Selasa, 9 Februari 2016

BEREBUTKAN HARTA SEUMPAMA MEMBINASAKAN DIRI



DALAM hidup ini, tidak ada sesiapa yang menolak apabila diberikan harta. Harta itu diperlukan oleh semua orang kerana harta itulah yang akan mencuckupkan segala keperluan hidup.  Hidup tanpa harta ibarat besi karat yang tidak berguna lagi. Justeru ramai orang sanggup bekerja siang dan malam mencari harta semata-mata memenuhi tuntutan hidup.
Islam tidak melarang umatnya mencari harta sebanyak mungkin. Tetapi dalam mencari harta, ada manusia mudah lupa apabila hidup dilimpahi kemewahan. Mereka lupa kepada ALLAH SWT yang memberikan rezeki kepada mereka. Mereka lebih bertuhankan harta berbanding bertuhankan ALLAH SWT.
Tidak dinafikan apabila manusia disibukkan mencari harta dunia, manusia akan lupa mencari harta untuk bekalan hari akhirat. Ini sememangnya berlaku dalam kehidpan kita sehari-hari  apabila nafsu mencari harta tidak terkawal sehingga meninggalkan tanggungjawab kepada ALLAH SWT.

Justeru keutamaan mencari harta dunia berlebihan menyebabkan Rasulullah SAW berasa khuatir dengan keadaan ini. Baginda tidqak khuatir seandinya ramai umatnya hidup dalam kefakiran tetapi yang baginda risaukan ialah umatnya dibutakan harta dunia.
 Rasulullah SAW mengumpamakan perkara yang sama telah berlaku ke atas umatnya sebelum ini.
Ini dijelaskan dalam sebuah hadis, Rasulullah SAW bersabda, “Sungguh demi Allah, bukanlah kefakiran yang aku khuatirkan dari kamu. Akan tetapi yang aku khuatirkan atas kamu apabila kamu telah dibukakan (harta) dunia sebagaimana telah dibukakan kepada orang-orang sebelum kamu lalu kamu berlumba-lumba berebut mendapatkannya sebagaimana mereka berlumba-lumba merebutnya sehingga harta dunia itu membinasakan kamu sebagaimana telah membinasakan mereka.” - HR Bukhari.
Banyak kes berlaku apabila di kalangan umat manusia yang berebutkan harta akhirnya membinasakan hidup mereka. Sebagai contoh di kalangan ahli keluarga yang berebutkan harta peninggalan atau harta pusaka. Akibat berebutkan harta, mereka saling bermusuhan sesama sendiri.
         
Jika sebelum  ini hidup mereka aman damai tetapi apabila sampai ke satu masa mereka berebutkan harta pusaka, silaturahim tidak lagi wujud. Sebaliknya timbul pemusuhan berlaku kerana pembahagian harta yang tidak seimbang. Perlu diingatkan, harta benda dan anak pinak adalah perhiasan hidup di dunia. Untuk itu jangan sampai terpedaya dengan dorongan nafsu yang kesannya membawa akibat buruk.
Tidak kurang juga berlaku sehingga sanggup berbunuhan sesama ahli keluarga beprunca dari berebutkan harta pusaka. Inilah sebenarnya yang Rasulullah Saw khuatirkan kerana sememangnya berlaku sejak zaman dahulu sehingga zaman sekarang.

 Dalam al-Quran, ALLAH SWT banyak memberikan peringatan betapa harta itu akan menjadi ujian dan akan membinasakan sesiapa yang berebut-rebut mendapatkannya, di antara surah Al-Anfal ayat 28, At-Taghabun ayat 15 manakala dalam surah Al-Munafiqun ayat 9 dengan jelas ALLAH SWT mengngatkan bermaksud, “Wahai orang yang beriman!  Janganlah kamu dilalaikan oleh harta benda kamu dan anak-pinak kamu daripada mengingati Allah. Dan (ingatlah), sesiapa yang melakukan demikian, maka mereka itulah orang yang rugi.”

Sementara itu Rasulullah SAW sudah mengingatkan dalam sebuah hadis, Rasulullah SAW bersabda, “Sekiranya anak cucu Adam memiliki dua lembah emas nescaya dia tetap masih menginginkan lembah emas yang ketiga, dan sekali-kali tidak akan penuh mulut anak cucu Adam kecuali tanah dan Allah menerima taubat bagi orang yang bertaubat.” – HR Bukhari dan Muslim.
  
Kelalaian manusia daripada mengingati ALLAH SWT sebaliknya sibuk mengejar harta, sudah pun dijelaskan dalam surah at-Takathur ayat 1 dan 2 bermaksud, Kamu telah dilalaikan (daripada mengerjakan amal bakti) oleh perbuatan berlumba-lumba untuk mendapat dengan sebanyak-banyaknya (harta benda, anak-pinak pangkat dan pengaruh).Sehingga kamu masuk kubur(tanah.)

MEMAKAI DUA JUBAH SEUMPAMA BERINFAK



DALAM al-Quran banyak ayat yang menceritakan kelebihan orang yang berinfak dan bersedekah. Selain ALLAH SWT akan menambahkan rezeki, mereka yang berinfak juga akan mendapat ganjaran berlipat kali ganda. Selain itu banyak lagi kelebihan orang yang berinfak sebagaimana yang ALALH SWT janjikan.
Gambaran orang yang selalu berinfak seumpama seorang lelaki yang memakai dua jubah atau dua baju besi. Sudah tentu jubah atau baju besi ini mememiliki keistimewaannya sendiri. Jika tidak, mana mungkin Rasulullah SAW menggambarkan kelebihan orang yang berinfak ini di dalam hadis.

Rasulullah SAW bersabda, “Perumpamaan orang yang berinfak dan orang yang bersedekah adalah seperti seorang lelaki yang mengenakan dua jubah atau dua baju besi mulai dadanya sampai ke atas. 

Apabila orang yang berinfak hendak berinfak, (dalam riwayat lain) Apabila orang yang bersedekah hendak bersedekah, maka baju itu menjadi longgar padanya. Dan kalau orang bakhil hendak berinfak, maka baju itu menjadi sesak dan terasa kecil, sehingga dapat menutupi jari-jarinya dan menghapus jejaknya. Lalu ia berkata: Kata Abu Hurairah ra.: Kemudian beliau bersabda: Orang yang bakhil ingin melonggarkan pakaiannya, tetapi tidak longgar. – HR Muslim.

Berpandukan hadis di atas, mungkin kita dapat membayangkan bagaimanakah keadaannya seseorang yang memakai baju besi. Baju besi ini lazimnya digunakan sebagai keselamatan diri ketika berperang.
        
Baju besi ini bukan dipakai keseluruhannya pada badan. Menurut hadis ini, baju besi ini dikenakan bermula pada paras dada sampai ke bahu. Bermakna, apabila seseorang yang memakai baju besi ini dan kemudian perg berperang, keselamatannya terjamin daripada terkena tikaman pedang, lembing, tombak atau anak panah daripada menembusi dada.
          
Sekiranya  pemakaian baju besi ini diumpamakan orang yang menginfakkan hartanya, bermakna mereka mampu terhindar daripada bencana.  Dalam hal ini, Rasulullah SAW bersabda, “Bersegeralah bersedekah sebab bala bencana  tidak pernah mampu mendahului sedekah. Belilah semua kesulitanmu dengan sedekah. Ubatilah penyakitmu dengan sedekah. Sedekah itu suatu yang ajaib. Sedekah menolak 70 macam bala bencana dan yang paling ringan adalah penyakit kusta dan sopak.” – HR Al-Baihaqi dan At-Tabrani.
         
Dalam satu kisah,  malaikat maut menemui Nabi Ibrahim as dan bertanya, “Siapa anak muda yang tadi bertamu ke rumahmu?”  Jawab Nabi Ibrahim, “Ia sahabat sekaligus muridku.” “Apa maksud kedatangannya menemuimu!” “Dia mengutarakan niatnya akan menikah esok pagi,” Jawab Nabi Ibrahim. ”Sayang sekali ya, usia anak muda itu tidak akan sampai esok pagi,” ujar malaikat maut.

Setelah itu ia segera meninggalkan Nabi Ibrahim. Ternyata esok harinya Nabi Ibrahim masih melihat dan menyaksikan  pernikahan anak muda itu. Bahkan usia anak muda itu sampai 70 tahun. Apabila Nabi Ibrahim bertanyakan kepada malaikat maut, ia menjawab, “Wahai Ibrahim, di malam menjelang pernikahannya, anak muda tersebut menyedekahkan separuh dari kekayaannya. Dan ini yang membuatkan  ALLAH memutuskan untuk memanjangkan umur anak muda tersebut, hingga engkau masih melihatnya hidup.”
         
Begitulah sebahagian kisah yang menceritakan betapa sedekah bukan sahaja mendapat ganjaran ALLAH, tetapi mereka yang bersedekah sentiasa mendapat perlindungan ALLAH sama ada terhindar daripada bala bencana malah ALLAH akan memanjangkan usia mereka yang bersedekah.
       
Tidak dinafikan, sesiapa yang memakai baju besi akan terasa berat dan badan terasa sempit dan tidak selesa untuk bergerak. Menurut hadis di atas, sesiapa yang berinfak baju ini akan menjadi longgar. Bermakna sesiapa yang berinfak, ALLAH SWT akan memberikan kelapangan daripada bebanan yang menimpa.
           
Manakala bagi orang yang tidak mahu berinfak, dia seumpama memakai baju besi dan terasa ia sangat sempit, tidak selesa malah bebanan yang sangat berat. Ini menggambarkan betapa orang yang tidak mahu berinfak, kehidupan tidak berubah. Sentiasa dalam kesempitan kerana ALLAH SWT tidak memberikan kelonggaran rezeki.
          
Walaupun orang yang tidak berinfak ini cuba untuk melonggar baju besinya tetapi ia semakin pula mengecil. Ini memberi makna mereka yang enggan berinfak langsung, kehidupan sentiasa dalam kesempitan.  

Untuk itu, hadis ini sebenarnya mahu mengingatkan manusia supaya sentiasa berinfak sekiranya mahukan kehidupan yang selesa dan  bebas daripada kesempitan hidup.

HAPUSKAN DOSA SEUMPAMA DAUN-DAUN YANG GUGUR



MUNGKIN satu ketika kita pernah berjalan-jalan di satu kawasan yang panas terik. Kita membayangkan sekiranya ada satu pohon yang rendang, alangkah indahnya jika dapat berteduh. Ditakdirlah ALLAH SWT kita pun berjumpa dengan satu pohon di tepi jalan. Kita pun berhenti berehat untuk melepaskan penat.
Sebaik sahaja kita berehat di bawah pokok, tiba-tiba hembusan angin yang kuat sehingga menggugurkan daun-daun yang sudah kekuningan. Daun-daun itu jatuh  melayang-layang jatuh ke tanah.

Apabila melihat keadaan seumpama itu, mungkin kita tidak pernah terfikir apa-apa melainkan itu adalah perkara biasa. Daun-daun kering akan jatuh ke tanah apabila ditutup angin kencang.

Tetapi bagi mereka yang berfikir, sudah pasti mereka akan teringat sebuah hadis. Rasulullah SAW pernah bersabda, maksudnya, “Tiada seorang Muslim pun yang ditimpa musibah seperti tertusuk duri atau yang lebih berat daripadanya melainkan dengan ujian itu Allah menghapuskan dosa-dosanya seumpama pohon kayu yang menggugurkan daun-daunnya.” -  HR Bkhari dan Muslim.

Siapa menyangka, peristiwa daun-daun yang gugur itu Rasulullah SAW mengajak kita berfikir apabila daun-daun itu diibaratkan dengan manusia.

Dalam hidup ini, tidak ada seorang pun manusia yang tidak diuji oleh ALLAH SWT. Adakalanya ujian yang diterima itu kecil dan ada juga ujian atau musibah yang lebih besar. Ia bergantung kepada kemampuan seseorang menanggung ujian yang ditimpakan ke atasnya.

Daripada ujian yang sekecil seperti tertusuk duri ketika berjalan atau tertusuk jarum ketika menjahit pakaian, ia sebenarnya satu musibah. Namun bagi kita ujian sekecil itu tidak dianggap satu musibah, melainkan ia kerana kelalaian kita sendiri yang tidak berhati-hati ketika melakukan sesuatu.

Tetapi bagi ALLAH SWT, ia sebenarnya satu musibah. Berbanding dengan kita yang menganggap musibah berlaku hanya jika  ditimpa kejadian seperti gempa bumi, banjir besar, ribut taufan, tanah runtuh, kebakaran, kematian dan sebagainya.

Hakikatya setiap musibah yang berlaku ada maksud tertentu yang ALLAH SWT hendak sampaikan. Sama ada ia sebagai satu peringatan atau sebagai kafarah kerana kita semkian jauh daripada-NYA.

Tetapi sebenarnya, setiap musibah yang berlaku meskipun hanya kerana tertusuk duri, sakit kaki, sakit kepala, sakit gigi, sakit mata  dan pelbagai penyakit lagi, ALLAH SWT sebenarnya mahu menghapuskan dosa-dosa kita.
        
Kita bayangkanlah, seandainya dosa-dosa kecil itu banyak begitulah keadaannya ALLAH SWT mahu menggugurkan dosa-dosa itu seumpama daun-daun yang ada pohon tempat kita berteduh itu. Sekali angin bertiup, berapa banyakah daun-daun yang gugur, begitu juga dengan banyaknya dosa-dosa kita.

Hadis ini mengingatkan kepada kita supaya jangan menyesali apa juga musibah yang menimpa.  Apabila kita sering ditimpa penyakit, jangan sesekali menyesali. Yakin kita sebenarnya banyak dosa. Jika kita kurang bertaubat, dosa-dosa kita tidak akan terhapus.

 Sekurang-kurangnya apabila kita ditimpa penyakit, banyakkan bersyukur kerana ALLAH SWT telah membantu kita mengurangkan jumlah dosa pada kita. Kita lazimnya hanya bertaubat apabila ditimpa musibah yang besar seperti kehilangan orang yang disayangi, ditimpa kebakaran, kemusnahan tempat tinggal dan seumpamanya.
         
Justeru apabila kita melihat daun-daun yang gugur, muhasabahlah diri bahawa kita manusia yang banyak melakukan dosa dan kurang masa untuk bertaubat. Ia juga mengingatkan kita bahawa daun-daun kering yang jatuh itu ibarat usia kita yang semakin hari semakin singkat.
          
Satu ketika daun-daun itu juga pernah berputik, kemudian membesar  dan apabila sudah sampai masanya, ia akan gugur ke bumi dan berakhirlah riwayat daun-daun itu. Sesungguhnya apa yang berlaku itu menunjukkan kekuasan dan kebesaran ALLAH SWT yang manusia tidak mampu untuk menepisanya.  

ORANG MUKMIN SEPERTI TANAMAN YANG SUBUR



UNTUK mendapatkan satu kawasan tanaman yang subur menghijau kemudian menghasilkan buah-buahan atau sayur-sayuran, banyak perkara perlu diambil kira. Selain tanah yang subur, pengaliran air yang cukup, benih yang baik, penjagaan yang rapi juga menyebabkan hasil tanaman memberikan pulangan yang menguntungkan. 
Selain itu faktor cuaca juga memainkan peranan penting. Jika pengaliran air berlebihan akan menyebabkan banjir dan ada kemungkinan tanaman akan mati. Tetapi jika  kawasan tanaman kekurangan air atau musim kemarau, tanaman juga akan turut terjejas. Ada kemungkinan tanaman juga akan kering layu dan mati.

Satu kawasan tanaman yang sederhana mesti mendapat sumber air yang mencukupi tidak berlebihan dan sinar matahari yang tidak menyebabkan kemarau atau kekeringan air.

Bagi Rasulullah SAW menggambar kawasan tanaman yang baik , angin tidak akan berhenti-henti meniupnya seumpama  orang mukmin dan sentiasa menerima cubaan dan ia sabar dengan cubaan itu.

Rasulullah SAW bersabda, “Perumpamaan orang mukmin seperti  tanaman, tidak berhenti angin meniupnya dan orang mukmin sentiasa menerima cubaan. Sedangkan perumpamaan orang munafik seperti pohon yang kuat tidak pernah digoyangkan angin sampai ia ditebang.” – Al- Hadis.

Sebagaimana kita maklum, sebuah kawasan tanaman yang subur sudah pasti tidak akan terlepas daripada pelbagai ancaman. Selain mendapat nikmat hujan dan angin yang secukupnya, ada kalanya hujan berlebihan sehingga menenggelamkan tanam-tanamannya.

Ada juga ketikanya, angin kencang menerpa sehingga banyak-banyak pokok tumbang. Bagi ALLAH SWT, peristiwa ini  seumpama ujian dan cubaan. Apabila ALLAH SWT sentiasa memberikan kenikmatan, ada ketikanya mesti menerima ujian dan dugaan sebagai penguji kesabaran.  

Kebaikkannya tanam-tanaman dari benih yang baik ini akan mampu hidup walau dalam apa keadaan sekalipun. Walaupun ada pokok-pokok yang tumbang, tetapi ia masih hidup masih berbuah dan memberikan hasil kepada orang yang menanamnya.
         
Sekiranya ada serangan serangga atau penyakit tanam-tanaman, pokok-pokok ini  mampu untuk bertahan lama. Keadaan seperti ini adalah gambaran biasa sebagai sebuah kehudupan ada gembira dan awa waktu bersedih. Ini ada gambaran bagi seorang mukmin seumpama tanaman yang subur.

Berbanding dengan umat manusia yang kufur daripada nikmat ALLAH SWT, kehidupannya ibarat tanaman yang hidup di tanah gersang. Walaupun banyak disirami air dan udara yang cukup tetapi hidupnya tidak subur seolah-olah berpenyakit.
        
Hidup umat yang kufur ini juga ibarat tanam-tanaman yang apabila ditenggelami air, akarnya akan cepat mereput dan akhirnya daun-daunnya menjadi layu dan akhirnya mati. Begitu juga apabila ditimpa ribut kencang, tanam-tanaman ini akan tumbang kerana akar yang tidak kuat. Akhirnya ia akan musnah juga.  
         
Sekiranya tanam-tanaman ini diserang penyakit, ia akan cepat merebak dari satu pokok ke satu pokok, akhirnya satu perkebunan tanam-tanaman akan musnah kerana ketiadaan kekuatan untuk melawan penyakit.
     
Rasulullah SAW memberikan perumpamaan seperti ini supaya manusia sentiasa berfikir dan membuat pilihan. Allah SWT sudah mementukan dua jalan. Satu jalan yang menurut perintah ALLAH SWT dan satu jalan yang menyesatkan.
       
Sekiranya kita memilih jalan yang diredai ALLAH SWT, sudah pasti hidup kita akan selamat walaupun sesekali ada musibah dan ujian menimpa. Tetapi jika kita sendiri memilih jalan yang menyesatkan, hidup kita akan musnah kerana mengingkari perintah-NYA.
         
Untuk itu sangat wajar kita menjadi manusia yang sentiasa  bersyukur dengan nikmat yang diberikan. Dalam al-Quran dalam surah Ibrahim ayat 7 ada disebutkan bermaksud, “Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmat-Ku kepada kamu dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azab-Ku amatlah pedih.”