Isnin, 5 Januari 2015

TIGA MUSIBAH TIDAK DIGEMARI MANUSIA



DALAM banyak-banyak musibah, hanya tiga bentuk musibah yang tidak digemari manusia. Musibah itu ialah ketakutan, kelaparan dan kekurangan harta. Ketiga-tiga musibah ini akan membuatkan kehidupan seseorang tidak tenang, sentiasa risau dan sentiasa diburu masalah.
 Mereka yang ditimpakan musibah berupa ketakutan ini akan berusaha untuk memperbaiki dan melawan ketakutan ini. Takut di sini bukan takut kepada hantu tetapi takut untuk berhadapan dengan sebarang kemungkinan yang akan mencetuskan masalah.
Mereka tidak yakin untuk berjaya mengatasi masalah itu dan tidak ada cara atau ilmu untuk mengatasinya. Ketakutan itu akan berterusan selagi tidak berusaha untuk mengusir rasa takut dengan cara menanamkan keyakinan dalam diri untuk tekad menghadapinya.
       Mereka yang hidup susah, kais pagi makan pagi sememangnya tidak digemari sesiapa pun. Kalau boleh mereka dapat makan dan pakai biarpun tidak berlebihan tetapi memadai asalkan tidak berlapar kerana tidak mampu membeli makanan kerana ketiadaan wang.
      Manusia sangat bimbang apabila kelaparan, sedangkan orang lain mampu makan apa sahaja yang mereka mahu. Kelaparan akan membuatkan jiwa menjadi kerdil kerana tidak mampu bersaing dengan orang lain dalam mencari rezeki. Walapun ezeki setiap manusia sudah ditentukan Allah, tetapi rezeki tidak datang bergolek dan kita mesti mencarinya. Di manakah silapnya jika rezeki tidak datang?
      Kehilangan, kegagalan dan kekurangan harta sememangnya pahit untuk ditelan apatah lagi jika selama ini hidupnya di kelilingi kemewahan. Apabila musibah datang seperti kebakaran, tanah runtuh, banjir besar dan sebagainya, dalam sekelip mata harta yang dikumpul lenyap begitu sahaja.
    Orang yang beriman akan menganggap musibah itu sesuatu yang manis, sekurang-kurangnya untuk mengingatkan apa juga yang ada di dalam dunia ini hanyalah milik Allah termasuk harta benda.  Sekiranya Allah mahu mengambil semula, itu adalah hak Allah. Mungkin juga musibah itu disebabkan harta miliknya selama ini tidak dibelanjakan ke jalan Allah seperti bersedekah dan berzakat.
     Apabila kita sudah merasai kemanisan musibah, kita akan menjadi manusia yang redha dan syukur dengan nikmat Allah. Sebaliknya orang yang berasa pahit dengan musibah, menganggap ia satu yang menyiksakan dan tidak berupaya menanggungnya.
     Sungguh, Allah memiliki rahsia tersendiri ketika mengatur perjalanan hidup hamba-hamba-Nya. Ada  manusia yang diberikan kesenangan hidup terlebih dahulu kemudian dberikan kesusahan apabila tidak mahu bersyukur.
      Ada juga yang diberi kesusahan hidup terlebih dahulu tetapi oleh kerana sentiasa bersyukur, Allah kurniakan kesenangan. Apa yang mereka alami itu sebenarnya banyak bergantung kepada cara manusia itu sendiri mengatur hidupnya.    
   Perumpamaan corak kehidupan seperti ini ada dirakam dalam surah Al-Imran ayat 140 bermaksud, “Jika kamu (pada Perang Uhud) mendapat luka, maka sesungguhnya kaum (kafir) itu pun (pada perang Badar) mendapat luka yang serupa. Dan masa (kejayaan dan kehancuran itu), Kami pergilirkan di antara manusia (agar mereka mendapat pelajaran) dan supaya Allah membezakan orang-orang yang beriman (dengan orang-orang kafir) dan supaya sebahagian kamu dijadikan-Nya (gugur syuhada) Dan Allah tidak menyukai orang-orang yang zalim.”
      Rasa cinta dan kasih sayang, yang Allah benihkan di dalam hati manusia ini akan menumbuhkan rasa simpati.  Sekiranya ada di antara kita yang ditimpa musibah, ditimbulkan keinginan untuk membantu. Manusia yang diberikan nikmat kesusahan dan kesenangan akan saling berkongsi. Tidak ada sesiapa boleh menjamin, kita akan hidup senang selama-lamanya dan tiada siapa yang dapat menjamin kita akan hidup susah selama-lamanya.

ATASI MUSIBAH DENGAN ILMU DAN AMAL



ORANG yang sentiasa bertakwa dan beriman akan menganggap setiap musibah itu sesuatu yang manis. Mereka menikmati kemanisan itu kerana mereka telah bersedia menghadapi dan akhirnya berjaya mengatasi musibah itu dengan ilmu. Selama ini mereka sudah mengamalkan cara hidup untuk mencari redha Allah.
       Bukankah di dalam surah Al-Anbiya ayat 35, Allah sudah mengingatkan yang bermaksud, “Dan Kami akan uji kalian dengan keburukan dan kebaikan sebagai cubaan dan kepada kamilah kamu akan kembali.”
   Apabila kita memahami ayat di atas, kita tidak perlu gusar atau gelisah kerana yakin berkemampuan mengatasi musibah itu. Berbanding dengan mereka yang kurang beriman, apabila ditimpa musibah, mereka menggelabah ibarat orang sasau.
      Tidak ada soal pilih memilih bentuk musibah. Mengapa A diberikan nikmat kesenangan dan B ditimpakan musibah kesusahan. Allah lebih mengetahui bentuk musibah yang bagaimana perlu diberikan kepada seseorang dan berapa banyak pahala yang akan diberikan. Kita tidak perlu cemburu kerana diberikan musibah yang berbeza kerana  setiap musibah pasti ada pahalanya.
        Dalam surah An-Nissa ayat 32, Allah  mengingatkan, “Dan janganlah kamu irihati terhadap apa yang dikurniakan Allah kepada sebahagian kamu lebih banyak dari sebahagian yang lain. (Kerana) bagi orang laki-laki ada bahagian daripada apa yang mereka usahakan, dan bagi wanita pun ada bahagian daripada apa yang mereka usahakan, dan mohonlah kepada Allah sebahagian dari kurnia-Nya. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.”
    Perlu diketahui, Allah akan menimpakan musibah kepada seseorang bersesuaian dengan kemampuan seseorang itu menanggungnya. Sebab itulah musibah itu berbeza seorang dengan seorang yang lain.
        Sebagai contoh, mungkin musibah kelaparan dan kesusahan tidak sesuai dengan A tetapi sesuai untuk B lalu ditimpakan musibah itu kepada B. Manakala A pula ditimpakan musibah yang lain seperti pemergian salah anggota keluarga kerana A lebih redha berbanding B. Ilmu dan amal yang ada pada seseorang sebenarnya banyak membantu apabila berhadapan dengan musibah. Tanpa ilmu dan amalan sudah tentu setiap musibah yang menimpa dianggap satu petaka sedangkan ia satu nikmat sebelum ditinggikan darjat seseorang.       
      Sepanjang hayat seseorang, ada manusia yang diuji dengan musibah yang sama berulangkali. Ada yang diuji dengan musibah yang berbeza-beza malah musibah datang silih berganti. Ada juga yang diuji sekali sahaja musibah sepanjang hidupnya. Semua itu bergantung kepada Allah sebagai pemberi musibah.
      Apa yang penting, setiap musibah ada hikmah yang disembunyikan oleh Allah. Apabila manusia yang diuji redha  dan sabar, barulah hikmah itu datang sebagai ‘hadiah’ ketabahan menghadapi musibah itu.
      Sebagai contoh seorang isteri diceraikan oleh suaminya yang selalu ingkar dengan ajaran Allah. Pada mulanya sememangnya isteri ini sedih apabila hilang tempat bergantung dan bersendirian menyara kehidupan anak-anaknya. Yakinlah, Allah tidak akan membiarkan isterinya bergelut dengan kepayahan hidup setelah puas disepak terajang oleh suaminya sebelum ini.
   Ditakdir Allah, isteri ini ini bertemu jodoh dengan seorang lelaki beriman yang mampu membimbing isteri dan anak-anaknya. Inilah hadiah bagi isteri yang redha dan sabar dengan ujian. Allah memberikan seorang lelaki yang baik dan bertanggungjawab.
      Boleh jadi juga, jika isteri ini tidak berkahwin lain, tetapi berjaya membesarkan anak-anak dengan kepayahan. Jerih payahnya selama ini berbalas apabila anak-anak berjaya dalam pelajaran dan berbakti pula kepada  ibunya yang tanah dan sabar mengharungi musibah. Semua ini perancangan Allah yang pastinya terbaik untuk mereka. Allah pasti menjanjikan yang terbaik sebagainya firmannya dalam surah Fussilat ayat 35 bermaksud, “Sifat-sifat yang baik itu tidak dianugerahkan melainkan kepada orang-orang yang sabar dan tidak dianugerahkan melainkan kepada orang-orang yang mempunyai keberuntungan yang besar.”

PENTINGNYA REDHA MENERIMA MUSIBAH



HAMPIR setiap hari apabila kita membaca akhbar, kita akan sajikan dengan berita-berita yang berupa musibah. Mereka atau waris yang terlibat dengan musibah seperti kebakaran, kemusnahan harta benda, kes rompakan, kemalangan maut,  pembunuhan, mati lemas dan sebagainya tidak dapat lari daripada perasaan sedih yang menuntut kepada kesabaran dan keredhaan Ilahi.
Bagaimanapun tidak semua yang menerima musibah seperti itu mampu bersabar dan redha menerima ketentuan. Orang yang beriman dan yakin ada hikmah di sebalik musibah yang berlaku sudah tentu dapat menahan sabar dan redha.  Contohnya terlalu sukar untuk ibu atau bapa yang redha kehilangan anak-anak sama ada dalam kebakaran, pembunuhan, kemalangan maut, mati lemas dan sebagainya kerana sebelum kejadian mungkin mereka sempat bergurau senda tetapi dalam sekelip mata sahaja, Allah sudah memisahkan mereka ke alam lain.

Allah akan memberikan ganjaran yang berlipat-ganda kepada ibu bapa yang
redha dengan pemergian anak-anak mereka kerana Allah lebih menyayangi. Keredhaan ibu bapa itu akan memberikan ketenangan kepada roh anak-anak mereka apabila berhadapan dengan Allah.

Imam Ibnu Katsir dalam sebuah kitabnya menjelaskan, “Barangsiapa yang ditimpa sesuatu musibah dan dia meyakini bahawa musibah itu merupakan ketentuan dan takdir dari Allah, kemudian dia bersabar dan berharap (balasan pahala dari Allah), disertai dengan perasaan tunduk terhadap takkdir yang Allah tetapkan kepadanya, maka Allah akan memberikan pertunjuk ke dalam hatinya, bahkan Allah akan mengganti apa yang telah hilang darinya dengan yang lebih baik baginya.” – Kitab Mukhtashar Tafsir Ibnu Katsir, cetakan Darul Ma’rifah halaman 639.

Rasulullah SAW sendiri telah mengajarkan doa kepada para sahabat untuk menghadapi rasa sedih, resah dan gelisah apabila ditimpa musibah dengan doa yang di dalamnya mengaitkan dengan beriman kepada takdir.

Abdullah bin Mas’ud ra. Berkata, “Rasulullah SAW bersabda: “Tidaklah seorang tertimpa rasa gundah, sedih, lalu ia mengucapkan: (Wahai Allah, sesungguhnya aku ini adalah hamba-Mu dan anak dari hamba-Mu (yang lelaki) dan anak hamba-Mu (yang perempuan) takdirku di tangan-Mu, keputusan-Mu telah tetap padaku dan qadha-Mu adalah adil untukku, aku memohon kepada-Mu dengan setiap nama yang Engkau miliki, yang telah Engkau beri nama dengan diri-Mu atau yang telah Engkau ajarkan nama tersebut kepada sesiapa pun dari makhluk-Mu atau telah Engkau turunkan di dalam kitab suci-Mu atau yang telah Engkau simpan di dalam ilmu ghaib-Mu, jadikanlah al-Quran sebagai penyejuk hatiku, cahaya di dalam dadaku dan penghilang kesedihanku serta pelenyap kegundahanku.” – Hadis riwayat Ahmad.
   
Kita mungkin pernah melihat ada ibu bapa yang tenang apabila kehilangan anak mereka menghadap Ilahi, tidak sedih malah terpancar pada wajah mereka keredhaan terhadap musibah yang menimpa. Berbanding dengan mereka yang kufur, sedikit musibah yang ditimpakan,  mereka sudah hilang pedoman dan mengambil jalan mudah dengan membunuh diri.

Untuk membiasakan diri supaya redha, seringlah memohon pertunjuk dan pertolongan Allah tidak semestinya apabila ditimpa musibah tetapi setiap masa. Ada satu doa yang diajarkan dipetik daripada surah Al-Baqarah ayat 286 yang bermaksud, “Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak berdaya memikulnya dan maafkan kesalahan kami serta ampunkanlah dosa kami dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah penolong kami, oleh itu tolonglah kami dan untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir.”   
    
Oleh itu, sebaik-baik sifat yang ada pada seseorang muslim apabila ditimpa  musibah ialah sifat sabar, redha dan mengharap pahala berpunca dari musibah yang menimpa. Seseorang muslim tidak boleh mempersoal dan menyesali musibah yang menimpa kerana setiap orang sudah pasti akan ditimpa musibah meskipun dalam bentuk yang berbeza.

TUJUH UJIAN PENGHIAS KEHIDUPAN



DI DALAM hidup ini, manusia tidak akan terlepas dari dua perkara ini iaitu suka dan duka. Suka apabila menerima nikmat daripada Allah dan duka apabila menerima musibah daripada Allah. Walaupun sepatutnya mereka berlaku adil iaitu bersyukur apabila diuji kedua-duanya iaitu nikmat dan musibah tetapi ini tidak berlaku kerana mereka tidak dapat menerima ketentuan Allah berupa musibah.
   Adakalanya manusia diberi kegembiraan (nikmat) terlebih dahulu sebelum diberikan kedukaan (musibah), begitulah juga sebaliknya. Sifat manusia yang angkuh dan sombong hanya redha apabila diberikan nikmat tetapu sukar untuk redha apabila ditimpa musibah. Manusia  hanya mahukan kenikmatan sepanjang hayatnya dan menolak musibah sedangkan kedua-dua fitrah hidup yang wajib dirasai.
    Apabila sampai masanya untuk menerima musibah, manusia wajib redha sebagaimana mereka redha menerima kenikmatan hidup. Bagaimanapun manusia akan berkeluh kesah apabila ditimpa musibah dan lupa untuk bersyukur apabila diberikan nikmat kesenangan.
      Secara umumnya  ada tujuh ujian hidup yang wajib kita ketahui dan tujuannya tentulah tidak lain hanya kerana mahu melihat siapa yang redha dan siapa yang tidak redha dengan musibah yang ditimpakan sedangkan dalam suah Muhammad ayat 31, Allah sudah menjelaskan bernaksud, “Dan sungguh, Kami benar-benar akan menguji kamu sehingga Kami mengetahui orang-orang yang benar-benar berjihad  dan bersabar di antara kamu, dan kan Kami uji perihal kamu.”
      Pertama ujian berupa perintah Allah sebagaimana Nabi Ibrahim diperintahkan oleh Allah supaya menyembelih puteranya Ismail.
    Kedua, ujian larangan Allah seperti larangan berzina, rasuah, membunuh, memakan riba serta dosa-dosa besar yang lain.
   Ketiga, ujian berupa musibah seperti yang diterangkan dalam surah Al-Baqarah ayat 155 bermaksud, “Dan Kami pasti akan meguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta dan buah-buahan.”
     Keempat, ujian nikmat sebagaimana Allah jelaskan dalam surah Al-Kahfi ayat 7  bermaksud, “Sesungguhnya Kami telah menjadikan apa yang ada di dalam bumi sebagai perhiasan baginya, untuk Kami uji mereka, siapakah di antaranya yang terbaik perbuatannya.”
       Kelima, ujian dari orang-orang yang melakukan kezaliman terhadap mereka yang lemah dan tidak berupaya sama ada dari golongan kafir atau bukan, juga dari golongan yang menyekutukan Allah atau golongan fasikh yang menentang syariat Allah, juga mereka yang melakukan hasad dan iri hati.
      Keenam, ujian dari pihak keluarga seperti suami, isteri, anak-anak dan saudara mara. Keluaga yang mulanya kita sayangi bukan msutahil akan menjadi musuah apabila menderhaka kepada Allah.
      Ketujuh, ujian dipersekitaran kehidupan seperti jiran tetangga, anggota masyarakat sekeliling,  pergaulan dengan rakan sekerja, tempat dan dunia pekerjaan juga termasuk system pemerintahan negara. Tidak mungkin kita akan mengalami semua keadaan itu dalam satu masa melainkan akan silih berganti.
    Sama ada ujian kecil atau musibah besar, Allah sebenarnya sudah menyediakan cara untuk mengetasinya masalah itu. Hanya manusia yang tidak pernah memohon pertolongan daripada Allah akan kebingungan. Justeru  sebaik sahaja ditimpa musibah, jangan bertangguh memohonlah pertunjuk daripada Allah semoga diberi pertunjuk.
      Allah sendiri sudah menunjukkan jalan sebagimana dalam surah Al-Baqarah ayat 48 bermaksud, “Dan mintalah pertolongan kamu dengan kesabaran dan dengan solat dan sesungguhnya solat itu sungguh berat kecuali bagi orang-orang yang kusyuk tunduk jiwanya.”
       Mereka yang sentiasa memohon pertolongan daripada Allah tidak kira sama ada ketika susah atau senang tidak menganggap perbuatan itu sangat membebankan malah jawapan daripada Allah dinanti dengan sabar.
       Tetapi bagi mereka yang tidak pernah memohon pertolongan daripada Allah akan berasa janggal adakah Allah sudi membantunya kerana selama ini mereka jauh dengan Allah tetapi apabila ditimpa musibah, barulah terfikir hendak mendekatkan diri kepada-Nya.
      Sebenarnya itulah cara Allah supaya hamba-hamba-Nya sentiasa dekat dengan-Nya, tetapi cara ini tidak difahami oleh manusia yang jahil. Bagi Allah Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang, Dia tidak pernah beranggapan sebagaumana manusia fikirkan malah Allah lebih suka hamba-hamba-Nya merayu dan merintih mengharapkan pertolongan. Semoga kita menjadi umat yang sentiasa dekat dengan Allah dan dipermudahkan segala urusan seharian.