Jumaat, 22 Mei 2015

SAKITI HATI ISTERI BOLEH TERTUTUP PUNCA REZEKI



APA kena mengena menyakiti hati suami atau isteri dengan kemurahan rezeki? Asalkan kita rajin berusaha, tidak menipu, sudah pasti kita akan mendapat rezeki lebih. Kalau kita malas, asyik tidur dan membuang masa, memanglah macam mana rezeki nak masuk? Begitulah yang dipersoalkan apabila topik ini  diketengahkan.
Benar atau tidak apa yang dibincangkan ini, baca kisah ini kemudian fikirkanlah sendiri.
Satu petang ketika penulis sedang minum di sebuah restoran mamak di Shah Alam, penulis dihampiri seorang lelaki yang menjual beberapa buah buku agama.  Sebelum dia menghampiri penulis, penulis perhatikan dia menghampiri beberapa orang pelanggan di restoran itu. Ada yang membeli dan ada yang tidak membeli lalu menolak dengan baik.
Apabila dia menghampiri penulis, dia menghulurkan beberapa buah buku. Setelah membelek-belek, penulis berminat membeli dua buah buku yang boleh dijadikan rujukan untuk menulis. Setelah membayar sejumlah wang, penulis pelawa dia duduk, kebetulan di luar hujan lebat dan mempelawanya minum bersama.
Mulanya dia menolak, tetapi penulis katakan, “Ini rezeki untuk awak.” Dia akhirnya  mengalah dan duduk berhadapan dengan penulis  kemudian dia memesan secawan teh tarik. Setelah teh tarik sampai, penulis cuba mengenalinya.
Menurutnya, sebelum ini dia bekerja dengan sebuah syarikat penerbitan buku tetapi syarikat itu menghadapi masalah kewangan dan terpaksa menutup operasi. Oleh kerana majikannya tidak mampu membayar gaji, majikannya  memberikan sejumlah buku  bernilai lebih kurang gajinya yang tertangguh untuk dijual bagi menggantikan gajinya.
Dengan rasa berat dan terpaksa menerima kerana tiada pilihan lain untuk mencari rezeki, kebetulan isterinya baru sebulan melahirkan anak keduanya dan dia sememangnya memerlukan belanja seharian. Oleh kerana tidak ada premis, dia terpaksa menjual secara terus kepada pembeli kerana mudah untuk mendapatkan wang secara tunai.
Setiap hari sebelum keluar rumah, dia akan mencium isteri, memberikan senyuman dan meminta mendoakan supaya ALLAH memberikan  rezeki pada hari itu. Isterinya redha dengan nasib suami yang terpaksa diberhentikan kerja. Dia terpaksa menebalkan muka bertemu dengan orang ramai menjual buku yang ada padanya tanpa menceritakan apa yang dialami.
Alhamdulilah, rezekinya tidak putus setiap hari. Malah hasilnya usaha itu sangat lumayan berbanding dengan gaji yang diterimanya sebelum ini. Katanya, dia yakin doa isterinya dan tidak pernah menyakiti hati isterinya sejak diberhentikan kerja  menjadi pemangkin rezekinya bertambah setiap hari.  Dia sangat bersyukur kepada ALLAH.
Menurutnya lagi, berbanding dengan seorang kawannya yang sama-sama terpaksa diberhentikan kerja dan melakukan tugas yang sama, rezekinya sangat sempit. Apabila dia menjual buku, tidak ramai yang berminat membelinya, dia berasa kecewa dan tertanya-tanya di mana silapnya.
Menurut lelaki itu, sejak kawannya diberhentikan kerja, dia selalu bertengkar dengan isterinya dan selalu menyakiti hatinya. Semua berpunca dari masalah kewangan sejak dia diberhentikan kerja. Isterinya tidak boleh menerima keadaan itu dan menyalahkan suaminya serta diminta mencari kerja lain daripada menjual buku yang tidak seberapa.
Setiap pagi apabila keluar rumah, dia tidak pernah menyalami isterinya kerana muka isterinya selalu sahaja masam. Apabila dia pulang, isterinya tidak menyapa dan suasana rumahtangga terasa dingin.
'Saya rasa ini ada kaitan dengan perbuatannya terhadap isteri. Jika kita baik terhadap isteri yang tidak menyakiti hatinya, saya percaya rezeki akan bertambah, tetapi jika kita menyakiti hatinya, rezeki kita terasa sempit,” ujarnya kepada penulis.
Katanya, ketika dia menjual buku, dia pernah ditemukan dengan seeorang yang meminta supaya bekerja dengannya kerana katanya saya seorang yang rajin. Rupa-rupanya dia pernah memerhatikannya menjual buku dan ramai orang membeli buku yang dijual.
“Saya belum membuat keptusan sama ada untuk menerima pelawaan lelaki itu dan mahu berbincang dengan isteri kerana saya  mempunyai cita-cita  sendiri untuk membuka perniagaan sendiri walaupun secara kecil-kecilan. Saya mahu mengumpul modal untuk membuka sebuah kedai buku, “ ujarnya yakin impiannya akan tercapai satu hari nanti.
“Saya yakin, buku-buku yang saya  jual akan memberikan manfaat  kepada orang yang membacanya. Saya hanya mahu menyebarkan ilmu mengikut kemampuan saya. Doakan cita-cita saya tercapai satu hari nanti,” ujarnya lagi kepada penulis sambil bersalaman dan meminta izin untuk beredar meneruskan tugasnya. Penulis sempat menadah tangan sambil berdoa di dalam hati.
Daripada kisah benar di atas, persoalan kelancaran rezeki tidak hanya bergantung kepada usaha sahaja tetapi bergantung kepada faktor luaran yakni hubungan kita dengan ibu bapa, isteri, anak-anak, jiran tetangga dan masyarakat. Sekiranya kita baik kepada semua orang, tidak ada sebab mengapa orang mesti menolak kita apabila kita memerlukan mereka. Sebenarnya apa yang kita beri, itulah yang akan kita terima kemudian.
             

Tiada ulasan: