Jumaat, 20 Januari 2017

MUDAHNYA MENJADI CALUN SYURGA




SEMUA yang hidup di dunia ini sangat berharap ingin menjadi penghuni syurga. Anehnya, ada yang berkata; mahu ke syurga itu mudah. Bahkan ada yang menolak dengan kata-kata; mahu ke syurga itu sukar!

Eh, mana satu yang benar?

Kedua-dua kenyataan ini sememangnya tidak boleh dinafikan. Umpama seorang pelajar yang mahu lulus peperiksaan; akan menjadi mudah apabila dia berusaha dan tekun belajar bagi memastikan mendapat kejayaan.

Tetapi sangat sukar bagi yang malas belajar dan tidak mahu berusaha tetapi hanya bergantung kepada nasib. Begitulah perumpamaannya sekiranya menganggap mudah atau sukar untuk memasuki syurga.

Direkodkan daripada Abu Hurairah, seorang Arab Badwi dari pendalaman bertemu Rasulullah SAW kemudian dia berkata, “Wahai Rasulullah, ajarkan kepada saya perbuatan yang sekiranya saya melaksanakannya, akan membawa diri saya ke syurga.” Rasulullah SAW kemudian berkata, “Beribadah kepada ALLAH SWT, dirikan solat wajib, bayarlah zakat dan berpuasa pada bulan Ramadan.” Orang Arab Badwi itu berkata, “Demi ALLAH SWT yang menguasai diri saya, saya tidak akan mengerjakan lebih daripada ibadat-ibadat itu.”Semasa orang Arab Badwi itu berlalu pergi, Rasulullah SAW berkata, “Siapa yang ingin melihat penghuni syurga, lihat orang itu.”- HR  Bukhari.

Syurga ini indah sehingga tiada akal yang mampu mengungkapnya. Bahkan tiada mata yang pernah melihat isinya, tiada telinga yang pernah mendengar tentangnya, hingga langsung tidak terdetik dalam hati sekalipun. 

Mintalah apa sahaja yang kita mahu kerana ia tiada hadnya, dan inilah hasil amalan yang kita lakukan dahulu ketika berada di dunia dahulu. Sebuah tuaian yang keuntungannya berkali lipat!

Mahu bidadari? Nah, di depanmu wanita muda belia yang kulitnya putih tanpa sebarang cela dan bermata jeli.

Mahu cuba minuman keras? Nah silakan! Bahkan kita tidak akan berasa pening kecuali kesedapan yang sukar diluah. Disediakan bukan hanya segelas tetapi beberapa batang anak sungai yang dari situ mengalir pelbagai air yang kita dambakan.

Mahu melihat wajah Allah SWT? Ya, ketika itu kita berhak menikmatinya dan itulah nikmat paling hebat buat penghuni syurga.

Ini baru sedikit nikmat syurga yang diceritakan, belum lagi tentang pintu syurga yang bermacam-macam jenis yang disediakan khusus bagi penghuni di dalamnya.

Masih belum terujakah untuk kita membawa diri ke syurga?

“Saya mahu berubah tapi saya malu. Rasa susah dan tidak sanggup tinggalkan dunia yang selama ini menjadi pegangan. Muzik, couple dan tinggal solat, sudah sebati dengan diri saya. Bagaimana mahu ke syurga?”



Sukarkah untuk ke syurga?

-      Tidak, jika kita mujahadah untuk hijrah daripada kejahatan kepada kebaikan. Kerana tidak ramai yang tahu bahawa hijrah itu bukan menyusahkan bahkan memudahkan. Walaupun hakikatnya mujahadah itu pahit tetapi syurga itu manis.
-          Sukar, andai hatinya tidak lagi bersama Tuhan. Jiwanya sarat dengan maksiat dan rohaninya penuh dengan indah duniawi. Apabila diminta untuk melakukan kebaikan dan kebajikan, dia melakukan kemungkaran dan kemaksiatan. Malah apabila diminta meninggalkan kemungkaran dan kemaksiatan, dia tanpa segan silu melakukannya.

Orang yang mengatakan sukar untuk menjadi penghuni syurga sebenarnya tidak yakin dengan janji Allah SWT. Dan orang yang tidak yakin dan meraguinya sudah pasti akan dilorongkan jalan kesesatan walaupun jalan kebenaran sudah dibentang luas.

Kita tidak pernah mampu mengubah masa lalu, tetapi kita berhak mencipta sejarah baru. Sisihkan kata-kata mereka yang menjatuhkan kita, bahkan binalah diri yang sering mendorong jiwa menuju syurga Allah SWT yang hakiki.

Percayalah, kita mampu dan Allah SWT ada bersama kita.

Yakinlah.

Tiada ulasan: