Isnin, 8 Disember 2014

MENCARI HARTA SECARA HALAL




UMAT Islam digalakan untuk mencari harta sebanyak mungkin. Namun tidak digalakan mmencari harta dengan cara yang tidak diredai Allah. Banyak kaedah mencari harta supaya manusia tidak hidup dalam kemiskinan yang boleh membawa kepada kekufuran.  Tetapi sebaik-baiknya carilah harta dengan cara yang halal dan bukan secara haram.
            Mencari harta dengan cara yang halal akan membawa keberkatan dalam kehidupan manakala sebaliknya ia akan membawa kepada kehancuran.
            Rasulullah SAW pernah berkata, “Sesungguhnya Allah sangat suka dan kasih kepada orang mukmin yang berusaha mencari penghidupan yang halal sama ada dengan jalan bercucuk tanam, berniaga, bertukang dan sebagainya.”
            Sehubungan ini Allah sangat memuliakan apa juga pekerjaan asalkan ia halal di sisi agama dan Allah tidak suka kepada mereka yang suka meminta-minta sedangkan mereka boleh berusaha untuk mendapatkan rezeki yang halal.
            Sikap suka meminta-minta sangat tidak digemari oleh sesiapa pun lebih-lebih lagi kepada mereka yang mempunyai kemampun untuk berusaha sendiri, sihat tubuh untuk melakukan pelbagai pekerjaan, tidak cacat atau apa-apa yang boleh menghalang untuknya berusaha menacari rezeki.
            Allah akan memuliakan air muka seseorang meskipun seseorang itu hidup susah seperti bekerja dan berusaha sendiri tetapi halal. Sehubungan ini Rasulullah SAW berkata, “Seseorang yang membawa seutas tali kemudian aia mencari kayu api lalu dijualnya kayu api itu  untuk mendapatkan barangan yang lain, Allah akan memuliakan air mula orang itu kerena ia adalah lebih baik daripada perbuatan suka meminta-minta.”
Tidak dinafikan dalam mencari rezeki sama  ada pekerjaan itu mudah atau susah lalu menjadikannya penat lalu mereka tidur dalam keadaan kepenatan, Rasulullah SAW berpesan, “Sesiapa yang bermalam dalam kedadaan penat kerana bekerja secara halal pada siangnya lalu bermalamlah  ia dalam   keadaan diberikan keampunnan. 
            Mencari harta dengan hasil yang mencukupi, tidak berlebh-lebihan dan menunjuk-nunjuk snagat dianjurkan agama sebagaimana yang ditegaskan dalam al-Quran, Surah Al-An-am ayat 41 bermaksud, “Jangan kamu berlebih-lebihan, sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang berlebih-lebihan.”






Tiada ulasan: