Isnin, 8 Disember 2014

TAWARAN BERURUSNIAGA DENGAN ALLAH DIJAMIN MENGUNTUNGKAN



TAJUK di atas mungkin sangat asing bagi kita untuk menafsirkannya. Mana mungkin manusia boleh melakukan urusniaga dengan Allah kerana Allah memiliki kedudukan yang mulia di sisi manusia dan Allah sudah pasti tidak akan melakukan urusniaga dengan manusia kerana manusia berurusniaga hanya kerana mahu mencari keuntungan sedangkan Allah tidak memerlukan semua itu.
Berurusniaga dengan semasa manusia jika betul cara pengurusannya sudah pasti akan membawa keuntungan dan keuntungan itulah nanti yang akan membawa perubahan dalam hidup. Hidup manusia boleh berubah jika melakukan urusniaga dengan jujur. Mungkin memulakan urusniaga secara kecil-kecilan, apabila mendapat keuntungan, mereka memperbesarkan lagi perniagaannya.  
Begitulah, perniagaan yang besar kebiasaannya bermula dari perniagaan secara kecil-kecilan. Mungkin ramai di antara kita tidak percaya, Allah juga sebenarnya melaksanakan perniagaan tetapi berurusniaga dengan Allah tentulah tidak sama dengan kita melakukan urusniaga dengan manusia.
Malah Allah menjanjikan, sekiranya melakukan urusniaga dengan Allah tidak akan mengalami kerugian tetapi keuntungan yang berlipat ganda dan sudah pasti akan merubah kehidupan kita kepada suasana hidup yang lebih selesa dan tidak tertekan dengan gelombang urusniaga.
Jika tidak percaya, hayati apa yang Allah katakan dalam surah   Al-Shaff   ayat 10-11 yang bermaksud, “Hai orang-orang yang beriman, sukakah kamu aku tunjukkan suatu perniagaan yang dapat menyelamatkanmu dari azab yang pedih? (iaitu) kamu beriman kepada Allah dan Rasul-Nya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagimu, jika kamu mengetahui.”
Ayat di atas menjelaskan, Allah mahu menunjukkan satu bentuk perniagaan yang tidak akan membawa kerugian, sebalik akan membawa keuntungan dan akan menyelamatkan manusia daripada neraka tidak ada unsur penipuan, riba, ketidakadilan, hutang dan sebagainya.
Di dalam ayat di atas, perniagaan yang dimaksudkan ialah membelanjakan harta ke jalan Allah. Sudah pasti apabila membelanjakan harta ke jalan yakni satu bentuk perniagaan yang Allah anjurkan, tidak akan mengalami sebarang kerugian atau penipuan, rasuah dan sebagainya.
Malah, apabila semakin banyak kita membelanjakan harta ke jalan Allah, semakin banyak pula pulangan yang kita perolehi. Contohnya pernahkan kita mendengar orang yang berzakat dan bersedekah menjadi miskin atau muflis? Tidak pernah. Orang yang berzakat dan bersedekah itulah orang yang sedang menjalankan urusniaga dengan Allah.
Allah menjelaskan lagi bentuk perniagaan yang dimaksudkan ialah beriman kepada Allah dan rasul-Nya. Maksud beriman kepada Allah ialah membelanjakan harta dan jiwa semata-mata untuk jalan Allah. Berjihad dalam bentuk mencari ilmu merupakan satu bentuk perniagaan juga  yang menguntungkan di mana ilmu yang diperolehi itu akan disebarkan kepada orang lain pula. Orang lain akan mendapat manfaat daripada ilmu yang kita perolehi dan ia merupakan satu sedekah.
Kepada mereka yang tidak memahami maksud ayat di atas, sudah pasti akan timbul banyak persoalan seperti apakah yang dikatakan berurusniaga dengan Allah? Apakah yang Allah tawarkan? Bagaimanakah cara untuk mendapatkan keuntnungan? Bagaimanakah perniagaan itu nanti mampu merubah kehidupan kita? Dan banyak lagi persoalan akan timbul.
Persoalan di atas, sudah pun dijawab di atas dan ia merupakan satu pelaburan yang sangat menguntungkan. Allah tidak mengkehendaki kita mengeluarkan modal yang besar untuk berurusniaga dengan-Nya, cukup dengan apa yang dinyatakan di bawah itu sebagai modal permulaan.
   Beriman kepada Allah
2.   Beriman kepada Rasulullah SAW
3.   Berjihad dengan harta
4.   Berjihad dengan jiwa raga
  Semua modal yang dinyatakan di atas bukanlah suatu yang menyulitkan kerana ia boleh disediakan memandangkan  semua orang memilikinya cuma, sejauh mana keikhlasan mereka untuk memberikan pinjaman kepada Allah dan Allah akan memberikan pulangan yang lumayan dan sudah pasti akan merubah kehidupan kita.
      Yakinlah,  sebagai pulangan kepada pelaburan tersebut yakni keuntungan, Allah telah menjanjikan suatu kemewahan yang tiada nilainya  iaitu menjadi ahli syurga 'Adn yang di dalamnya mempunyai pelbagai keistimewaan yang sangat hebat jika ingin dibandingkan dengan kemewahan dunia yang sedikit.  Malah Allah tidak akan sekali-kali merugikan mereka yang melakukan pelaburan terhadap-Nya asalkan dilakukan dengan ikhlas.
        Dua ayat dari surah Al-Shaaf ini sekiranya dihayati benar-benar tidak akan menimbulkan keraguan dan Allah sendiri telah menerangkan terlebih dahulu keuntungan yang bakal diperolehi berbanding kerugian yang memakan diri sendiri apabila berurusniaga dengan syaitan. 
    Contoh berurusniaga dengan syaitan yang jelas menjanjikan kemuflisan ialah dengan membelanjakan atau menafkahkan harta benda yang tidak diredhai Allah seperti ke arah perjudian, membantu ke arah kemaksiatan, pemindasan, ketidakdilan sesama manusia yang segala perbuatan yang mendatangkan kemurkaan Allah. 
          Daripada penjelasan ayat di atas, apakah  sukar untuk kita terliur  dengan penawaran yang telah allah janjikan? Sudah pasti apabila menerima penawaran tersebut hidup kita pasti akan berubah walaupun tidak di dunia, di akhriat sudah pasti akan dapat dinikmati.
        Sekiranya keuntungan berurusniaga dengan Allah ini dapat dilihat dengan mata kasar, sudah pasti tidak akan berlaku penindasan penipuan,  kezaliman, kemungkaran dan perkara-perkara yang mendatangkan kemurkaan Allah. Mereka yang beriman sudah pasti akan tertarik dan terpikat dengan tawaran ini dan tidak akan mengendahkan tawaran syaitan yang penuh dengan  janji-janji manis.
          Ramai di antara kita tidak sedar, setiap harta yang kita miliki sebenarnya ada hak orang lain di dalamnya dan kita perlu memberikan hak itu dalam bentuk sedekah, zakat atau apa juga bentuk bantuan yang memberikan manfaat kepada orang lain. Ramai menganggap harta yang dimiliki itu seratus peratus pemilikan sendiri yang diperolehi hasil jerih payah dan keringat, apa perlunya diberikan kepada orang lain sedangkan mereka juga boleh melakukannya apa yang dilakukan untuk mendapatkan harta.
            Apabila Allah membuka tawaran untuk melipatgandakan ganjaran dan perubahan hidup, kita perlu bijak mengambil tindakan. Tidak ada satu perniagaan atau pelaburan yang akan menyatakan secara jelas keuntungan yang bakal diperolehi melainkan melakukan urusniaga dengan Allah. Keuntungan yang Allah berikan tidak akan berubah-ubah walau apa pun keadaan berlaku tidak sama keuntungan yang kita lakukan dalam industri pelaburan.
         Perintah Allah supaya menyahut tawarannya dijelaskan dalam surah Al-Baqarah ayat 244 yang bermaksud, “Dan berjihadlah kamu sekalian di jalan Allah, dan ketahuilah sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.”
        Berjihad bukan sahaja menegakkan agama di medan perang tetapi membelanjakan harta ke jalan Allah juga merupakan satu jihad yang oleh dilakukan oleh semua orang mengikut kemampuan masing-masing. Untuk menguatkan hujah, Allah menjelaskan lagi penawarannya dalam ayat 245 yang bermaksud, “Siapakah yang mau memberi pinjaman kepada Allah, pinjaman yang baik (menafkahkan hartanya di jalan Allah), maka Allah akan melipat gandakan pembayaran kepadanya dengan lipat ganda yang banyak. Dan Allah menyempitkan dan melapangkan (rizki), dan kepadaNyalah kamu dikembalikan."
        Yakinlah, apabila kita berasa kikir dan takut kerugian untuk berurusniaga dengan Allah, jangan terkejut sekiranya Allah akan menyempitkan rezeki sebagai tanda manusia tidak bersyukur dengan nikmat yang Allah berikan. Dari Allah manusia diberikan nikmat, kepada Allah juga nikmat itu dikembalikan.


PELUANG MERUBAH HIDUP SENTIASA TERBUKA



TIDAK ada sesiapa yang boleh mendakwa jika sememangnya hidup sejak awal sentiasa susah, akan susahlah selama-lamanya malah sehingga ke akhir hayat tidak akan mengecapi kesenangan. Tidak ada juga sesiapa yang boleh mendakwa, jika seawal hidupnya dilimpahi kesenangan, mereka akan senang sehingga akhir hayat.
     Hidup ini umpamakan roda yang berputar. Ada waktunya berada di atas, dan ada waktunya ada di bawah. Apabila berada di atas, jangan sekali-kali berfikir tidak akan turun ke tanah dan apabila berada di bawah, bukan mustahil satu ketika nanti akan berada di atas.
   Corak kehidupan manusia itu ditentukan oleh manusia itu sendiri. Jika seseorang itu mahu hidupnya berubah, mereka akan berusaha dengan apa cara sekalipun untuk berubah. Seseorang yang hidup susah dan bercita-cita ingin  hidup senang, semestinya perlu berusaha dengan pelbagai cara untuk memastikan hidupnya berubah.
    Jika seseorang itu tidak mahu berubah, ingin hidup kekal sebagai orang susah, itu juga merupakan pilihannya. Sebenarnya banyak peluang disediakan untuk hidup seseorang itu berubah mengikut apa yang telah diajarkan di dalam al-Quran. Allah mengurniakan tenaga dan akal fikiran supaya mereka dapat berfikir untuk merubah kehidupan dengan bekalan tenaga yang disediakan.
       Merubah kehidupan daripada hidup susah kepada hidup senang sememangnya digalakan kerana apabila hidupnya susah, ia tidak akan menyusahkan orang lain. Allah sendiri tidak gemar umatnya hidup dalam keadaan meminta-minta sebaliknya diminta supaya sentiasa berusaha untuk mencapai kejayaan.
     Mengajak manusia ke arah perubahan hidup yang lebih baik merupakan satu kebaikan kerana dengan kemajuan hidup, mereka boleh membantu orang lain. Siapakah yang akan membantu mereka yang hidup susah jika bukan mereka yang hidup senang? Orang yang hidup susah boleh membantu mereka yang hidup susah tetapi bantuannya sangat terhad berbanding mereka yang mempunyai kelebihan harta.
      Rasulullah SAW bersabda, “Barangsiapa yang mengajak ke arah kebaikan, maka ia memperoleh pahala sebagaimana pahala-pahala orang-orang yang mengikutinya, tanpa dikurangi sedikitpun dan dari pahala-pahala mereka yang mencontohnya itu, sedang barangsiapa yang mengajak kearah keburukan, maka ia memperoleh dosa sebagaimana dosa-dosa orang-orang yang mengikutinya, tanpa dikurangi sedikit pun dari dosa-dosa mereka yang mencontohnya itu.”- Hadis Riwayat  Muslim.
    Allah sesungguhnya membuat tawaran untuk merubah kehidupan kepada orang-orang yang masih hidup kerana peluang untuk mereka tetap terbuka. Amat malang dan rugilah mereka yang hidup melepaskan peluang ini kecuali mereka yang tidak mahu Allah menolong mereka.
   Mereka yang sudah meninggal dunia tidak akan ada peluang kedua dan seterusnya untuk melakukan perubahan kerana peluang ini hanya diberikan hanya kepada yang hidup sahaja. Allah menyeru supaya sentiasa bersedekah sementara masih hidup kerana selepas kematian tidak akan ada peluang membelanjakan harta ke jalan Allah.
      Dalam surah al-Baqarah ayat 254 Allah sudah mengingatkan maksudnya, “Wahai orang-orang yang beriman! Nafkahkanlah sebahagian rezeki  dari apa yang telah Kami berikan kepada kamu, sebelum tibanya hari (kiamat) yang tidak ada jual beli padanya, dan tidak ada kawan teman (yang memberi manfaat), serta tidak ada pula pertolongan syafaat. Dan orang-orang kafir, mereka itulah orang-orang yang zalim.”
     “Nafkahkanlah  sebahagian rezeki dari apa yang telah Kami berikan kepada kamu,” bermaksud supaya manusia menyedekahkan  apa juga nikmat termasuk rezeki yang Allah berikan selama hayatnya kepada mereka yang memerlukan kerana apabila mereka sudah meninggal dunia atau hari kiamat telah tiba, peluang untuk berbuat baik sudah tertutup malah pada ketika tidak ada sesiapa pun yang dapat membantu. 
Ibnu Katsir ra. ketika  menafsirkan ayat di atas menjelaskan, Allah  memerintahkan hamba-hamba-Nya supaya  menginfakkan rezeki yang telah Allah kurniakan kepada mereka  ke jalan Allah yakni jalan yang diredhai kerana dengan cara ini sahajalah mereka dapat mengumpulkan pahala yang akan dipersembahkan kepada Allah kelak. Allah juga mengingatkan supaya melaksanakan suruhan itu dengan segera sebelum tiba hari kiamat. Ini kerana selepas itu, mereka tidak ada peluang lagi untuk berbuat kebaikan.
Allah menyeru kebaikan menafkahkan  harta ini hanya kepada orang yang beriman sahaja kerana mereka yang beriman sahaja yang sentiasa berpegang teguh dengan ajaran Islam. Selain itu sifat suka menginfakkan harta  ke jalan Allah ini juga merupakan sifat orang yang  beriman sesuai dengan keimanannya yang teguh.
Syaikh ‘Abdurrahman bin Nashir as-Sa’di ra. pula menjelaskan Allah meminta golongan yang beriman supaya menginfakkan harta bukan kesemuanya tetapi hanya sebahagian sahaja memandangkan Allah yang memberikan rezeki dan sehala nikmat kepada mereka dan mereka perlu pula membelanjakan harta yang dikurniakan itu ke arah kebaikan.
Jelasnya lagi,  apa yang mereka infakkan itu sebenarnya kekal dalam simpanan Allah sehinggalah akan sampai pada satu hari yang tiada lagi urusan jual beli yakni telah sampai hari kiamat. Pada waktu itu, sudah tiada gunanya lagi untuk kita belrumba-lumba untuk berinfak ke jalan Allah  memandangkan masa sudah terlalu lama diberikan dan apa yang mereka infakkan itu akan menjadi bekal pada hari akhirat kelak.  
Sehubungan itu Allah meminta supaya berlumba-lumba dan bersegera melakukan amal kebajikan kerana pada hari akhirat kelak, bukan harta atau anak-anak yang akan menjadi sandaran tetapi amal kebajikan yang dilakukan sebagaimana ditegaskan dalam surah Saba ayat 37 bermaksud, “Dan sekali-kali bukanlah harta dan bukan (pula) anak-anak kamu yang mendekatkan kamu kepada Kami sedikit pun; tetapi orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal-amal soleh, mereka itulah yang memperoleh balasan yang berlipat ganda disebabkan apa yang telah mereka kerjakan; dan mereka aman sentosa di tempat-tempat yang tinggi (dalam surga)."
Biarpun amal kebajikan itu sedikit atau kecil, Allah tetap akan memberikan ganjaran sebagaimana dijelaskan dalam surah Al-Muzammil ayat 20 bermaksud, “Dan kebaikan sekecil apapun yang kamu perbuat untuk dirimu nescaya kamu memperoleh (balasan)nya di sisi Allah sebagai balasan yang paling baik dan yang paling besar pahalanya."
Kepada mereka yang beriman Allah mengingatkan supaya tidak mengikut jejak  orang-orang yang kafir. Walaupun mereka diberikan pelbagai nikmat dan rezeki tetapi memilih jalan untuk berpaling dan tidak mahu membelanjakan harta ke jalan Allah. Mereka tidak taat kepada perintah Allah malah menyekutukan ALLAH, melakukan kekufuran, kemaksiatan, tidak berlaku adil dan mereka sebenarnya adalah golongan yang zalim.

TAWARAN ALLAH UNTUK MERUBAH HIDUP




RAMAI orang berusaha mahu merubah hidup daripada kurang baik kepada yang lebih baik dan yang sudah baik kepada yang lebih baik lagi. Oleh kerana kos sara hidup yang semakin meningkat, harga barangan yang tidak pernah turun sedangkan hasil pendapatan juga tidak meningkat, bagaimanakah caranya untuk mengimbangi kos sara hidup ini?
    Untuk itu tidak hairanlah ramai di antara kita terpaksa melakukan pelbagai cara untuk menambahkan pendapatan dengan harapan dapat  mengimbangi kos sara hidup yang semaikin meningkat. Selain melakukan pekerjaan yang sedia ada, ramai yang menjalankan perniagaan ‘online’, menjual pelbagai produk sebagai pengedar sambilan dan melakukan apa sahaja kerja asalkan pendapatan bertambah.
   Hasil usaha keras itu ramai yang berjaya, tidak kurang juga yang kecundang, modal habis untung tiada malah hidup semakin susah. Kita melakukan sesuatu untuk menambahkan pendapatan mengikut cara yang kita fikirkan sesuai sedangkan Allah sendiri sudah menunjukkan cara yang mudah dan berkesan tetapi kita tidak mengikut apa yang diajarkan di dalam al-Quran.
  Banyak ayat-ayat dalam al-Quran yang membuat tawaran untuk kita merubah hidup kepada yang lebih baik berbanding tawaran-tawaran yang disediakan oleh para pengeluar produk. Tetapi sayangnya kita tidak tertarik dengan apa yang Allah tawarkan sebaliknya lebih tertarik kepada tawaran yang belum pasti menjanjikan perubahan.
   Kita tidak tertarik dengan apa yang Allah tawarkan dalam al-Quran kerana kita sendiri tidak pernah mengkaji atau memahami apa yang Allah nyatakan dalam kitab suci itu. Kita lebih terpesona dengan janji dan tawaran akan mendapat sebuah kereta mewah, sebuah rumah dan sebaganya berjaya menjual produk yang ditawarkan mengikut tahap jualan yang dtetapkan.
   Allah tidak pernah memungkiri janji-janjinya di dalam al-Quran apabila kita berjaya merebut apa yang ditawarkan.  Lihatlah apa yang Allah tawarkan dalam surah al-Baqarah ayat 245 ini. Apakah tawaran ini tidak cukup untuk mempersonakan kita?
   Allah menjanjikan yang bermaksud, “Siapakah yang mahu memberi pinjaman kepada Allah, pinjaman yang baik (menafkahkah hartanya di jalan Allah), maka Allah akan melipat gandakan pembayaran kepadanya dengan lipat ganda yang banyak. Dan Allah menyempitkan dan melapangkan (rezeki) dan kepada-Nyalah kamu dikembalikan.”
  Apakah kita masih tidak percaya dengan apa yang Allah tawarkan ini? Maksud memberikan pinjaman kepada Allah membawa maksud menafkahkan harta ke jalan Allah atau lebih mudah bersedekah ke jalan Allah. Untuk bersedekah, tidak memerlukan kita mesti berharta dahulu seperti memiliki rumah besar, kereta besar, kebun berekar-ekar. Malah sesiapa yang hidup susah juga digalakan bersedekah kerana dengan cara ini Allah akan menambahkan hartanya.
  Bersedekah ke jalan Allah tidak semestinya dengan wang ringgit sebagaimana yang terpahat di dalam fikiran kita. Apa sahaja yang boleh memberikan manfaat dan kebaikan kepada orang lain, jangan ragu untuk menyedekahkannya. Jika kita hanya menunggu apabila ada wang ringgit, jawapannya mudah sahaja. Sampai bila-bila pun kita tidak akan  ada wang ringgit untuk bersedekah kerana ada sahaja wang ringgit digunakan bukan untuk ke jalan Allah.
     Jika kita tidak percaya Allah akan melipatgandakan wang yang kita sedekahkan itu dan Allah akan membayar kembali, sila buat testimoni. Dengan jumlah yang sama katakanlah RM 1,000 kita masukkan ke dalam bank dan dengan jumlah yang sama juga kita sedekahkan kepada Rumah Anak-Anak Yatim, misalnya, yang manakah satukah dahulu yang akan mendapat pulangan segera?
   Percayalah, wang yang kita simpan di dalam bank tidak mungkin akan mendapat pulangan malah akan berkurang kerana kita akan mengeluarkannya semula apabila kita perlukan. Wang itu akan semakin berkurang dan berkurangan sehinggalah kita masukan semula dan inilah yang akan berlaku dari masa ke masa.
    Jumlah wang yang sama jika sedekahkan ke Rumah Anak-Anak Yatim, yakinlah Allah akan melipat-gandakan ganjaran pahala selain Allah akan gantikan sedekah itu dengan jalan kita tidak sangka-sangka. Janji Allah ini dinyatakan dalam surah at-Talaq ayat 3 yang bermaksud, “Dan ingatlah, sesiapa yang bertawakal kepada Allah,  Allah akan mencukupkan segala keperluannya dan memberikan jalan keluar dari arah yang tidak disangka-sangka.”
    Wang ringgit yang kita sedekahkan ke jalan Allah, tidak mungkin akan kita minta atau ambil kembali meskipun pada satu ketika kita dalam kesulitan tetapi Allah Maha Mengetahui dan Allah akan memberikan jalan keluar dari jalan yang tidak disangka-sangkanya. 
   Tawaran lain yang sangat lumayan untuk menambahkan pendapatan tanpa perlu kita bekerja keras ada dinyatakan dalam surah Al-Baqarah ayat 261. Hanya orang yang beriman sahaja akan terliur untuk memperbanyakan sedekah sebagai jalan keluar daripada masalah kewangan.
  Tawaran Allah itu bermaksud, “Perumpamaan (nafkah yang di keluarkan oleh) orang-orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah adalah serupa dengan sebutir benih yang menumbuhkan tujuh butir, pada tiap-tiap butir, mengandungi  seratus biji. Allah melipat gandakan (ganjaran) bagi siapa yang Dia kehendaki. Dan Allah Maha Luas (kurnia-Nya) lagi Maha Mengetahui.”
     Untuk memberikan gambaran yang mudah, kita ambil contoh seseorang menanam satu batang ubi. Untuk tempoh masa tiga atau empat bulan akan datang, pokok ubi itu akan membesar dan mengeluarkan hasilnya. Bayangkan kalau kita menanam 50 atau 100 batang, dalam masa tiga atau empat bulan akan datang, berapa banyakkah hasil yang akan kita dapat?
   Itulah perumpamaan yang digambarkan di dalam surah Al-Baqarah ayat 261 itu. Menanam batang ubi itu ibarat sedekah ke jalan Allah. Sampai masanya Allah akan melipatgandakan hasil tanaman itu. Semakin banyak kita menanam, semakin banyaklah hasil yang kita perolehi. Begitu juga dengan sedekah itu.
   Sedekah merupakan tawaran Allah untuk kita melabur sama ada di dunia atau akhirat. Allah akan segera memberikan saham pada masa di dunia juga di akhirat. Sedekah tidak memerlukan kita kaya tetapi ketika miskin dan tidak berharta, ketika itulah detik paling berkesan untuk bersedekah. Semakin banyak kita bersedekah, semakin banyak rezekinya melimpah.
   Rasulullah SAW bersabda, Tidak akan berkurang rezeki orang yang bersedekah, kecuali bertambah, bertambah, bertambah.” - Hadis Riwayat Al-Tirmizi.
  Sebelum Allah menawarkan sesuatu yang lebih baik kepada manusia yang beriman, terlebih dahulu Allah telah memperkenalkan siapa diri-Nya. Ini untuk meyakinkan bahawa apa yang Allah tawarkan bukanlah satu kenyataan yang tidak disertakan dengan bukti-buktinya. Allah memperkenalkan kekuasaan-Nya, Maha Mengetahui, Maha Bijaksana dan akan melaksanakan apa yang diuvapkan-Nya.
  Buktinya, sebelum ayat 261, ayat 260 Allah telah memperkenalkan dirinya yang bermaksud, “Dan (ingatlah) ketika Nabi Ibrahim (merayu dengan) berkata: "Wahai Tuhanku! Perlihatkanlah kepadaku bagaimana Engkau menghidupkan makhluk-mahkluk yang mati?" Allah berfirman: "Adakah engkau belum percaya (kepada kekuasaanKu)?" Nabi Ibrahim menjawab: "Bahkan (aku percaya dan yakin), akan tetapi (aku memohon yang demikian ialah) supaya tenteram hatiku (yang sangat-sangat ingin menyaksikannya)." Allah berfirman: "(Jika demikian), ambillah empat ekor burung, kemudian kumpulkanlah olehmu (dan cincanglah semuanya). Setelah itu letakkanlah di atas tiap-tiap sebuah bukit sebahagian daripadanya. Kemudian serulah burung-burung itu nescaya semuanya akan datang kepadamu dengan segera." Dan ketahuilah, sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.
     Kalaulah Allah mampu untuk menghidup dan mematikan yang bernyawa, sebagaimana yang dinyatakan ayat di atas, apakah Allah tidak mampu untuk merubah kehidupan manusia sebagai bukti kekuasaan-Nya?  Hal ini samalah juga sebelum kita membeli sesuatu polisi insuran, pihak insuran akan menerangkan apakah kebaikan dan kemudahan akan kita perolehi apabila kita membeli sesebuah insuran sebagai contohnya. Pihak insuran juga akan memberikan perlindungan pelbagai bentuk mengikut syarat-syarat yang ditetapkan. Ini merupakan satu prosedur biasa.
 Begitu juga dengan Allah sebelum menawarkan sesuatu kemudahan, Allah akan menceritakan apakah kebaikan membelanjakan harta ke jalan Allah.  Apakah keuntungan dan kemudahan yang bakal diperolehi apabila kita bersedekah. Malah keuntungan bersedekah ini lebih lumayan malah mampu untuk merubah kehidupan kehidupan manusia kerana harta yang disedekah tidak akan berkurang tetapi semakin bertambah.
     Satu lagi tawaran Allah yang tidak sewajarnya kita lepaskan peluang merebutnya ada dirakamkan dalam surah al-Baqarah ayat 266 bermaksud, “ Adakah seseorang di antara kamu suka mempunyai sebuah kebun dari pokok tamar (kurma) dan anggur, yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, ia juga mempunyai dalam kebun itu segala jenis buah-buahan, sedang ia sudah tua dan mempunyai banyak anak cucu yang masih kecil, lalu kebun itu diserang oleh angin taufan yang membawa api sehingga terbakarlah ia ? Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu keterangan-keterangan, supaya kamu berfikir (dan mengambil ikhtibar).”
      Permulaan ayat di atas merupakan satu penawaran Allah kepada hamba-hamba-NYA. Siapakah di antara kita yang tidak suka sekiranya ada orang menawarkan sebidang tanah yang penuh dengan tanam-tanaman yang subur menghijau, dipenuhi dengan pokok buah-buahan tanpa kita bersusah payah menebang dan menebas tetapi diberikan setelah kebun itu menghasilkan buah?
Sudah pasti hanya orang yang malas untuk mengerjakan kebun sahaja yang akan menolak tuah itu tetapi bagi orang yang ingin merubah kehidupan, sudah pasti pemberian itu satu nikmat yang tidak terhingga kerana tanpa mengeluarkan modal membeli tanah, sudah ada orang mahu memberikan kebun itu kepada kita.
Begitulah Allah mahu memberikan nikmat-Nya kepada manusia. Bagaimanapun sekiranya manusia itu mensia-sia pemberian Allah itu dan bermegah-megah serta mendakwa itu adalah hasil usahanya selama ini, sudah pasti Allah akan memberikan musibah sehingga kebun yang diberikan itu hancur musnah. Sebelum ia  terjadi manusia diminta supaya sentiasa mengambil ikhtibar.           
     Masihkah kita berasa ragu-ragu untuk merubah kehidupan dengan jalan bersedekah setelah kita melakukan pelbagai usaha tetapi tidak berjaya? Cuba praktikkan apa yang telah Allah perkenalkan dalam al-Quran. Semoga hidup kita akan berubah.

BERHATI HATI MEMILIH SAHABAT



SAHABAT yang baik umpama sepohon rendang yang mampu menjadi tempat berteduh sesiapa sahaja ketika panas terik. Itulah kata-kata yang kita sering dengar apabila memperkatakan cirri-ciri seorang sahabay yang baik untuk kita. Tetapi mudahkah kita untuk mencari sahabat sebagaimana yang dikatakan itu?
            Islam menggalakan umatnya mencari sahabat yang baik, beriman dan taat kepada Allah. Ciri-ciri sahabat  yang soleh dan tidak mementingkan diri sendiri serta dapat dijadikan tempat untuk mengadu apabila ditimpa sebarang masalah.
            Kita juga sering dinasihatkan supaya mencari sahabat yang apabila kita susah, dia bersedia menghulurkan tangannya untuk membantu, apabila ia melihat ada kebaikan pada diri kita, ia akan menumpang gembira dan menceritakan kebaikan manakala jika ternampak keburukan, ia akan sgeera menutupinya.
            Seorang sahabat yang baik akan saling mengingatkan kita apabila kita melakukan kesilapan, tidak terlalu mementingkan keduniaan tetapi menganjurkan kita sentiasa melakukan kebaikkan. Rasulullah s.a.w ada menegaskan dalam hadisnya yang bermaksud, “Seseorang itu menurut agama (aturannya) kekasihnya, oleh itu sebaik-baiknya teliti dahulu siapa-siapa yang  akan kamu  dikasihinya.”
            Sekiranya kita ingin mencari seorang sahabat, kita boleh mengambil contoh wasiat oleh Alqamah kepada anaknya dalam memili  sahabat yang baik. Alqamah berpesan:
            “Pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tanganmu untuk membantu, ia menerima dengan rasa terharu.   Jika ia melihat kebaikan pada dirimu,  dia suka menghitung-hitungnya dan jika dia melihat keburukanmu dia akan  menutupinya.”
            Contoh persahabatan yang baik dan boleh dijadikan teladan ialah di antara Saidina Abu Bakar r.a dengan Rasulullah SAW sendiri di mana Saidina Abu Bakar sentiasa mempercayai dan mengiakan apa yang dikatakan oleh Rasulullah SAW.
            Contohnya ketika Rasulullah SAW menceritakan perjalanannya ke Israk dan Mikraj. Ramai di kalangan penduduk kota Mekah tidak percaya malah ada yang mengatakan baginda mereka-reka cerita dan menganggap Rasulullah SAW berbohong.
            Mereka yang tidak percaya telah berjumpa dengan  Saidina Abu Bakar untuk bertanyakan mengenai kebenaran itu dan tanpa ragu-ragu  Saidina Abu Bakar r.a mengaku kebenaran itu. Sebenarnya tujuan mereka bertanyakan hal itu bertujuan untuk mentertawakan Rasulullah SAW.
            Saidina Abu Bakar bukan sahaja mempercayai kata-kata Rasulullah SAW malah sanggup mempetahankan maruah dan harta baginda untuk kepentingan perjuangan Islam.
            Sebagai sahabat sejati, Saidina Abu Bakar r.a rela hati memberikan komitmen untuk bersama-sama Rasulullah SAW berhijrah dari Mekah ke Madinah walaupun dia tahu perjalanan itu sangat berbahaya kerana terpaksa berhadapan dengan musuh-musuh Rasulullah SAW yang ingin membunuhnya.
            Sementara itu Abu Sulaiman pula berpesan, “Jangan sekali-kali engkau bersahabat melainkan salah seorang daripada dua orang ini.
            “Pertama; Orang yang dapat engkau ajak bersahabat dalam urusan duniamu dengan jujur dan kedua, orang menjadikan sahabat itu sebagai memberi kemanfaatan ditrimu untuk urusan akhirat. Jika engkau suka bersahabat  dengan orang yang  selain dua orang ini maka engkau adalah manusia yang sangat bodoh.’’
            Demikianlah kita disarankan mencari sahabat yang mempunyai ciri-ciri seperti sahabat Rasullullah SAW. kerana ia boleh menjamin kita apabila hari akhirat  kelak.
                                                                                                   .