Selasa, 23 Disember 2014

MUSIBAH ITU SATU AMANAH



WALAUPUN musibah seringkali dikaitkan dengan sesuatu keburukan, tetapi perlu diingatkan musibah bukan sahaja satu bentuk pembalasan tetapi kenikmatan, kemewahan, kekayaan, kuasa dan sebagainya juga merupakan satu musibah berbentuk 'Ibtila.’ Apa pun bentuk musibah, ia sebenarnya satu amanah yang wajib dipertanggungjawabkan.
    Apabila musibah dalam bentuk ibtila’ ini diberikan,  Allah akan memerhatikan ke manakah nikmat ini disalurkan sama ada ke jalan yang diredhai Allah ataupun digunakan untuk tujuan kemaksiatan. Yakinlah, apabila kenikmatan ini disalahgunakan ia akan mengundang kemurkaan Allah.
   Rasulullah SAW pernah mengingatkan, sabdanya, “Tidaklah tergelincir  kaki seorang anak Adam pada hari kiamat di sisi Tuhannya sehingga ditanya mengenai lima perkara: Tentang umurnya, dalam perkara apa dia habiskan; tentang masa  mudanya, dalam perkara apa dia habiskan; tentang hartanya, dari mana ia perolehi dan untuk perkara apa dihabiskan; dan apa yang sudah dia amalkan dari ilmunya,” – Hadis oleh At-Tirmizi dan Abdullah bin Mas’ud ra.
   Sementara jika seseorang ditimpakan musibah seperti kehinaan, kehilangan, kematian, ditimpa penyakit dan seumpamanya, wajar sekali untuk bersabar kerana kesabaran itu nanti akan membenihkan pahala.
    Ini dijelaskan dalam surah Al-Imran ayat 186 bermaksud, “Kalian sungguh-sungguh akan diuji terhadap harta dan diri kalian. Kalian sungguh-sungguh akan mendengar dari orang-orang yang diberi kitab sebelum kalian dan dari orang-orang musyrik gangguan yang banyak. Jika kalian bersabar dan bertakwa maka sesungguhnya  yang demikian itu termasuk urusan yang patut diutamakan.”
   Sebenarnya Allah menguji hamba-hamba-Nya bukan sahaja perkara keburukan tetapi juga perkara kebaikan. Ini dijelaskan dalam surah Al-A’araf  ayat 168 bermaksud, “Dan Kami bagi-bagi mereka di dunia kepada beberapa golongan, di antaranya ada orang-orang yang soleh dan di antaranya ada yang tidak demikian. Dan Kami Cuba mereka dengan kebaikan dan keburukan agar mereka kembali.”
    Bezanya musibah dalam bentuk kebaikan jarang disebut ‘musibah’ tetapi kenikmatan atau anugerah manakala perkara keburukan sering disebut sebagai mala petaka atau bencana. Ramai di antara kita sukar hendak menerima musibah kerana selama ini sudah mendapat pelbagai nikmat Allah.
     Siapakah yang mahu menerima musibah berbentuk kehilangan harta benda, kehilangan  nyawa, kecacatan, penyakit kronik, dihina dan difitnah, kegagalan hidup, hilang pekerjaan, tidak memiliki anak dan seumpamanya?
   Bentuk  musibah yang dinyatakan, di luar kemampuan manusia untuk mengawalnya manakala musibah yang berlaku di dalam diri berpunca daripada sikap angkuh, sombong, malas, suka berdengki dan menfitnah, pendendam, rakus, zalim dan seumpamanya.
   Musibah dalam bentuk kenikmatan atau anugerah ini akan menyebabkan tumbuhnya sifat-sifat yang disebutkan di atas. Sebagai contoh, apabila mereka dikurniai kemewahan, pangkat dan harta, mereka mahu dihormati, dipuji dan disanjung.
   Sangat sedikit mereka yang dikurniai nikmat seperti ini sudi bermusahabah diri sebaliknya ingin menunjukkan mereka berkuasa dan berbanga-banga dengan nikmat yang  mereka perolehi hasil usaha sendiri sedangkan pada hakikatnya Allah yang mengurniakan nikmat itu.
    Allah sebenarnya mahu melihat sejauh mana kesyukuran mereka menerima nikmat itu. Sekiranya mereka masih bergelumang dengan maksiat, yakinlah musibah dalam bentuk mala petaka akan menimpa. Tetapi jika terus bersyukur dengan nikmat itu, Allah akan mennambahkan lagi nikmat yang diperolehi itu.
   Sesiapa sahaja yang melakukan kebaikan, sudah tentu manfaatnya akan kembali kepada pelakunya. Manakala mereka yang melakukan kejahatan, musibah akan menimpa sama ada ketika di dunia atau di akhirat.
 Allah menegaskan dalam surah Al-Mukminun ayat 40 bermaksud, “Barangsiapa mengerjakan perbuatan jahat, maka dia tidak akan dibalas melainkan sebanding dengan kejahatan itu. Dan barangsiapa mengerjakan amal yang soleh baik laki-laki atau perempuan sedangkan ia dalam keadaan beriman, maka mereka akan masuk syurga, meeka diberi rezeki di dalamnya tanpa hisab.”
   Oleh kerana musibah itu satu amanah, mereka yang ditimpa tidak sewajarnya  ‘lari’ atau mengelak malah bertanggungjawab untuk memikul sekaligus  menerima dan menyelesaikan musibah itu sebaik mungkin. Bagi orang yang beriman, mereka sangat rindukan musibah kerana musibah itu akan menguji sekalgus akan meningkatkan darjat mereka di sisi Allah.






MENGAPA ALLAH TIMPAKAN MUSIBAH



RAMAI manusia mengeluh apabila ditimpa sesuatu musibah. Apatah lagi jika musibah itu bukan suatu yang diharapkan. Manusia  buruk sangka terhadap Allah kerana manusia lebih suka kepada kenikmatan berbanding musibah. Ibnu Qayyim dalam Syifaa ul ‘Aliil berkata, “Seandainya manusia mengetahui bahawa nikmat Allah yang ada dalam musibah itu tidak lain seperti halnya nikmat Allah yang ada dalam kesenangan, nescaya hati dan lisannnya akan selalu sibuk mensyukurinya.”

            Berapa ramai manusia yang beranggapan musibah Allah itu sebenarnya satu nikmat yang tidak ternilai kerana ada keuntungan di sebaliknya tetapi sayang, tidak semua manusia berfikiran yang sama. Oleh kerana nilai yang tinggi dan ada keuntungannya di sebaliknya, hanya sebilangan kecil manusia redha menerima musibah. Itu pun hanya kepada manusia yang benar-benar beriman kepada Allah.

            Ini ditegaskan dalam sebuah hadis, Rasulullah SAW bersabda, “Tidaklah seorang hamba ditimpa sesuatu musibah lalu mengucapkan, “Innaa lillahi wa innaa ilaihi raajiun, allahumma jumii fii mushiibatti wa akhlif lii khairan minhaa.” (Sesungguhnya kita berasal dari Allah dan akan kembali kepada-NYA. Ya, Allah, berikanlah aku ganjaran dalam musibahku ini, dan berikanlah ganti kepadaku dengan yang lebih baik darinya) melainkan Allah memberikan pahala dan musibahnya itu, dan menggantikan dengan yang lebih baik baginya.” – Hadis riwayat muslim.

            Sungguh, syurga itu mahal harganya. Bukan sebarang orang boleh memasukinya dan bukan sedikit cubaan yang perlu ditempuhi sebelum melepasi ujian yang Allah berikan. Hanya mereka yang redha dan sabar dengan pelbagai musibah sahaja mampu menempatkan diri di dalam syurga yang pebuh kenikmatan.

            Dari Abu Hurairah ra, Rasulullah SAW bersabda, “Sesungguhnya seseorang yang benar-benar memiliki kedudukan di sisi Allah, namun tiada satu amal yang dapat menghantarkannya  ke sana. Maka Allah sentiasa mencubanya dengan sesuatu yang tidak disukainya, sehingga mereka mampu sampai ke kedudukan itu.” – Hadis oleh Abu Ya’ala, Ibnu Hibban dan Al-Hakim.

            Orang yang bertakwa dan beriman tidak akan bertanya mengapa Allah memberikan musibah kepada tetapi sentiasa bersyukur dengan apa yang diterimanya sama ada ia berupa musibah atau kenikmatan.  Apabila diuji dengan musibah, mereka bersykur kerana sekurang-kurangnya Allah telah menghapuskan sebahagian dosa-dosanya. Bagi mereka musibah atau ujian hanya  seperti orang yang dikejutkan dari kelekaan atau kelalaian lalu apabila tersedar, mereka segera ingat kepada Allah.

            Ungkapan ‘Bismillahir Rahman nir Rahim’ yang bermaksud, Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang, mengingatkan mbetapa Allah sangat sayangkan hamba-hamba-NYA. Tetap malangnya apabila manusia ditimpa musibah, mereka pula mempersoalkan di manakah kasih sayang Allah apabila ditimpakan musibah.

            Jika manusia  mengasihi, mencintai atau menyayangi seseorang, mahukan kereka memberikan ujian berupa kesedihan, kekurangan, kehilangan dan sebagainya? Tentu tidak, tetapi kasih sayang  Allah tentulah berlainan dengan kasih sayang  manusia terhadap manusia lain.

            Musibah seperti kematian, kesakitan, kemiskinan, kegagalan, kehilangan dan yang seumpamanya akan membuatkan manusia tertanya-tanya, tidak sayang lagikah Allah kepadaku? Tanggapan buruk seperti ini  hanya lahir dalam pemikiran manusia tetapi perancangan Allah mengandungi banyak hikmah  dan kebaikan seumpama  ubat yang pahit untuk ditelan tetapi yang pahit itulah yang akan menyembuhkan penyakit.

            Terlalu besar hikmah Allah yang tidak terjangkau oleh  pemikiran m
anusia. Ibn Ataillah Askandari pernah berkata, “Barangsiapa menyangka sifat kasih sayang Allah terpisah dalam takdir-NYA, maka itu adalah kerana pendeknya penglihatan akal dan mata hati seseorang.

            Ibnu Ataillah mahu menjelaskan, apa juga ujian Allah pasti bermaksud baik walaupun pahit bagi manusia. Beliau menegaskan lagi, “Apabila Allah menguji orang Islam dengan tragedi, maka mereka mesti melihat dengan mata hati dan memikirkan dengan akal agar tercungkil hikmahnya. Jika tidak, itu petanda penglihatan hati tidak jauh, akal yang pendek.”

Rabu, 17 Disember 2014

MUSIBAH TIDAK MENIMPA ORANG ZALIM SAHAJA



MUSIBAH itu umum sifatnya. Maksudnya jika musibah ditimpakan kepada sesuatu kaum, bukan sahaja orang yang melakukan kemaksiatan yang terkena tetapi mereka yang tidak melakukan kemaksiatan juga akan tertimpa sama. Inilah yang menakutkan kita sebenarnya, tetapi janji Allah itulah yang nyatakan dalam al-Quran.
     Sebab itulah awal-awal lagi Allah sudah memberikan peringatan dalam surah Al-Anfal ayat 25 bermaksud, “Dan peliharalah dirimu dari pada siksaan yang tidak khusus menimpa orang-orang yang zalim saja di antara kamu. Dan ketahuilah bahawa Allah amat keras siksaannya."
     Selain daripada Al-Quran, dalam kitab Misykaatul Mashoobiih juz 3 bab 22 pasal 2, sebuah hadis bersumber dari 'Umairoh Al-Kindiy ra bahwa Rasulullah SAW bersabda, "Sesungguhnya Allah tidak mengazab umumnya manusia hanya kerana perbuatan khusus sebahagian mereka, sehingga mereka melihat kemungkaran di tengah mereka dan mereka mampu untuk menecegahnya, namun mereka tidak berbuat demikian.  Jika sudah demikian yang mereka perbuat maka Allah mengazab yang umum dan khusus dari mereka."
      Ayat di atas  mahu menjelaskan kepada kita betapa bahayanya jika membiarkan orang melakukat maksiat berleluasa sedangkan sebahagian mereka yang mempunyai kuasa tidak berusaha mencegahnya. Apabila ia berlaku di tengah-tengah masyarakat, orang yang berkuasa di dalam masyarakat itu mesti mengambil tindakan dengan menasihati supaya memberhentikan maksiat itu sebelum musibah tiba. 
      Sehubungan ini dalam surah Al-Maidah ayat 195, Allah sudah menerangkan maksudnya, “Sesungguhnya manusia jika mereka melihat orang yang berbuat  zalim dan tidak mencegahnya, maka sudah dekat Allah meratakan mereka semua dengan siksa dari-Nya."
     Dalam hal ini Allah tidak memilih siapa yang perlu diselamat dan siapa yang perlu ditimpakan musibah. Ini kerana apabila musibah itu diturunkan, semua yang berada di tempat berkenaan akan terkena sama. Untuk mengelakkan daripada musibah ini terjadi, setiap anggota masyarakat apabila mengetahui berlaku kemaksiatan berlaku di tempat mereka segeralah melaporkan kepada pihak berkuasa supaya diambil tindakan.
     Sebuah hadis dari Muttafaqun 'alaihi yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim yang bersumber dari Zainab binti Jahsy ra, menceritakan tentang berita akan datangnya bahaya bagi umat manusia, lalu Zainab ra bertanya kepada Rasulullah SAW, Wahai Rasulullah, mungkinkah kami binasa padahal di tengah-tengah kami masih ada orang-orang yang soleh ?" Rasulullah SAW pun menjawab, " Ya, apabila kerosakan sudah berleluasa.”
     Hadis di atas  menjelaskan,  bahawa Allah tidak memilih-milih sekiranya di dalam sesebuah masyarakat itu terdapat orang yang soleh dan orang suka melakukan kemungkaran ketika menurunkan musibah.
     Dari Jabir bin Abdullah ra, melaporkan Rasulullah SAW bersabda, “Allah 'Azza wa Jalla mewahyukan kepada Jibril as : "Goncangkanlah kota ini dan kota itu bersama penghuninya !" Jibril as pun berkata : "Wahai Tuhanku, sesungguhnya di tengah-tengah mereka ada hamba-Mu si fulan yang tidak pernah melakukan maksiat kepada-Mu sesaat pun juga." Rasulullah SAW melanjutkan, "Allah berfirman: "Sesungguhnya wajahnya (si hamba yang soleh itu) tidak pernah berubah terhadap-Ku (tidak marah melihat kemaksiatan) sesaat pun juga."
     Dua hadis di atas sudah tentu mengingatkan kita yang hidup pada akhir zaman ini. Pelbagai bentuk kemaksiatan berlaku dalam pelbagai bentuk dan cara malah kadang-kadang berlaku kemaksiatan di sebeleh menyebelah rumah pun kita tidak menyedari.
    Rasulullah SAW bersabda, “Demi yang jiwaku ada di tangan (kekuasaan) -Nya, hendaklah engkau sungguh-sungguh menyerukan kema'rufan dan mencegah kemungkaran, atau niscaya Allah akan benar-benar mengirim atasmu sekalian siksa dari-Nya. Kemudian engkau berdoa kepada-Nya dan Dia tidak mengabulkannya." – Hadis riwayat At-Tirmizi.

IKHLASKAH KITA MENERIMA MUSIBAH



REDHA, sabar dan ikhlaskah kita apabila ditimpa sesuatu musibah kepada diri sendiri atau anggota keluarga kita? Di mulut, mungkin kita mampu berkata redha dan bersaba n tidak semua orangtetapi di dalam hati kecil, tiada siapa yang tahu musibah itu bagaikan  petir yang mampu mengoyak-rabakan  hati. Memang sukar dan tidak semua orang mampu mendidik hati menerima musibah Allah dengan hati terbuka.
     Sebagai manusia yang lemah, kita wajib mendidik hati supaya bersikap redha, sabar dn ikhlas apabila ditimpa musibah walaupun ia amat pahit. Sebelum datangnya musibah, lidah kita memang mudah berkata redha tetapi apabila   musibah benar-benar menimpa, hati boleh berbelah bahagi untuk menyatakan pendirian.
      Ya, musibah itulah yang menjadi jawapan apa yang diucapkan oleh lidah kita. Bukankah Allah sudah menjelaskan dalam surah Al-Ankabut ayat 2 bermaksud, “Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan mengatakan: Kami telah beriman,” sedangkan mereka tidak uji lagi?”
     Perlu diingat, apabila ditimpa musibah, kita mesti yakin kepada diri mampu untuk menanggungbmusibah itu biat berat bagaimanapun sekalipun. Allah tidak saja-saja mahu menimpakan musibah  melainkan sudah menyediakan hikmahnya.  Allah lebih tahu sama ada musibah yang ditimpakan itu sesuai atau tidak untuk hamba-Nya memikul.
      Kesabaran menghadapi  setiap musibah disabdakan oleh Rasulullah SAW: Dari Abu Said dan Abu Hurairah ra berkata: Rasulullah SAW bersabda, “Tiadalah seorang Muslim menderita kelelahan atau penyakit atau kesusahan (kerisauan hati)  hingga tertusuk duri melainkan semua itu akan menjadi penebus kesalahan-kesalahanya.” – Hadis Bukhari dan Muslim.
    Hati kita hanya akan ikhlas apabila ditimpakan musibah berupa kenikmatan tetapi apabila ditimpakan musibah yang merugikan, sukar sekali untuk menyatakan keikhlasan.  Bagaimanapun secara umumnya, orang-orang beriman mampu melahirkan keikhlasan dan bersabar saat diuji Allah. Mereka menganggap musibah itu perkara biasa yang mesti ditempuhi mereka yang mengaku hamba Allah.
     Jika sebelum ini,  ada perasaan buruk sangka terhadap Allah, hapuskanlah perasaan itu. Yakinlah Allah sentiasa akan meletakkan  kedudukan hamba-hamba-Nya ke tingkat yang tinggi dan mulia kecuali jika hamba-hamba-Nya yang sengaja meminta supaya diri diperhinakan.                                                                              
     Keikhlasan seseorang yang menerima musibah Allah dapat dilihat dari sinaran pancaran wajahnya. Tidak ada sedikit pun rasa kesal, kesungguhan sewaktu  melakukan amal ibadah seperti biasa meskipun dalam kepayahan menerima musibah. Sebagai contoh,  apabila seseorang ditimpa musibah penyakit. Dalam kepayahan menahan sakit, keikhlasan menerima musibah dapat dijelmakan apabila tetap teguh melakukan ibadah tanpa sebarang alasan.
     Inilah yang Allah mahukan sebenarnya. Walaupun diuji dengan kesakitan dan kepayahan perintah Allah tetap dilaksanakan kerana hati yang ikhlas dan bertambah dekat dengan Allah. Orang seperti ini, Allah sedang mengatur rancangan untuk menyediakan satu kehidupan yang lebih baik selepas berakhir musibah ini.      
     Orang yang sakit sebenarnya lebih dekat dengan Allah. Sungguh nikmat kesihatan tidak boleh dibeli dengan wang ringgit. Justeru apabila ditimpa musibah penyakit, manusia sanggup berhabisan wang ringgit asalkan kesihatannya dapat diperolehi semula.
     Apakah caranya untuk mendapatkan nikmat kesihatan? Caranya ialah berdoa dan memohon keampunan Allah. Allah yang memberikan musibah penyakit, dengan izin Allah juga sesuatu penyakit dapat disembuhkan. Bukan mustahil jika seseorang yang ditimpakan penyakit yang tiada harapan sembuh tetapi kerana dia ikhlas dan redha serta tidak putus asa berusaha, Allah akan memberikan keringanan penyakitnya.
     Kuasa Allah tidak ada sesiapa yang mampu menolaknya.  Inilah yang dikatakan sesudah kesulitan ada kesenangan, iaitu penyakit itu disembuhkan setelah puas diuji.