SUDAH
menjadi lumrah manusia apabila dikurniai kenikmatan hidup, mereka akan berbaik
sangka terhadap Allah kononnya Allah sangat sayangkan mereka dan diberilah mereka
kekayaan, kemewahan, kuasa, pangkat dan sebagainya. Tetapi apabila mereka
ditimpakan musibah, iktikad hati mereka terbalik dan mereka buruk sangka
terhadap Allah.
Musibah dalam kehidupan manusia merupakan kayu ukur untuk menilai sejauh
mana keimanan terhadap Allah. Iman dan musibah tidak boleh dipisahkan, semakin
tinggi tahap keimanan seseorang semakin berat pula ujiannya. Ini bukan bermakna
orang yang kurang tahap keimanannya tidak diuji, ia akan diuji mengikut
kemampuan memikul ujian itu. Ini dijelaskan dalam surah Al-Ankabut ayat 2
bermaksud, “Apakah manusia mengira, ia dibiarkan sahaja, mengatakan kami telah
beriman sedangkan mereka belum diuji?”
Manusia yang sentiasa akrab dengan Allah akan mengambil pendekatan berbeza
apabila ditimpa musibah. Mereka segera menjadikan musibah itu sebagai landasan
untuk memuhasabah diri, memperbetulkan kesilapan dan segera bertaubat.
Berbanding dengan mereka yang jauh daripada Allah, apabila mereka ditimpa
musibah, mereka segera bersangka buruk terhadap Allah.
Orang
yang bertakwa menerima musibah itu dengan kesyukuran dan menganggap ia perkara
kecil sedangkan orang yang lemah imannya biarpun musibah itu kecil tetapi ia
menganggap seumpama batu besar yang menghempap tubuhnya sehingga lembik.
Umumnya manusia tidak boleh lari
daripada menerima musibah tetapi manusia boleh mengubah musibah untuk
memuhasabah diri dan bukan menyalahkan orang lain. Bagaimanakah caranya untuk
mengubah musibah menjadi landasan untuk bermuhasabah?
Dalam surah Al-Zukruf ayat 48,
Allah menegaskan, “Dan Kami (Allah)
timpakan kepada mereka azab supaya mereka kembali ke jalan yang benar.”
Ayat di atas menjelaskan, apabila
seseorang ditimpa musibah supaya mereka berfikir semula apakah kesalahan atau
kesilapan yang telah dilakukan sehinggakan Allah menrunkan azab. Sudah pasti
ada sebabnya. Carilah sebab itu dan perbaiki kesalahan atau kesilapan itu
dengan cara mendekatkan diri kepada Allah dan mengikuti syariat yang sudah
ditetapkan.
Seseorang yang tidak mahu
bermuhasabah diri setelah ditimpakan musibah, yakinlah musibah yang lebih besar
akan menimpa mereka. Ini ibarat dilempat batu-batu kecil tetapi jika masih
tidak sedar, ia akan ditimpakan
batu-batu yang besar supaya mereka cepat sedar.
Tujuan dilemparkan musibah-musibah kecil supaya kita sedar dan belajar,
segera memperbaiki kesalahan dan mendekatkan diri kepada Allah. Apabila tiba
musibah yang lebih besar daripada itu, sudah tentu pengalaman ditimpa musibah
kecil boleh dijadikan panduan.
Sekiranya mereka masih degil dan tidak mahu kembali ke jalan yang benar,
masih melakukan kemaksiatan tanpa memperdulikan peringatan dan teguran Allah,
merekalah orang yang paling malang kerana Allah sudah menegaskan dalam surah
At-Taubah ayat 74 bermaksud, “Dan jika mereka terus berpaling, nescaya Allah
akan mengazab dengan azab yang pedih di dunia dan akhirat.”
Tujuan Allah berbuat demikian
bukanlah mahu menganiayai hamba-hamba-Nya tetapi disebabkan kedegilan.
Dalam surah Al-Ankabut ayat 40, Allah juga sudah memberikan peringatan bermaksud,
“Maka masing-masing (mereka itu) Kami siksa disebabkan dosanya, maka di antara
mereka ada yang Kami timpakan kepadanya hujan batu kerikil dan ada di antara
mereka ditimpa dengan suara yang menggegarkan bumi dan ada di antara mereka
yang Kami benamkan ke bumi, dan ada di antara mereka yang Kami tenggelamkan di
laut dan Allah tidak sekali-kali tidak menganiayai mereka, akan tetapi
merekalah yang menganiayai diri mereka sendiri.”
Justeru ingatlan, apabila kita ditimpa musibah, Allah sebenarnya mahukan
kita menjadi manusia yang lebih atas dasar sifat kasih sayang-Nya dan jangan
menganggap ia satu penganiayaan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan