Jumaat, 22 Mei 2015

SENI BAGAIMANA MENGURUS REZEKI



SUAMI isteri bekerja. Jika dicampur gaji suami dengan isteri, sememangnya mencukupi. Tetapi setelah ditolak pelbagai perbelanjaan seperti ansuran kereta, minyak kereta, ansuran rumah, bil elektrik, bil telefon, perbelanjaan untuk sekolah anak-anak, perbelanjaan dapur dan segala perbelanjaan yang kecil-kecil, masih tidak mencukupi lagi. Mengapa ya?
            Apakah kerana suami isteri itu tidak bijak mengurus kewangan atau ada sesuatu yang tidak kena dengan rezeki yang mereka perolehi? Jika di kampung, ibu bapa kita dulu hanya bergaji tidak sampai RM 500 tetapi cukup untuk keperluan makan, minum, tempat tinggal dan sebagainya. Mereka jarang menghadapi masalah kewangan tetapi kita yang bergaji lebih daripada RM 5,000 sebulan ke atas masih lagi tidak mencukupi.
            Itu belum dikira jika berlaku kes-kes kecemasan seperti kereta rosak, kemalangan, anak sakit dan perlukan belanja rawatan, rumah kena pecah dan pelbagai masalah lagi yang memerlukan kewangan untuk diselesaikan. Akibat tidak berkecukupan, mulalah berhutang sana-sini tetapi mereka sama juga  seperti kita, banyak masalah kewangan yang perlu diselesaikan.
            Jika dikatakan tidak bijak mengurus kewangan, mungkin ada benarnya. Orang yang sentiasa bersyukur dengan apa yang ada akan membelanjakan kewangan mereka dengan berhati-hati. Mereka berbelanja mengikut kemampuan dan mengikut keperluan. Jika tidak perlu, mereka akan simpan duit untuk kecemasan.
            Apabila rezeki yang diperolehi tidak mendapat redha ALLAH atau tidak berkat, duit akan mengalir deras ke arah yang tidak diketahui, sedar-sedar duit habis dan tidak sedar ke mana duit dibelanjakan sedangkan hasilnya tidak nampak. Hidup pula  semakin banyak masalah. Lepas satu, satu masalah lain pula datang sehinggakan fikiran buntu mencari penyelesaiannya.
            Mereka  yang mengalami perkara seumpama ini, perlu mengubah diri. Renung ke dalam diri lama-lama dan lihat apa kesilapan yang sudah dilakukan dan apakah perintah ALLAH yang tidak atau belum ditunaikan. Bayangkanlah apa terjadi pada hidup ini, sudahlah rezeki sempit banyak pula masalah bertimpa-timpa.
            Pada satu hari Abu Yazid Al-Bustami, seorang ahli sufi didatangi seorang lelaki yang berwajah muram, rambut kusut masai dan dahi berkerut mengadu kepadanya. Katanya, “Wahai Tuan Guru, sepanjang hidup saya, rasanya saya tidak pernah lepas daripada beribadah kepada ALLAH. Ketika orang lain nyenyak tidur, saya bangun bertahajud dan bermunajat. Ketika isteri belum bangun, saya sudah mengaji Quran. Saya bukan seorang pemalas dan enggan mencari rezeki tetapi megapa hidup saya selalu malang dan  sentiasa dilanda masalah?”
            Abu Yazid menegur lelaki itu, katanya, “Perbaiki penampilanmu dan bersihkan wajahmu. Tahukah kamu, Rasulullah SAW  seorang yang susah dan miskin tetapi wajahnya tak pernah masam (keruh atau muram) malah selalu ceria. Rasulullah SAW bersabda, “Salah satu tanda penghuni neraka ialah bermuka masam yang membuatkan orang curiga kepadanya.”
            Lelaki itu tunduk dan faham apa yang dimaksudkan oleh ahli sufi itu. Kemudian lelaki itu pulang dan berjanji akan mengubah penampilannya.  Sejak itu lelaki itu menjaga penampilannya dan tidak pernah mengeluh atau bermasam muka. Dia selalu tersenyum dan wajahnya sentiasa berseri-seri.
            Orang yang selalu berjumpa dengannya pun berasa gembira dengan perubahan itu dan dia mula mendapat ramai kenalan dan dari kenalan itu dia bersilaturahim lalu rezeki datang perlahan-lahan.
            Sementara itu Imam Hasan Al-Basri pula mengatakan, “Awal kebersihan sesuatu pekerjaan adalah wajah yang bersih, sentiasa ramah dan senyum.” Malah Rasulullah SAW menegaskan, senyum merupakan sedekah yang murah tetapi paling besar pahalanya.
            Berpandukan daripada kisah di atas, bolehlah dibuat kesimpulan untuk mendapatkan rezeki, bukan sahaja dari segi batiniah tetapi juga penampilan dari segi lahiriah perlu dijaga. Mereka yang bekerja dan berurusan dengan orang ramai, seperti para peniaga, pertugas di kaunter atau di mana sahaja, amalkan sifat kemas, ramah dan sentiasa senyum akan membuatkan orang senang berurusan.
            Apabila senang berurusan, pada lain kali orang datang lagi. Ini secara tidak langsung akan membuatkan rezeki datang bertimpa-timpa dan mendapat keberkatan ALLAH. Begitu juga dalam menjaga hubungan suami isteri, jika salah satu atau kedua-duanya sentiasa berwajah masam, pelbagai masalah akan timbul secara tidak langsung keberkatan rezeki tidak akan menjengah kehidupan mereka.  
            Kita jangan berfikir apa yang disampaikan di atas kurang penting untuk menjemput rezeki datang. Ramai orang tidak ambil peduli dengan perkara ini. Lazim mereka yang bertugas atau berurusan dengan orang ramai terutamanya di bahagian kaunter tidak menekankan perkara ini. Apabila mereka ditekan dengan tugas yang pelbagai, mereka jarang mahu memberikan senyuman malah kadang-kadang melayan pelanggan sekadar melepaskan batuk di tangga sahaja.
            Ingatlah, apa yang anda lakukan ini mungkin akan menyebabkan ketidak-berkatan rezeki yang anda perolehi. Ini kerana jika mereka tidak berurusan dengan anda, bermakna akan kekurangan pelanggan dan akan menjejaskan sesuatu perniagaan.


Tiada ulasan: