Selasa, 20 Januari 2015

BERSABAR DENGAN SETIAP KESULITAN



SATU perkara yang perlu diketahui untuk mencapai ke tahap kesempurnaan iman, ialah bersangka baik. Bersangka baik kepada ALLAH akan melahirkan natijah yang baik, tetapi jika sebaliknya  akan melahirkan sangkaan-saangkan yang buruk terhadap ALLAH. Sebagai contohnya  apabila ALLAH memberikan ujian kepada umat-Nya, ini bukan bermakna ALLAH bersangka buruk kepada mereka.
ALLAH sendiri lebih mengetahui apa yang baik dan apa yang buruk terhadap makhluk ciptaan-Nya. Oleh yang demikian tidak wajar manusia untuk menjatuhi hukum yang ALLAH tidak bersangka baik terhadapnya. Apabila dianugerahi sesuatu dugaan atau ujian, ada sesuatu yang tersirat di sebaliknya.
Mereka yang dekat dengan ALLAH tidak akan sedikit pun merasa curiga dengan anugerah ALLAH itu tetapi bagi mereka yang jauh dengan ALLAH akan menganggap ALLAH itu tidak adil. Mengapa diturunkan dugaan kepadaku, tidak kepada orang lain? Begitulah di antara kata-kata rungutan atau keluhan mereka yang diberikan ujian.
Apa yang tersirat di sebalik anugerah berupa ujian itu ialah bagaimana mahu menguruskan kesabaran apabila ditimpa ujian? Pengurusan kesabaran ketika berhadapan dengan ujian inilah yang akan menunjukkan indek  prestasi sejauh mana seseorang itu mampu mengawal kesabaran sebagai bukti kesempurnaan iman mereka.
Orang yang beriman menganggap dugaan yang ditimpakan  ke atasnya akan menerima dengan fikiran terbuka dan bermaksud baik.  Manusia yang beriman mengganggap ujian itu  sebagai menguji tahap keimanannya. Sekiranya berjaya dan tidak putus asa, sudah tentu tahap keimanannya di peringkat tertinggi.
 Apabila berhadapan dengan ujian, tahap kesabaran sebenarnya sedang dinilai oleh ALLAH. Ini ditegaskan oleh ALLAH dalam al-Quran surah al-Baqarah ayat 177 yang bermaksud, “Dan orang-orang yang bersabar dalam musibah, penderitaan dan peperangan,  mereka itulah orang yang benar imannya dan mereka itulah orang yang bertakwa.”
       Bagaimanakah  hendak dikatakan bertakwa jika  sering berkeluh kesah meskipun hanya berhadapan dengan ujian yang kecil? Bagaimanakah hendak dikatakan iman seseorang itu sudah sempurna jika sifat sabar itu tidak mencapai separuh daripada kesempurnaan iman?
             Rasulullah s.a.w  dalam sebuah hadis dilaporkan oleh Al-Baihadi, berkata, “Sabar itu separuh daripada iman.” Ini bermakna jika sifat sabar  itu tidak ada langsung di dalam diri seseorang, sudah tentulah ia tidak beriman.
            Betapa perlunya seseorang itu memiliki sifat sabar dijelaskan di dalam al-Quran pada lebih 90 tempat. Malah ucapan ‘sabar’ itulah yang sering diucapkan apabila seseorang dilanda musibah bagi menandakan  keimanannya itu sebagai penanda aras kesabaran.  Perkataan ini bukanlah sekadar perkataan untuk menyedapkan hati tetapi ucapan sebagai peringatan kerana sifat sabar itu  jika diamalkan sepenuhnya, ALLAH akan memberikan ganjaran yang setimpal dengan tahap kesabarannya.
            Mereka yang beriman akan menerima sesuatu musibah itu dengan redha kerana mereka yakin janji ALLAH itu benar. Tambahan pula  keimanan mereka pada tahap yang tinggi, sudah tentu  apa juga keputusan yang ALLAH berikan kepadanya, merupakan keputusan yang baik.
           Mendekatkan diri kepada ALLAH  dengan mengenali sifat-sifat-NYA merupakan jalan terbaik untuk meringankan beban yang ditanggung akibat musibah yang diterima. ALLAH Maha Pengasih dan Penyayang sudah tentu tidak akan membebankan hamba-Nya dengan bebanan yang melebihi daripada kemampuan menanggungnya.     
         Akibat  menanggung bebanan yang berat itu ALLAH menambahkann pahala berlipat kali ganda banyaknya. Ini dijelaskan dalam al-Quran surah Az-Zumar ayat 10 yang bermaksud, “Sesungguhnya hanya orang yang bersabar  yang dicukupkan pahala bagi mereka tanpa batasan.” Jelaslah di sini kesabaran merupakan puncak untuk mempertingkatkan keimanan.
           Sesiapa pun pada peringkat permulaan diuji dengan dugaan, tidak ada sesiapa yang tidak akan gelisah, tertekan, sedih dan bermacam-macam lagi perasaan tetapi apabila kita redha bahawa ALLAH yang memberikan ujian itu, percayalah berita gembira akan mereka nikmati apabila berjaya mendidik diri dengan takwa.
         Hal ini djelaskan sendiri oleh ALLAH dalam al-Quran surah al-Baqarah ayat 155-157 yang bermaksud, “Dan berikanlah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar, yang apabila ditimpa musibah mereka berkata: “Kami milik ALLAH dan kepada-NYA jua kami akan dikembalikan.” Mereka itulah orang yang mendapat rahmat daripada TUHANnya dan merekalah yang mendapat pertunjuk.”
        Orang yang sempurna imannya akan berasa lega apabila ALLAH memberikan ujian kepadanya.  Itu sebagai satu petanda pembersihan terhadap dosa-dosa yang pernah dilakukan, dan dengan cara itu mereka yang beriman itu dapat mempertingkatkan tahap keimanan tanpa menaruh prasangka buruk terhadap ALLAH.
         Berbanding dengan orang yang tidak beriman, pelbagai prasangka  buruk terhadap ALLAH akan timbul. Di antaranya mereka akan bertanya, mengapa aku yang sudah susah ini diuji lagi dengan kesusahan dan penderitaan? Tidak cukupkah dengan penderitaan yang aku tanggung selama ini? Mengapakah aku yang diuji dengan musibah ini, bukan orang lain? Ini tidak adil!
            Orang yang tidak beriman akan menyalahkan ALLAH apabila ditimpa musibah. Oleh kerana jahil, mereka tidak faham semua orang akan diuji dengan pelbagai musibah cuma cara dan masanya sahaja yang berbeza.  Mereka tidak boleh menerima takdir. Mereka hanya mahu menerima  yang baik-baik atau yang menguntungkan sahaja dari ALLAH sedangkan yang merugikan, mereka akan menolaknya. Itulah sikap orang yang tidak sempurna imannya.
          Pernahkah kita terbaca di dalam akhbar di mana seorang ibu kematian anak-anaknya sekaligus sama ada terlibat dengan kemalangan, mati lemas, kebakaran, dibunuh dalam kes samun dan sebagainya? Kita memang seringkali mendengar kisah menyayat hati ini. Sebagai ibu, atau bapa tentu dapat dibayangkan jika anak-anak kesayangan seramai tiga atau empat orang dijemput ALLAH sekaligus?
         Ibu bapa yang redha tidak akan kesal, tidak mengeluh atau menyalahkan ALLAH. Mereka tahu kesedihan, kepahitan dan penderitaan mereka akan dibalas oleh ALLAH dengan ganjaran yang setimpal.
       Perkara ini dijelaskan sendiri oleh ALLAH yang disampaikan oleh Rasulullah s.a.w melalui hadis yang dicatat oleh At-Tirmizi daripada Abu Musa al-Ash’ari, katanya, “Jika anak seorang hamba mati, ALLAH berkata kepada malaikat-Nya: “Engkau telah mengambil nyawa anak daripada hamba-Ku?” Mereka menyatakan: “Ya.” ALLAH kemudian berkata: “Apa yang dikatakan oleh hamba-Ku?” Mereka berkata:  “Ia memuji-Mu dan beristirja. Maka ALLAH berkata: “Dirikanlah sebuah rumah di syurga untuk hamba-Ku dan berikan nama dengan Baitul Hamd (rumah pujian).”
          Kepada ibu bapa yang ditimpa dengan musibah seperti ini tentu tahap kesabaran mereka sudah diuji dan bakal menerima ganjaran daripada ALLAH di atas kesabarannya itu. Ini dijelaskan oleh ALLAH dalam al-Quran surah al-Ra’ad ayat 23-24 bermaksud, “Dan para malaikat masuk ke tempat mereka dari semua pintu (sambil mengucapkannya), keselamatan atas kalian berkat kesabaran kalian. Maka alangkah baiknya tempat kesudahan itu.”     
         Oleh yang demikian, janganlah kita menjadi orang yang rugi dan buta daripada melihat hikmah ALLAH apabila ditimpa sesuatu bencana. Anggaplah bencana yang dialami itu sebagai satu pembersihan hati kita yang kotor kerana sukar hendak mengakui kebesaran ALLAH. Bersedialah kita untuk menghadapi sesi kesempurnaan iman dengan datangnya ujian yang tidak diduga masa dan bentuknya.
        Tidak malukah kita untuk mengakui bahawa kita sudah sempurna iman seandainya tidak pernah diuji dengan ujian-ujian yang menggelisahkan jiwa kita?
       Ujian yang kita hadapi sewajarnya dilihat dari sudut yang positif di mana ia untuk menilai sejauh mana keyakinan kita terhadap ALLAH. Apabila semakin diuji, akan semakin bertambah keimanan, bukan berkurangan dan semakin dekat dengan-NYA.  Ini sejajar dengan firman ALLAH dalam al-Quran surah Al-Imran ayat 142 yang bermaksud, “Apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga, pada hal belum nyata bagi ALLAH orang-orang yang berjihad di antara kamu dan belum nyata orang-orang yang bersabar.”




TIDAK SOMBONG APABILA MENDAPAT KEJAYAAN



SELAGI yang bernama manusia, sikap sombong sukar hendak dielakkan kecuali mereka benar-benar beriman kepada ALLAH. Malah mereka yang beriman juga tidak dapat lari daripada terkesan dengan sikap sombong ini. Sombong merupakan satu daripada sekian banyak penyakit hati. Apabila sikap tercela ini menguasai batang tubuh jiwa manusia, ia akan menyebabkan penyakit-penyakit hati yang lain.
Justeru sikap sombong ini sangat dilarang. Mengapakah ALLAH melarang penyakit sombong ini daripada menguasai jiwa manusia? Umum mengetahui, manusia ini sifatnya lemah. Orang yang lemah tidak layak untuk bersikap sombong. Sedangkan ALLAH sendiri yang memiliki kuasa yang bersifat Pengasih dan Penyayang tidak pernah sombong dengan umat-Nya. Hanya manusia yang tidak beriman sahaja menganggap dirinya berkuasa dan kuat segala-galanya. Manusia lupa, apa yang ada pada diri manusia itu adalah pinjaman daripada ALLAH dan tidak layak sama sekali bersifat sombong.
Kehidupan manusia pada hari ini sudah jauh terpesong daripada kebenaran.  Mereka masih bermegah-megah dan sombong serta tidak mahu menerima kebenaran bahawa ALLAH itu lebih berkuasa daripada manusia.
Banyak contoh daripada sikap sombong ini akhirnya membawa bencana dan memakan diri. Contohnya iblis yang angkuh dan sombong kerana tidak mahu tunduk dengan Nabi Adam a.s ketika diperintahkan supaya sujud kepadanya.
 Qarun yang sombong dengan harta akhirnya binasa  ditelan bumi. Begitu juga dengan Firaun  serta bala tenteranya yang akhirnya ditelan laut kerana mengakui dirinya Tuhan. Kaum Luth juga tidak terlepas dari bala bencana ALLAH apabila angkuh dan sombong dengan menolak kebenaran yang disampaikan oleh Nabi Luth a.s.
 Sifat angkuh dan sombong ini sangat bahaya sehinggakan Rasulullah s.a.w menjelaskan melalui satu hadis dari Abdullah bin Mas’ud r.a diriwayatkan oleh Muslim, katanya, “Tidak masuk syurga sesiapa yang ada di dalam hatinya sedikit sifat sombong”, kemudian seseorang berkata: "(Ya Rasulullah) sesungguhnya seseorang itu suka pakaiannya bagus dan kasutnya bagus," Beliau bersabda: "Sesunguhnya ALLAH itu indah dan Dia menyukai keindahan, (dan yang dimaksud dengan) kesombongan itu adalah menolak kebenaran dan merendah-rendahkan orang lain."
Orang yang sombong selalu lupa diri kerana menganggap dirinya serba sempurna jika dibandingkan dengan orang lain. Tambahan pula ada segolongan orang yang mengagung-agungkan kelebihan yang ada padanya seperti harta kekayaan atau memliki sesuatu kelebihan yang tidak ada pada orang lain.
ALLAH sendiri  mengingatkan umatnya supaya jangan berlaku sombong terhadap manusia lain dan ini ditegaskan dalam al-Quran surah Luqman  ayat 18 yang bermaksud, “Janganlah engkau memalingkan mukamu (kerana memandang rendah) kepada manusia, dan janganlah engkau berjalan di bumi dengan berlagak sombong; sesungguhnya ALLAH tidak suka kepada tiap-tiap orang yang sombong takbur, lagi membanggakan diri. "
Ayat di atas mengingatkan kepada kita supaya jangan menjadi manusia yang berlagak sombong, apabila berjalan dan bertemu dengan orang lain, mereka memalingkan muka ke arah lain kerana menganggap dirinya lebih mulia dan orang lain lebih rendah tarafnya. Perbuatan seperti itu sangat dibenci ALLAH kerana ALLAH telah menjadikan mereka tetapi mereka cepat lupa diri.
Kita jangan sekali-kali  memurkai ALLAH kerana jika ALLAH murka, sudah pasti kita akan menerima kesannya  Ini dijelaskan sendiri oleh ALLAH dalam al-Quran surah Az-Zumar ayat 72, ALLAH berfirman yang bermaksud, “Dikatakan kepada mereka: Masukilah pintu-pintu Neraka Jahanam itu dengan keadaan tinggal kekal kamu di dalamnya; kerana itu adalah tempat bagi orang-orang yang sombong takbur.”
Ayat ini menjelaskan biarpun ada sedikit rasa takbur dan sombong, mereka akan menjadi penghuni lembah api itu untuk kekal selama-lamanya. Apakah penjelasan ini akan mengecutkan perut orang yang sombong dan takbur? Mungkin tidak, kerana apabila perbuatan sombong sudah menjadi amalan hidup, mereka tidak akan takut kecuali orang yang beriman.
Orang yang bersifat sombong  sudah tentu  akan terlepas peluang menjadi penghuni syurga.  Perhatikan apa kata Rasulullah s.a.w melalui hadis yang dilaporkan oleh Bukhari dan Muslim, Rasulullah s.a.w berkata, “Mahukah Aku beritahu kepada kamu tentang penghuni syurga? Para sahabat menjawab: tentu (wahai Rasulullah), lalu beliau berkata: "(Penghuni syurga adalah) orang-orang yang lemah lagi direndahkan oleh orang lain, kalau dia bersumpah (berdoa) kepada ALLAH nescaya ALLAH kabulkan doanya, Mahukah Aku beritahu kepada kamu tentang penghuni neraka? Para sahabat menjawab: tentu (wahai Rasulullah), lalu beliau berkata: "(Penghuni neraka adalah) orang-orang yang keras kepala, berbuat sesuka hati (kasar), lagi sombong."
Orang yang sombong  apabila mencapai sesuatu kejayaan, mereka tidak ingat sifat kesombongannya itu satu perbuatan yang sangat dicela. Ini kerana mereka telah ditenggelami oleh puji-pujian berpunca daripada kejayaannya itu. Meraih kejayaan di sini ditafsirkan sebagai kejayaan mengatasi orang lain di dalam sesuatu perkara. Ini akan membuatkan mereka  berasa lebih hebat manakala orang lain dianggap sangat lemah.
Apabila ini berlaku,  hati mereka seolah-olah telah dikunci mati kerana hati merupakan punca segala kesombongan sedangkan anggota tubuh yang lain  terpaksa tunduk dengan kehendak hati yang sombong ini.
Oleh itu janganlah ada di antara kita  memiliki sifat sombong ini kerana ALLAH telah menjanjikan kehinaan hidup mereka di dunia dan akhrat berpunca daripada sikap jahil mereka.  ALLAH sendiri menjanjikan amanatnya  dalam al-Quran  surah Al-A’raf ayat 146, yang bermaksud, “AKU akan memalingkan (hati) orang-orang yang sombong takbur di muka bumi dengan tiada alasan yang benar dari (memahami) ayat-ayatKu (yang menunjukkan kekuasaan-Ku).”
          Apabila ALLAH telah memalingkan hati, yakni tidak mahu menerima kebenaran, ALLAH akan menghinakan hidup mereka dengan kejahilan sebagai balasan sikap sombong mereka. Manakala pada hari akhirat kelak, mereka akan dihinakan dengan cara saiz tubuh mereka dikecilkan sekecil semut dan kehinaan datang kepada mereka dari segenap penjuru.
Ini dijelaskan sendiri melalui hadis oleh at-Tirmizi dan Ahmad, Rasulullah s.a.w berkata, “Orang-orang yang sombong akan dihimpunkan pada hari kiamat seperti dalam bentuk semut-semut kecil dengan rupa manusia, dari segala tempat datang kehinaan kepada mereka, mereka dibawa ke penjara neraka jahannam yang di sebut Bulas, di bahagian atasnya api yang menyala-nyala dan mereka diberi minuman dari kotoran penghuni neraka."
Daripada penjelasan  ayat-ayat al-Quran dan hadis itu, sudah tentu memadai kepada kita betapa sifat sombong ini mesti dijauhi. Meskipun sifat sombong dan angkuh ini sukar hendak dikikis tetapi jika kita berhasrat nmencapai kesempurnaan iman, perbuatan tercela ini hendaklah ditringgalkan langsung sehingga jangan ada sedikit pun sisa-sisanya melekat di dalam hati kita.







BERSYUKURLAH APABILA MENDAPAT NIKMAT



BERSYUKUR  bermaksud berterima kasih di atas nikmat yang ALLAH berikan kepada kita. Nikmat yang dimaksudkan di sini terlalu luas maksudnya. Secara keseluruhan, apa yang ALLAH berikan kepada hamba-Nya di dunia adalah nikmat belaka. Di antara nikmat terbesar yang kita nikmati ialah, nikmat kesihatan, kemewahan, rezeki, kebahagiaan dan banyak lagi.

Bagaimanapun adakah kita bersyukur dengan nikmat yang ALLAH berikan? Tidak dinafikan ada di kalangan manusia mensia-siakan nikmat ALLAH. Mensia-siakan nikmat ALLAH ialah tidak bersyukur dengan kurniaan ALLAH. Tujuan ALLAH memberikan segala nikmatnya kepada hamba-Nya bertujuan supaya manusia bersyukur di samping melaksanakan perintah-perintah-Nya.   

Tanda-tanda  seseorang itu bersyukur ialah apabila mereka berasa gembira mendapat nikmat  dan dengan nikmat itu mereka melipatgandakan amal ibadat serta mendekatkan diri kepada ALLAH. Mereka selalu mengucapkan syukur dan memuji-muji keagungan ALLAH di samping setiap detik mengingati-Nya meskipun ketika mendapat nikmat yang kecil.

Lawan syukur ialah kufur. Seseorang yang kufur dikatakan menggunakan nikmat dengan jalan yang salah. Contohnya mereka dikurniai dengan lidah dan mulut tetapi lidah dan mulut digunakan untuk mengumpat, memfitnah, mengadu domba, minum minuman yang haram, memakan harta anak yatim dan sebagainya.

ALLAH  menciptakan manusia dengan serba sempurna agar dapat melakukan kebaikan dengan manusia lain tetapi menggunakan anggota yang ada untuk berbuat kejahatan dan kemaksiatan. Itu juga dikira mengkufuri nikmat ALLAH.

ALLAH tidak mendapat apa-apa keuntungan  apabila seseorang itu bersyukur, sebaliknya ALLAH akan membalas perbuatan syukur itu dengan memberikan  lebih banyak nikmat lagi.  ALLAH juga tidak akan berasa rugi jika manusia tidak bersyukur kepada-Nya, sebaliknya manusia itu sendiri yang rugi seolah-olah melepaskan peluang yang sudah diberi.

Orang yang bersyukur, jiwanya menjadi semakin bersih. Dia bertambah dekat kepada ALLAH dan semakin sedar nikmat itu kurniaan ALLAH yang perlu dipergunakan untuk kebaikan sesama manusia.

ALLAH telah menjanjikan akan memberikan nikmat yang tidak terhingga  kepada mereka yang bersyukur dan akan memberikan pembalasan di akhirat kelak. Ini ditegaskan sendiri oleh ALLAH dalam al-Quran surah Ibrahim ayat 7 yang bermaksud, “Sesungguhnya jika kamu bersyukur, Kami pasti akan menambah nikmat kepadamu dan jika kamu mengingkari,  sesungguhnya azab-Ku sangat pedih.”

Salah satu tanda kesempurnaan iman seseorang ialah bersyukur dengan nikmat ALLAH kurniakan tetapi jika kita tidak bersyukur, sudah tentulah iman seseorang itu belum sempurna. Tanda seseorang bersyukur ialah apabila  mengikuti dan mematuhi ajaran agama, melakukannnya dengan penuh keikhlasan.

 Jika kita sentiasa bersyukur dan mengingati ALLAH, sudah tentu ALLAH akan mengingati kita sama ada ketika kita susah atau senang, apatah lagi jika di dalam semua keadaan ingatan kita kepada ALLAH tidak pernah terpadam.

 Perkara ini ditegaskan dalam al-Quran, surah al-Baqarah ayat 152 yang bermaksud,  Maka ingatlah Aku nescaya Aku akan mengingatimu dan syukurilah atas nikmat-Ku dan janganlah sekali-kali kamu kufuri nikmat-Ku.”

 Betapa sayangnya ALLAH kepada hamba-Nya, tiada seorang pun yang tidak dikurniakan rezeki. Sama ada mereka beriman atau tidak, ALLAH telah memberikan rezeki kepada mereka. Tetapi sayangnya ada di kalangan mereka tidak bersyukur dengan nikmat rezeki yang diberikan.

Sebagai contoh,  ada mereka yang dikurniakan rezeki melimpah-ruah tetapi tidak menggunakan dengan jalan yang diredai ALLAH. Mereka menggunakan rezeki itu untuk kegiatan maksiat, rasuah,  dan sebagainya. Manakala mereka yang dikurniai rezeki yang sedikit, mereka juga tidak bersyukur malah memarahi ALLAH kononnya ALLAH pilih kasih sehingga menyebabkan hidupnya susah dan mereka kufur.

Manusia yang tidak bersyukur dengan nikmat  ALLAH, hidup mereka tidak pernah tenteram. Apabila mereka dilimpahi kemewahan dengan harta benda, mereka masih mahu mencari lagi selagi perasaan tamak masih ada. Begitu juga dengan harta yang sedikit, mereka akan berusaha mencari harta sebanyak mungkin tanpa mahu bersyukur dengan apa yang ada.

 Semakin banyak harta yang mereka cari, terasa masih lagi tidak mencukupi. Ini kerana sifat tamak sudah menguasai diri tanpa menyedari kemewahan yang mereka alami merupakan ujian ALLAH kepadanya. Pada bila-bila masa sahaja ALLAH akan mencabut semula nikmat yang diberikan.

Tentu kita pernah mendengar atau melihat, bagaimana seseorang yang dahulunya kaya raya tetapi kemudian, dia jatuh miskin dan hidup tidak menentu. Ini semua berpunca kerana tidak bersyukur dengan nikmat ALLAH. Tidak bersyukur sama seperti tidak menghargai sesuatu pemberian.
 Manusia beriman yang selalu bersyukur dengan nikmat kurniaan ALLAH mampu menitiskan airmata, betapa banyaknya nikmat yang ALLAH beri tetapi teramat sedikit yang kita beri pulangan kepada-Nya.
Bayangkanlah jika Rasulullah s.a.w sendiri pernah menitiskan air mata apabila mengenangkan  kejadian alam yang terbentang luas ini ketika menunaikan solat. Perbuatan Rasulullah s.a.w ini dilihat oleh isterinya Siti Aisyah r.a lalu dia bertanya, “Wahai Rasulullah, apakah yang menyebabkan engkau menangis sedangkan ALLAH telah mengampunkan dosa-dosamu yang lalu dan yang terkemudian?”
Rasulullah s.a.w kemudian menjawab, “Adakah aku ini bukan seorang hamba yang bersyukur? Mengapa aku tidak berbuat demikian sedangkan ALLAH telah memberikan banyak nikmat kepadaku?”
 Hadis yang diriwayatkan oleh Muslim itu sejajar dengan penjelasan ALLAH dalam al-Quran surah al-Baqarah ayat 164 yang bermaksud, “Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang dan (pada) kapal-kapal berlayar di lautan dengan membawa benda-benda yang bermanfaat kepada manusia.”

 Bagi manusia yang sentiasa bersyukur,  mereka merenung kejadian alam ini dengan rasa keimanan dan takwa disusuli rasa kesyukuran , keinsafan dan memperteguhkan iman. Tetapi bagi yang tidak bersyukur, mereka  menganggap pembentukan alam ini tidak lebih hanya satu ciptaan biasa, ibarat hadiah daripada ALLAH kepada hamba-Nya.   
 Mereka tidak pernah menganggap nikmat ALLAH itu satu kurrniaan terbesar sedangkan jika hendak dihitung, sememangnya tidak akan terhitung biarpun ditimbang dengan sebesar timbangan. Ini sejajar dengan penjelasan  ALLAH dalam al-Quran surah an-Nahl ayat 18 yang bermaksud, “Dan jika kamu menghitung nikmat ALLAH nescaya tidak dapat menghitungnya. Sesungguhnya Tuhan itu Maha Pengampun dan Maha Penyayang.”

 Imam Al-Ghazali menggariskan,  nikmat kurniaan ALLAH dibahagi kepada dua.

1.  Nikmat yang bersifat fitrah atau semula jadi yang ada pada manusia sejak dilahirkan.

2.    Nikmat yang dapat dinikmati pada ketika-ketika tertentu sahaja.

 Nikmat bersifat fitrah atau semula jadi ini ada dijelaskan dalam al-Quran surah an-Nahl ayat 78 yang bermaksud, “Dan Tuhan melahirkan kamu dari perut ibumu tanpa mengetahui apa-apa pun. Dan (kemudian) diberikan kamu pendengaran, penglihatan dan hati supaya kamu bersyukur.”

Manakala nikmat yang dinikmati hanya ketika-ketika tertentu sahaja  ialah nikmat kelazatan dan kebahagiaan diterima manusia sepanjang perjalanan hidup termasuk isi alam daripada tanaman, binatang ternakan serta sumber asas yang boleh dimanfaatkan.

Perkara ini ada dijelaskan oleh ALLAH dalam al-Quran, surah Yassin ayat 31-35, yang bermaksud, “Dan sebagai tanda untuk mereka ialah bumi yang mati (kering). Kami hidupkan dan kami keluarkan dari dalamnya buah tanam-tanaman yang sebahagiannya mereka makan. Dan Kami adakan padanya kebun kurma dan anggur. Dan Kami pancarkan kepadanya beberapa mata air supaya mereka dapat makan buahnya. Semua itu bukanlah (hanya) usaha tangan mereka. Mengapa mereka tidak bersyukur.”

Pada kebiasaannya, manusia akan menyesal atau bertaubat lalu patuh dengan perintah ALLAH setelah kehilangan nikmat atau kurniaan yang ALLAH berikan kepadanya. Sebagai contoh apabila kehilangan salah satu anggota badan atau pancaindera akibat kemalangan atau penyakit, ketika itu barulah tersedar betapa ruginya hidup ini apabila nikmat itu ditarik oleh ALLAH.

Bayangkanlah kalau penglihatan kita menjadi gelap, pendengaran menjadi sunyi sepi, hilang deria bau, hilang kaki, hilang tangan atau kecacatan lain, sedangkan selama ini kesemua itu dapat kita miliki tetapi kini hilang semua kenikmatan itu.  Seseorang manusia hanya akan menjadi reda dengan ketentuan ALLAH apabila selama ini dia bersyukur dan menganggap kehilangan itu satu ujian.

Apabila kita kurang beriman, kita akan menganggap ALLAH tidak adil kerana telah mencabut kenikmatan itu daripada hidup kita sedangkan selama ini kita diberi peluang supaya bersyukur tetapi kita enggan malah  sering pula melanggar perintah ALLAH.

Sehubungan  itu ada enam cara bagaimana kita ingin menyatakan kesyukuran kepada ALLAH.

Pertama : Sentiasa berdoa atau memuji ALLAH  dalam setiap perbuatan dan tindakan, seperti apabila hendak  dan bangun dari tidur, sebelum dan selepas makan, menaiki kenderaan dan sebagainya.

Kedua : Disunatkan melakukan sujud syukur apabila mendapat kejayaan, kemenangan dan seumpamanya. Doa sujud syukur ialah, “Aku sujudkan wajahku ini kepada yang menciptanya dan membentuk rupanya dan yang membuka pendengarannya dan penglihatannya. Maha suci ALLAH sebaik-baik Pencipta."

Ketiga : Melakukan segala perintah-Nya dengan ikhlas dan menjauhi segala larangan-Nya dengan sabar.

Ini ditegaskan oleh Bukhari dan Muslim, daripada Abu Hurairah Abdul Rahman ibn Sokhrin r.a. beliau berkata: Aku telah mendengar Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya, "Apa-apa yang aku larang kamu melakukannya,  hendaklah kamu menjauhinya, dan apa-apa yang aku perintahkan kamu melakukannya,  lakukanlah seberapa daya kamu. Sesungguhnya umat yang terdahulu daripada kamu telah binasa lantaran banyak persoalan dan banyak perselisihan mereka terhadap Nabi-nabi mereka."


Keempat : Memanfatkan pemberian ALLAH  dengan cara yang betul seperti menggunakan lidah untuk berzikir kepada ALLAH dan menggunakan nikmat mata untuk membaca al-Quran dan sebagainya.

 Ini dijelaskan dalam al-Quran surah Al-A’raf ayat 205, “Dan sebutlah nama Tuhanmu dalam hatimu dengan merendahkan diri dan rasa takut, dan dengan tidak meninggikan suara, di waktu pagi dan petang, dan janganlah kamu termasuk orang-orang yang lalai.”

Kelima : Menghulurkan bantuan kepada yang memerlukan. Sentiasa bersedekah dan menginfakkan harta ke jalan ALLAH.

Ini ditegaskan dalam hadis at-Tirmizi, Rasulullah s.a.w yang berkata , “Aku memerintahkan kamu bersedekah. Perumpamaan perkara itu sama seperti seorang lelaki yang ditawan oleh musuh. Mereka mengikat tangannya terbelenggu di lehernya. Lalu yang lain datang untuk memukul lehernya. Maka berkatalah (sedekah): ‘Aku menebusnya dari kamu banyak atau sedikit. Sehingga (sedekah) menebus dirinya dari mereka.”

 Keenam : Sentiasa memohon kepada ALLAH  agar menjadi hamba yang sentiasa bersyukur, sebagaimana doa yang diajarkan oleh Rasulullah s.a.w maksudnya, "Ya ALLAH! Bantulah kami supaya dapat selalu menyebut-Mu (berzikir mengingati-Mu), bersyukur dan beribadat yang sebaik-baiknya kepada-Mu."


Oleh itu, jadilah manusia yang bersyukur sebelum ALLAH mencabut salah satu nikmat yang diberikan kepada kita. Gunakanlah peluang yang masih ada sebagai mengakui kesempurnaan iman kita.