RAMAI
manusia mengeluh apabila ditimpa sesuatu musibah. Apatah lagi jika musibah itu
bukan suatu yang diharapkan. Manusia
buruk sangka terhadap Allah kerana manusia lebih suka kepada kenikmatan
berbanding musibah. Ibnu Qayyim dalam Syifaa ul ‘Aliil berkata, “Seandainya manusia
mengetahui bahawa nikmat Allah yang ada dalam musibah itu tidak lain seperti
halnya nikmat Allah yang ada dalam kesenangan, nescaya hati dan lisannnya akan
selalu sibuk mensyukurinya.”
Berapa ramai manusia yang
beranggapan musibah Allah itu sebenarnya satu nikmat yang tidak ternilai kerana
ada keuntungan di sebaliknya tetapi sayang, tidak semua manusia berfikiran yang
sama. Oleh kerana nilai yang tinggi dan ada keuntungannya di sebaliknya, hanya
sebilangan kecil manusia redha menerima musibah. Itu pun hanya kepada manusia
yang benar-benar beriman kepada Allah.
Ini ditegaskan dalam sebuah hadis,
Rasulullah SAW bersabda, “Tidaklah seorang hamba ditimpa sesuatu musibah lalu
mengucapkan, “Innaa lillahi wa innaa
ilaihi raajiun, allahumma jumii fii mushiibatti wa akhlif lii khairan minhaa.”
(Sesungguhnya kita berasal dari Allah dan akan kembali kepada-NYA. Ya, Allah,
berikanlah aku ganjaran dalam musibahku ini, dan berikanlah ganti kepadaku
dengan yang lebih baik darinya) melainkan Allah memberikan pahala dan
musibahnya itu, dan menggantikan dengan yang lebih baik baginya.” – Hadis
riwayat muslim.
Sungguh, syurga itu mahal harganya.
Bukan sebarang orang boleh memasukinya dan bukan sedikit cubaan yang perlu
ditempuhi sebelum melepasi ujian yang Allah berikan. Hanya mereka yang redha
dan sabar dengan pelbagai musibah sahaja mampu menempatkan diri di dalam syurga
yang pebuh kenikmatan.
Dari Abu Hurairah ra, Rasulullah SAW
bersabda, “Sesungguhnya seseorang yang benar-benar memiliki kedudukan di sisi
Allah, namun tiada satu amal yang dapat menghantarkannya ke sana. Maka Allah sentiasa mencubanya
dengan sesuatu yang tidak disukainya, sehingga mereka mampu sampai ke kedudukan
itu.” – Hadis oleh Abu Ya’ala, Ibnu Hibban dan Al-Hakim.
Orang yang bertakwa dan beriman
tidak akan bertanya mengapa Allah memberikan musibah kepada tetapi sentiasa
bersyukur dengan apa yang diterimanya sama ada ia berupa musibah atau
kenikmatan. Apabila diuji dengan
musibah, mereka bersykur kerana sekurang-kurangnya Allah telah menghapuskan
sebahagian dosa-dosanya. Bagi mereka musibah atau ujian hanya seperti orang yang dikejutkan dari kelekaan
atau kelalaian lalu apabila tersedar, mereka segera ingat kepada Allah.
Ungkapan ‘Bismillahir Rahman nir
Rahim’ yang bermaksud, Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang,
mengingatkan mbetapa Allah sangat sayangkan hamba-hamba-NYA. Tetap malangnya
apabila manusia ditimpa musibah, mereka pula mempersoalkan di manakah kasih
sayang Allah apabila ditimpakan musibah.
Jika manusia mengasihi, mencintai atau menyayangi
seseorang, mahukan kereka memberikan ujian berupa kesedihan, kekurangan,
kehilangan dan sebagainya? Tentu tidak, tetapi kasih sayang Allah tentulah berlainan dengan kasih sayang manusia terhadap manusia lain.
Musibah seperti kematian, kesakitan,
kemiskinan, kegagalan, kehilangan dan yang seumpamanya akan membuatkan manusia
tertanya-tanya, tidak sayang lagikah Allah kepadaku? Tanggapan buruk seperti
ini hanya lahir dalam pemikiran manusia
tetapi perancangan Allah mengandungi banyak hikmah dan kebaikan seumpama ubat yang pahit untuk ditelan tetapi yang
pahit itulah yang akan menyembuhkan penyakit.
Terlalu besar hikmah Allah yang
tidak terjangkau oleh pemikiran m
Ibnu Ataillah mahu menjelaskan, apa
juga ujian Allah pasti bermaksud baik walaupun pahit bagi manusia. Beliau menegaskan
lagi, “Apabila Allah menguji orang Islam dengan tragedi, maka mereka mesti
melihat dengan mata hati dan memikirkan dengan akal agar tercungkil hikmahnya.
Jika tidak, itu petanda penglihatan hati tidak jauh, akal yang pendek.”
Tiada ulasan:
Catat Ulasan