Khamis, 29 Januari 2015

BERQIYAMULAIL, BERDOA DAN BERISTIGHFAR



BAGI mereka yang beriman,  apabila disebut qiamulail, sekeping hati mereka seolah-olah ditarik kerana kerinduan untuk melakukannya. Tetapi bagi mereka yang tidak pernah melakukannya dan kerana nipisnya iman, qiamulail tidak lebih hanya  perbuatan yang menyusahkan sedangkan pada waktu itulah masa  yang paling berharga untuk tidur.
        Mereka yang ingin mencari kesempurnaan iman tidak akan membiarkan peluang itu terlepas begitu sahaja apatah lagi jika qiamulail itu dilakukan secara beramai-ramai. Qiamulail merupakan satu bentuk komunikasi di antara hamba dengan ALLAH dan  salah satu cara membina rohani yang mantap dan seterusnya menjadi penjana jati diri setiap mukmin. Usaha ini memerlukan azam, kekuatan, ketabahan, dan pengorbanan kerana nafsu, iblis dan tenteranya sentiasa berusaha untuk melemahkan iman seseorang daripada taat kepada ALLAH.
         Qiamullail ialah bangun pada waktu malam dengan beribadat kepada ALLAH seperti bersolat, membaca al-Quran dan berzikir semata-mata mengharap keredaan ALLAH.
    Sewaktu berkomunikasi itu mereka akan berdoa, bermunajat, beristighfar, bertasbih dan memuji-muji ALLAH. Sebagaimana yang ALLAH janjikan, mereka yang bermunajat, berdoa, bertasbih dan memuji-mujinya akan mendapat  keberkatan yang tidak terhingga malah segala dosa-dosanya akan diampunkan dan diberi ganjaran menjadi penghuni syurga.
            ALLAH akan memperkenan, mengurniakan apa yang dipohon oleh hamba-Nya sesuai dengan kecintaan mereka kepada ALLAH, ALLAH akan mencintai mereka.  Memahami bahawa keperluan rohani juga perlu dalam hidup kita disamping keperluan jasmani untuk menseimbangkan di antara dunia dan akhirat.
        Waktu untuk solat malam ialah selepas isyak sehingga sebelum masuk subuh. Bagi solat tahajud, kita digalakkan untuk tidur dahulu walaupun seketika.   Waktu yang paling utama ialah sepertiga malam terakhir. Ini dijelaskan dalam sebuah hadis riwayat at-Tirmizi, “Puasa yang lebih disukai oleh ALLAH ialah puasa Nabi Daud dan solat yang disukai oleh ALLAH ialah solat Nabi Daud. Baginda tidur pertengahan malam, bangun sepertiganya (solat) lalu tidur seperenamnya. Baginda pula berpuasa sehari dan berbuka sehari.”
     Dari Jabir r.a., ia barkata, “Aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda, “Sesungguhnya pada malam hari itu benar-benar ada saat yang seorang muslim dapat menepatinya untuk memohon kepada ALLAH suatu kebaikan dunia dan akhirat, pasti ALLAH akan memberikannya (mengabulkannya); dan itu setiap malam.” - Hadis Riwayat. Muslim dan Ahmad.
        Seseorang mukmin yang berterusan melakukan qiamullail, sudah pasti akan dicintai dan berasa dekat dengan ALLAH. Dalam sebuah hadis diriwayatkan oleh imam Ahmad, Rasulullah s.a.w berkata, “Lazimkan dirimu untuk solat malam kerana solat malam perbuatan  tradisi orang-orang soleh sebelummu, mendekatkan diri kepada ALLAH,   menghapus dosa, menolak penyakit, dan pencegah dari dosa.”
         Oleh kerana untuk melakukan qiamulail memerlukan kesungguhan yang kental, bukan semua orang sanggup melakukannya. Meskipun ALLAH berjanji memberikan ganjaran masuk ke syurga tetapi ganjaran syurga itu belum mampu lagi untuk mendorong umat Islam melakukan qiamulail.
            Ini ditegaskan dalam sebuah hadis dari Sahal bin Sa’ad r.a., ia berkata, “Malaikat Jibril a.s. datang kepada Nabi s..aw. lalu berkata, ‘Wahai Muhamad, hiduplah sebebas-bebasnya, akhirnya pun kamu akan mati. Berbuatlah semahumu, pasti akan dapat balasan. Cintailah orang yang engkau mahu, pasti kamu akan berpisah. Kemuliaan orang mukmin dapat diraih dengan melakukan solat malam dan harga dirinya dapat ditemukan dengan tidak minta tolong orang lain.’”
      Ganjaran syurga rupa-rupanya  tidak membuatkan umat Muhammad ini berlumba-lumba berqiamulalil meskipun sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Tirmidzi dari Abdullah bin Salam, Rasulullah s.a.w berpesan, “Wahai manusia, sebarkanlah salam, berikanlah makanan dan solat malamlah pada waktu orang-orang sedang tidur, sesungguhnya kamu akan masuk syurga dengan selamat.”
         Meskipun dijamin masuk ke syurga dengan selamat, tidak ramai yang tertarik mahu melakukan qiamulail malah ada yang sanggup berjaga malam bukan untuk berqiamulail tetapi untuk perkara lain. Alangkah baiknya jika waktu itu digunakan untuk berqiamulail.
            Pada hari akhirat kelak, mereka yang bangun berqiamulail akan dipanggil tetapi jumlah mereka terlalu sedikit lalu mereka melangkah ke syurga dengan aman. Rasulullah s.a.w  dalam sebuah hadis yang menjelaskan perkara ini, berkata, “Seluruh manusia dikumpulkan di tanah lapang pada hari kiamat. Tiba-tiba ada panggilan dikumandangkan di mana orang yang meninggalkan tempat tidurnya, maka berdirilah mereka jumlahnya sangat sedikit, lalu masuk syurga tanpa hisab. Baru kemudiaan seluruh manusia diperintah untuk diperiksa.”
           Untuk melakukan qiamulail memerlukan kesungguhan dan keimanan yang tinggi kerana untuk meninggalkan tempat tidur pada waktu malam bukanlah mudah apatah lagi syaitan sentiasa mencari peluang untuk menghasut supaya mengengkari perintah ALLAH. Bagi mereka yang berqiamulail ALLAH akan memberikan  beberapa kelebihan seperti dilindungi ALLAH daripada khianat manusia.
       Dalam riwayat Ibnu Ishaq dan Ahmad dari Jabir bin Abdullah r.a. ia menceritakan, “Kami berangkat bersama Rasulullah s.a.w ketika perang Dzatur Riqaa’. Pada kesempatan itu tertawanlah seorang wanita musyrikin. Setelah Rasulullah s.a.w berangkat pulang, suami wanita itu yang sebelumnya tidak ada di rumah, baru saja datang. Kemudian lelaki itu bersumpah tidak akan berhenti mencari sebelum dapat mengalirkan darah para sahabat Rasulullah s.a.w. Lalu lelaki itu keluar mengikuti jejak perjalanan Rasulullah s.a.w. Pada sebuah lorong di suatu lembah Rasulullah s.a.w bersama para sahabat berhenti. Kemudian beliau berkata, “Siapakah di antara kalian yang bersedia menjaga kita malam ini?” Jabir berkata, “Maka majulah seorang dari Muhajirin dan seorang lagi dari Ansar lalu keduanya menjawab, ‘Kami siap untuk berjaga ya Rasulullah’. Rasulullah s.a.w berpesan: “Jagalah kami di pintu masuk lorong ini.” Jabir menceritakan waktu itu, Rasulullah s.a.w bersama para sahabat berhenti di lorong suatu lembah.
           Ketika kedua orang sahabat itu masuk ke lorong itu, sahabat Ansar berkata kepada sahabat Muhajirin, ‘Pukul berapa engkau inginkan aku berjaga, apakah permulaan malam ataukah akhir malam?’ Sahabat Muhajirin menjawab; ‘Jagalah kami di awal malam’, kemudian sahabat Muhajirin itu berbaring tidur sedangkan sahabat Ansar melakukan solat. Jabir berkata, datanglah lelaki musyrikin itu dan ketika mengenali sahabat Ansar, musyrikin itu mengetahui bahawa sahabat itu sedang solat malam. Kemudian orang itu memanahnya tepat mengenai diri Ansar tersebut, lalu sahabat Ansar itu mencabutnya kemudian berdiri tegak melanjutkan solatnya.
            Kemudian orang musyrikin itu memanahnya lagi dan tepat mengenainya lagi, lalu sahabat itu mencabut kembali anak panah itu kemudian berdiri tegak melanjutkan solatnya. Kemudian untuk ketiga kalinya orang itu memanah kembali sahabat Ansar tersebut dan tepat mengenai dirinya. Lalu dicabut pula anak panah itu kemudian ia rukuk dan sujud. Setelah itu ia membangunkan sahabat Muhajirin seraya berkata, ‘Duduklah kerana aku telah dilukai.’ Jabir berkata. Kemudian sahabat Muhajirin itu melompat mencari orang yang melukai sahabat Ansar itu.
           Ketika orang musyrikin itu sedar mereka tahu perbuatannya dia pun melarikan diri. Ketika sahabat Muhajirin mengetahui darah yang melumuri sahabat Ansar, ia berkata, ‘Subhanallah kenapa engkau tidak membangunkan aku dari tadi?’ Sahabat Ansar menjawab, ‘Aku sedang membaca surah dan aku tidak ingin memutusnya. Namun, setelah orang itu berkali-kali memanahku barulah aku rukuk dan memberitahu dirimu. Demi ALLAH  kalau bukan kerana takut mengabaikan tugas penjagaan yang diperintahkan Rasulullah s.a.w kepadaku nescaya nafasku akan berhenti sebelum aku membatalkan solat.’’
            Begitulah salah satu contohnya hebatnya qiamulalil apabila dilakukan dengan penuh kusyuk dan ikhlas ALLAH akan membentengi daripada perbuatan khianat manusia. Kita wajib percaya apabila sesuatu ibadah itu dilakukan dengan ikhlas, pertolongan ALLAH sentiasa di sisi kita.
            Kepada mereka yang berhajat untuk melakukan qiamulail, berikut disediakan adab untuk memudahkan kita mengamalkannya.

ADAB-ADAB QIAMULLAIL

1.  Berniat sebelum tidur untuk Qiamullail
Barangsiapa yang tidur sedang dia berniat akan bangun untuk bersolat di malam hari, tetapi dia terus tertidur hingga pagi, ditulis baginya apa yang telah diniatkannya dan tidurnya itu merupakan rahmat Allah kepadanya.” – Hadis Riwayat An-Nasai dan Ibn-Majah.
.2.  Tidur mengikut adab-adab yang ditentukan.
3.  Berdoa, bersuci, bersugi, berwuduk dan memakai pakaian bersih setelah bangun daripada tidur.
4.  Keluar dan memandang ke langit lalu berdoa (rujuk buku panduan qiamullail) dan membaca sepuluh ayat terakhir surah Al-Imran.
5.  Memulakan solat malam dengan solat dua rakaat yang ringan, selepas itu solatlah seberapa banyak yang disukai.
6.  Membangunkan dan mengajak ahli keluarga dan rakan-rakan turut serta berqiamullail.
“Apabila seseorang membangunkan isterinya di malam hari lalu kedua-duanya bersolat/bersolat dua rakaat bersama-sama, ditulislah baginya dalam golongan orang-orang yang mengingati ALLAH.” – Hadis Riwayat Abu Daud.
 7.  Menghentikan solat dan tidur apabila mengantuk dan teruskan apabila hilang  mengantuk
8.  Beribadah sekadar yang mampu lalu dikekalkan (istiqamah) dan jangan ditinggal kecuali darurat.
9.  Muhasabah diri berkenaan amalan dan perjalanan hidup kita sepanjang hari.

AMALAN-AMALAN SUNAT KETIKA QIAMULLAIL

1.  Solat sunat tahajud
“Dan bangunlah pada sebahagian dari waktu malam dan kerjakanlah solat tahajjud sebagai solat tambahan bagimu. Semoga tuhanmu membangkit dan menempatkanmu pada hari qiamat ditempat yang terpuji.”  -  Surah Al-Isra’ ayat 79.

“Sebaik-baik solat selain solat fardu ialah solat malam.” – Hadis Riwayat  Muslim.

2.  Solat sunat tasbih, taubat, istikharah,hajat, mengqada’ solat fardu, solat mutlak, dan solat sunat yang lain.
3. Solat witir
4.  Berzikir, bertasbih dan bertahmid.
5.  Membaca al-Quran.
6.  Lakukan amalan-amalan lain seperti muhasabah dan memikirkan keagungan dan kekuasaan ALLAH.
               
HIKMAH QIAMULLAIL

1.  Meningkatkan keimanan individu.
2.  Meninggikan darjat di sisi ALLAH.
3.  Dapat beribadah dengan lebih khusyuk
4.  Mendidik jiwa bersyukur dengan nikmat kesihatan dan nikmat waktu malam yang tenang
5.  Melatih diri menjadi insan bertakwa.
6.  Melatih diri menperbanyakkan amalan sunat.
7.  Mendidik jiwa melawan nafsu dan syaitan.
8.  Menyedari bahawa manusia dicipta untuk beribadah.
9.  Melatih diri mengharap keredaan ALLAH.
10.  Memberi ketenangan jiwa (emosi).
11. Memberi kesihatan (fizikal).
12.  Menajamkan akal fikiran.
13.  Meneguhkan kekuatan rohani.
14.  Menambahkan rasa kekerdilan di sisi ALLAH dan bertawakkal kepada-Nya.
15.  Melatih diri bersikap takut dan berharap kepada ALLAH..

KELEBIHAN QIAMULLAIL

1.  Dimakbulkan doanya dan masin perkataan.
2.  Tenang hati dan fikirannya.
3.  Dimurahkan rezeki.
4.  Dihormati masyarakat.
5.  Dilindungi ALLAH daripada khianat manusia.
6.  Jika dia pemimpin, dia akan disegani.
7.  Dan banyak lagi  (Perlu difahami bahawa segala kelebihan adalah nikmat ALLAH bergantung kepada rahmat ALLAH. ALLAH berhak mengurniakan apa sahaja yang dikehendaki-Nya)
















HIASI RUMAH DENGAN BACAAN AL-QURAN



HATI Hajah Aisyah tiba-tiba sahaja menggelegak apabila mendengar lagu dari corong radio yang dikuatkan oleh anaknya dari ruang tamu. Dari ruang dapur, dia segera melangkah  ke ruang tamu. Hafiz, anak lelakinya sedang terbuai-buai dengan irama lagu yang membingitkan telinga. Hajah Aisyah segera mematikan suiz radio dan suasana menjadi sepi tiba-tiba.
Hafiz terkedu seketika melihat ibunya sudah tercegat di ruang tamu dengan wajah menahan marah.  
"Macam manalah  suasana dalam rumah ni nak tenang, nak sejuk kalau setiap masa dibingitkan dengan lagu yang menyakitkan telinga?” Hajah Aisyah bersuara keras sambil memerhatikan wajah anak bujangnya yang sedang bercuti dari kolej.
Sepasang anak mata Hafiz terkecil-kebil.
“Cubalah baca al-Quran supaya sejuk rumah ni. Kalau tak nak baca sekalipun, pasangkan kaset atau CD al-Quran, sekurang-kurang tenang hati mendengarnya. Ini tidak. Macam manalah malaikat nak masuk rumah kalau lagu memekakkan telinga macam ni kamu pasang?” Hajah Aisyah merungut.
“Lain kali mak tak nak dengar kamu pasang lagu-lagu macam ni lagi…,” sambung Hajah Aisyah menyebabkan Hafiz terdiam menyedari kesalahannya.
Inilah kebiasaannya yang berlaku di dalam rumah masyarakat Islam kita hari ini. Jarang sekali kita mahu mendengar bacaan al-Quran berkumandang sebagai ubat penenang jiwa  para penghuninya.   Apa yang biasa kita dengar, lagu-lagu yang muziknya membingitkan dipasang sehingga mengganggu jiran-jiran.
Umat yang beriman dan ingin kesempurnaan imannya tidak akan melakukan perlakuan buruk seperti ini. Boleh mendengar lagu-lagu tetapi biarlah dalam suara yang cukup untuk didengari diri sendiri. Bagaimanapun adalah lebih baik jika diputarkan bacaan ayat-ayat suci al-Quran menghiasi suasana ketenangan di dalam rumah.
Islam yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w merupakan agama yang indah dan menyejukan malah baginda sering berpesan supaya menghiasi rumah dengan bacaan al-Quran. Manakala rumah yang tidak pernah dihiasi dengan bacaan al-Qiuran ibarat kawasan perkuburan yang sepi dan suram.
Tidak memberi makna apa-apa jika sebuah rumah yang besar berharga ratusan riibu ringgit dengan perabut yang serba mahal, tetapi ayat-ahat al-Quran hanya menjadi hiasan dinding serta tidak diamalkan untuk membacanya. Penghuninya pula sentiasa di dalam kepanasan kerana sering berlaku pergeseran berpunca penghuninya yang tidak pernah membaca al-Quran menyebabkan syaitan bebas keluar masuk seperti rumah sendiri.
Al-Quran yang yang terakhir diturunkan kepada Nabi Muhammad s.a.w merupakan sebuah kitab yang sempurna  meliputi segala permasalahan hidup dan menjadi rujukan serta penawar paling mujarab untuk mententeramkan hati yang gelisah jika dibaca dengan penuh keikhlasan.
Isi kandungan al-Quran mencakupi  semua kisah benar yang berlaku sebelum turunnya al-Quran dan semasa al-Quran diturunkan sebagai peringatan kepada manusia untuk dijadikan teladan dan pengajaran selain sebagai panduan hidup.

Sebelum al-Quran diturunkan, terdapa tiga kitab diturunkan oleh ALLAH iaitu kitab Zabur, Taurat dan  Injil. Daripada tiga kitab itu, al-Quran merupakan kitab yang sempurna dan mulia di sisi ALLAH.

Ini dijelaskan dalam sebuah hadis, dari Aisyah r.a telah bersabda Rasulullah s.a.w: Sesungguhnya tiap-tiap sesuatu itu mempunyai kemegahan yang mana manusia berbangga dengannya dan menjadi kemegahan kebanggaan umatku ialah Al-Quran yang mulia.”

Walaupun di dalam bahagian-bahagian tertentu ada huraian dalam al-Quran  tidak terperinci tetapi ALLAH menjadikan demikian supaya manusia  menggunakan akal dan fikiran untuk  mengkaji isi kandungan al-Quran berpandukan saranan yang diberi. 


Ini dijelaskan dalam al-Quran surah al-Maidah ayat 14 dan 15 yang bermaksud, “Sesungguhnya telah datang kepada kau cahaya kebenaran (Nabi Muhammad s.a.w) dari ALLAH dan sebuah Kitab (Al-Quran) yang jelas nyata kebenarannya dengan itu ALLAH menunjukkan jalan keselamatan serta kesejahteraan kepada sesiapa yang mengikut keredaan-Nya dan dengannya Tuhan keluarkan mereka dari kegelapan (kufur) kepada cahaya (iman) yang terang benderang dengan izin-Nya dan dengannya juga Tuhan menunjukkan mereka ke jalan yang betul dan harus. 

Hujah ini dikuatkan lagi dalam surah al-Baqarah ayat 2, ALLAH berfirman yang bermaksud, “Kitab Al-Quran ini tidak ada sebarang syak padanya dan ianya menjadi petunjuk bagi orang yang bertakwa.”

Manakala dalam sebuah hadis, Abu Zar r.a berkata bahawa beliau meminta Rasulullah s.a.w memberi satu pesanan yang berpanjangan. Rasulullah s.a.w berkata,“Semaikanlah perasaan takwa kepada ALLAH kerana ia adalah sumber bagi segala amalan-amalan baik. Aku meminta supaya baginda menambah lagi. Tetapkanlah membaca Al-Quran kerana ia adalah nur untuk kehdupan ini dan bekalan untuk hari akhirat.”

Al-Quran diturunkan kepada manusia untuk dibaca, difahami  dan dihayati isi kandungannya bukan untuk dijadikan hiasan di dinding-dinding rumah sebagaimana yang terdapat di kebanyakan  di dalam rumah masyarakat kita pada hari ini. 

 Membaca al-Quran juga dikira satu ibadat dan ia dikira sebagai berzikir bagi sesiapa yang mengamalkannya setiap hari. Rasulullah s.a.w  dalam sebuah hadis berkata, “Sesungguhnya al-Quran ini ialah hidangan ALLAH  maka hendaklah kamu terima hidangan ALLAH sebanyak mana yang kamu boleh.”

Sementara itu dalam sebuah hadis lain, daripada Ibnu Umar, katanya, Rasulullah s.a.w telah bersabda, hati manusia akan berkarat seperti besi yang dikaratkan oleh air. Apakah cara untuk menjadikan hati bersinar semula. Katanya dengan banyak mengingati mati dan membaca al-Quran.”

 Sesungguhnya membaca al-Quran itu amat besar sekali pahalanya malah setiap huruf yang dibaca dan setiap ayat yang dibaca juga sudah ditentukan pahalanya. Perkara ini ada dijelaskan dalam sebuah hadis  daripada Ibnu Mas’ud, Rasulullah s.a.w berkata, ”Barangsiapa membaca satu huruf daripada Kitabullah maka baginya satu kebajikan dan setiap kebajikan sepuluh kali gandanya. Aku tidak mengatakan Alif Laam Miim satu huruf tetapi Alif satu huruf, Lam satu huruf dan Mim satu huruf.”

 
Sementara itu dalam sebuah hadis daripada Abi Hurairah r.a, berkata Rasulullah s.a.w, “Sesiapa yang membaca al-Quran sepuluh ayat dalam satu malam tidak dimasukkan ke dalam golongan yang lalai.”

KELEBIHAN MEMBACA AL-QURAN

Orang yang sering membaca al-Quran terutamanya di rumah akan diberikan kelebihan yang melimpah ruah di samping akan dikunjungi oleh para malaikat dan syaitan tidak berani menghampiri. Kehidupan seisi  rumah itu akan dilimpahi kebaikan dan dikurangkan kejahatan.

 Manakala rumah yang tidak pernah dihiasi dengan bacaan al-Quran akan dijauhi malaikat dan akan didekati oleh syaitan dan keadaan seisi rumah itu sentiasa dalam keadaan tidak selesa.

Diceritakan oleh Ibnu  Masud, seorang sahabat Rasulullah s.a.w telah didatangi oleh seorang lelaki yang wajahnya murung. Lelaki itu memberitahu Ibnu Masud.”Wahai Ibnu Mas’ud, berikanlah padaku satu nasihat untuk aku jadikan penawar mengubati hatiku yang gelisah ini.”

“Mengapa dengan hati kamu?” Ibnu Mas’ud bertanya.

“Sejak akhir-akhir ini perasaanku tidak tenteram, jiwaku resah, fikiranku kusut, tidak ada selera makan dan tidurku tidak lena,” jawab lelaki itu.

Mendengar pengakuan lelaki itu, Ibnu Ma’sud segera ,menjawab, “Jika itulah penyakit kamu, 
sila kunjungi tiga tempat ini. Pertama tempat orang membaca al-Quran sama ada kamu membaca atau kamu mendengarnya. Kedua, majlis pengajian yang akan mengingati hatimu kepada ALLAH dan ketiga carilah tempat dan waktu yang sesuai supaya kamu dapat beribadat kepada ALLAH dengan kusyuk dan ikhlas.”

Orang yang selalu membaca Al-Quran semata-mata kerana ALLAH akan diberi kelebihan yang tinggi dan berbeza semasa mereka masih hidup ataupun sesudah mati  di samping kemuliaan yang dikurniakan kepada orang yang membaca al-Quran, kelebihan melimpah juga kepada kedua ibubapanya.

 Hadis dari Rasulullah s.a.w bermaksud, “Sesiapa yang membaca al-Quran dan beramal dengan apa yang terkandung di dalamnya, ibubapanya akan dipakaikan mahkota pada hari kiamat yang sinarannya akan melebihi daripada cahaya matahari jika matahari itu berada di dalam rumah-rumahnya di dunia ini. Jadi bayangkanlah bagaimana pula orang yang dirinya sendiri mengamalkan dengannya.”

Dalam satu hadis lain,  riwayat  Imam Muslim, mengatakan Rasulullah s.a.w melalui para sahabat yang sedang berkumpul, lalu baginda bertanya,” Apakah yang kamu lakukan berkumpul di sini?” Jawab mereka: “Kami duduk berzikir kepada ALLAH Azzawajalla yang telah memberi petunjuk dengan agama Islam, dan kami  bermurah hati dengan hidayatnya.” Rasulullah s.a.w menjawab,”Demi ALLAH, benarkah itu yang menyebabkan kamu berkumpul di sini?” Mereka menjawab  “Demi ALLAH, kami tidak berkumpul di sini melainkan atas tujuan itu semata-mata.” Rasulullah s.a.w pula berkata,“Sebenarnya aku tidak meminta kamu bersumpah kerana aku meragukan kebenaran kamu, tetapi Jibril a.s. telah mendatangiku dan memberitahuku,  ALLAH memuji-muji kamu di hadapan para Malaikat.”

 TIP MEMBACA AL-QURAN

1. Hendaklah sentiasa dalam keadaan  suci  zahir dan batin kerana membaca al-Quran merupakan  zikir yang paling utama berbanding zikir yang lain.

2. Membaca di tempat yang suci dan bersih sesuai  dengan kebesaran Yang Maha Agong dan ketinggian al-Quran. Sunat membaca al-Quran di masjid atau di tempat yang bersih dan mulia di samping dapat menambah kelebihan pahala-pahala iktiqaf.

3. Hendaklah memakai pakaian yang bersih, cantik dan kemas.

4. Mulut dalam keadaan bersih  kerana mulut yang akan megeluarkan suara dan   menyebut ayat al-Quran.

1.    Menzahirkan di dalam hati, apabila membaca al-Quran seolah-olah sedang berhadapan dengan ALLAH dan bacalah seolah-olah ALLAH sedang melihat kita membaca al-Quran.

6. Tumpukan kepada pembacaan dan elak daripada  berbual kosong ketika membaca al-Quran.

7. Jangan bergurau dan bermain-main  ketika sedang membaca al-Quran.

8. Duduk atau bersila dalam keadaan tenang dan tertib ketika membaca. Jika membaca berdiri pastikan ada sebab yang tidak dapat dielakkan.

9. Setiap kali memulakan bacaan lebih dahulu hendaklah membaca Istiazah A'uzubillahiminasy -syaitannirrajim  yang bermaksud, “Kami memohon perlindungan  ALLAH dari syaitan yang direjam.”

10. Kemudian diikuti dengan membaca basmallah: (Bismillahirrahmanirrahim).
Hendaklah membaca Bismillah itu pada tiap-tiap awal surah kecuali pada surah At-Taubah.

11. Hendaklah diulang kembali membaca Istiazah apabila terputus bacaan di luar daripada al-Quran.

12. Hendaklah membaca dengan memelihara hukum tajwid. Secara tidak langsung menambah lagi minat kepada penghayatan ayat-ayat yang dibawa dan melahirkan kesan yang mendalam di dalam jiwa.

13. Hendaklah berusaha memahami ayat-ayat yang dibaca sehingga dapat mengetahui tujuan al-Quran diturunkan oleh ALLAH.

14. Hendaklah menjaga hak tiap-tiap huruf sehingga jelas sebutannya kerana tiap-tiap satu huruf mengandungi sepuluh kebajikan. 

15. Hendaklah membaca al-Quran mengikut tertib Mashaf. Dilarang membaca dengan cara yang tidak mengikut susunan kecuali diceraikan surah-surah dengan tujuan mengajar kanak-kanak adalah diharuskan.

16. Hendaklah berhenti membaca apabila terasa mengantuk dan menguap kerana seseorang yang sedang membaca al-Quran ia bermunajat kepada ALLAH dan apabila menguap akan terhalang munajat itu kerana perbuatan menguap adalah dari syaitan.

17. Hendaklah meletakkan al-Quran di riba atau di tempat yang tinggi dan jangan sekali-kali meletakkannya di lantai atau di tempat yang rendah.

18.Hendaklah berusaha memperelokkan bacaan dan menghiaskan dengan suara yang lunak.

19.   Apabila selesai membaca al-Quran, sudahilah dengan membaca Sadaqallahul’azim.

20. Disunatkan berpuasa pada hari khatam al-Quran dan diikuti dengan mengumpul ahli keluarga dan sahabat handai bersama-sama di dalam majlis khatam al-Quran.