Rabu, 17 Disember 2014

MUSIBAH TIDAK MENIMPA ORANG ZALIM SAHAJA



MUSIBAH itu umum sifatnya. Maksudnya jika musibah ditimpakan kepada sesuatu kaum, bukan sahaja orang yang melakukan kemaksiatan yang terkena tetapi mereka yang tidak melakukan kemaksiatan juga akan tertimpa sama. Inilah yang menakutkan kita sebenarnya, tetapi janji Allah itulah yang nyatakan dalam al-Quran.
     Sebab itulah awal-awal lagi Allah sudah memberikan peringatan dalam surah Al-Anfal ayat 25 bermaksud, “Dan peliharalah dirimu dari pada siksaan yang tidak khusus menimpa orang-orang yang zalim saja di antara kamu. Dan ketahuilah bahawa Allah amat keras siksaannya."
     Selain daripada Al-Quran, dalam kitab Misykaatul Mashoobiih juz 3 bab 22 pasal 2, sebuah hadis bersumber dari 'Umairoh Al-Kindiy ra bahwa Rasulullah SAW bersabda, "Sesungguhnya Allah tidak mengazab umumnya manusia hanya kerana perbuatan khusus sebahagian mereka, sehingga mereka melihat kemungkaran di tengah mereka dan mereka mampu untuk menecegahnya, namun mereka tidak berbuat demikian.  Jika sudah demikian yang mereka perbuat maka Allah mengazab yang umum dan khusus dari mereka."
      Ayat di atas  mahu menjelaskan kepada kita betapa bahayanya jika membiarkan orang melakukat maksiat berleluasa sedangkan sebahagian mereka yang mempunyai kuasa tidak berusaha mencegahnya. Apabila ia berlaku di tengah-tengah masyarakat, orang yang berkuasa di dalam masyarakat itu mesti mengambil tindakan dengan menasihati supaya memberhentikan maksiat itu sebelum musibah tiba. 
      Sehubungan ini dalam surah Al-Maidah ayat 195, Allah sudah menerangkan maksudnya, “Sesungguhnya manusia jika mereka melihat orang yang berbuat  zalim dan tidak mencegahnya, maka sudah dekat Allah meratakan mereka semua dengan siksa dari-Nya."
     Dalam hal ini Allah tidak memilih siapa yang perlu diselamat dan siapa yang perlu ditimpakan musibah. Ini kerana apabila musibah itu diturunkan, semua yang berada di tempat berkenaan akan terkena sama. Untuk mengelakkan daripada musibah ini terjadi, setiap anggota masyarakat apabila mengetahui berlaku kemaksiatan berlaku di tempat mereka segeralah melaporkan kepada pihak berkuasa supaya diambil tindakan.
     Sebuah hadis dari Muttafaqun 'alaihi yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim yang bersumber dari Zainab binti Jahsy ra, menceritakan tentang berita akan datangnya bahaya bagi umat manusia, lalu Zainab ra bertanya kepada Rasulullah SAW, Wahai Rasulullah, mungkinkah kami binasa padahal di tengah-tengah kami masih ada orang-orang yang soleh ?" Rasulullah SAW pun menjawab, " Ya, apabila kerosakan sudah berleluasa.”
     Hadis di atas  menjelaskan,  bahawa Allah tidak memilih-milih sekiranya di dalam sesebuah masyarakat itu terdapat orang yang soleh dan orang suka melakukan kemungkaran ketika menurunkan musibah.
     Dari Jabir bin Abdullah ra, melaporkan Rasulullah SAW bersabda, “Allah 'Azza wa Jalla mewahyukan kepada Jibril as : "Goncangkanlah kota ini dan kota itu bersama penghuninya !" Jibril as pun berkata : "Wahai Tuhanku, sesungguhnya di tengah-tengah mereka ada hamba-Mu si fulan yang tidak pernah melakukan maksiat kepada-Mu sesaat pun juga." Rasulullah SAW melanjutkan, "Allah berfirman: "Sesungguhnya wajahnya (si hamba yang soleh itu) tidak pernah berubah terhadap-Ku (tidak marah melihat kemaksiatan) sesaat pun juga."
     Dua hadis di atas sudah tentu mengingatkan kita yang hidup pada akhir zaman ini. Pelbagai bentuk kemaksiatan berlaku dalam pelbagai bentuk dan cara malah kadang-kadang berlaku kemaksiatan di sebeleh menyebelah rumah pun kita tidak menyedari.
    Rasulullah SAW bersabda, “Demi yang jiwaku ada di tangan (kekuasaan) -Nya, hendaklah engkau sungguh-sungguh menyerukan kema'rufan dan mencegah kemungkaran, atau niscaya Allah akan benar-benar mengirim atasmu sekalian siksa dari-Nya. Kemudian engkau berdoa kepada-Nya dan Dia tidak mengabulkannya." – Hadis riwayat At-Tirmizi.

IKHLASKAH KITA MENERIMA MUSIBAH



REDHA, sabar dan ikhlaskah kita apabila ditimpa sesuatu musibah kepada diri sendiri atau anggota keluarga kita? Di mulut, mungkin kita mampu berkata redha dan bersaba n tidak semua orangtetapi di dalam hati kecil, tiada siapa yang tahu musibah itu bagaikan  petir yang mampu mengoyak-rabakan  hati. Memang sukar dan tidak semua orang mampu mendidik hati menerima musibah Allah dengan hati terbuka.
     Sebagai manusia yang lemah, kita wajib mendidik hati supaya bersikap redha, sabar dn ikhlas apabila ditimpa musibah walaupun ia amat pahit. Sebelum datangnya musibah, lidah kita memang mudah berkata redha tetapi apabila   musibah benar-benar menimpa, hati boleh berbelah bahagi untuk menyatakan pendirian.
      Ya, musibah itulah yang menjadi jawapan apa yang diucapkan oleh lidah kita. Bukankah Allah sudah menjelaskan dalam surah Al-Ankabut ayat 2 bermaksud, “Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan mengatakan: Kami telah beriman,” sedangkan mereka tidak uji lagi?”
     Perlu diingat, apabila ditimpa musibah, kita mesti yakin kepada diri mampu untuk menanggungbmusibah itu biat berat bagaimanapun sekalipun. Allah tidak saja-saja mahu menimpakan musibah  melainkan sudah menyediakan hikmahnya.  Allah lebih tahu sama ada musibah yang ditimpakan itu sesuai atau tidak untuk hamba-Nya memikul.
      Kesabaran menghadapi  setiap musibah disabdakan oleh Rasulullah SAW: Dari Abu Said dan Abu Hurairah ra berkata: Rasulullah SAW bersabda, “Tiadalah seorang Muslim menderita kelelahan atau penyakit atau kesusahan (kerisauan hati)  hingga tertusuk duri melainkan semua itu akan menjadi penebus kesalahan-kesalahanya.” – Hadis Bukhari dan Muslim.
    Hati kita hanya akan ikhlas apabila ditimpakan musibah berupa kenikmatan tetapi apabila ditimpakan musibah yang merugikan, sukar sekali untuk menyatakan keikhlasan.  Bagaimanapun secara umumnya, orang-orang beriman mampu melahirkan keikhlasan dan bersabar saat diuji Allah. Mereka menganggap musibah itu perkara biasa yang mesti ditempuhi mereka yang mengaku hamba Allah.
     Jika sebelum ini,  ada perasaan buruk sangka terhadap Allah, hapuskanlah perasaan itu. Yakinlah Allah sentiasa akan meletakkan  kedudukan hamba-hamba-Nya ke tingkat yang tinggi dan mulia kecuali jika hamba-hamba-Nya yang sengaja meminta supaya diri diperhinakan.                                                                              
     Keikhlasan seseorang yang menerima musibah Allah dapat dilihat dari sinaran pancaran wajahnya. Tidak ada sedikit pun rasa kesal, kesungguhan sewaktu  melakukan amal ibadah seperti biasa meskipun dalam kepayahan menerima musibah. Sebagai contoh,  apabila seseorang ditimpa musibah penyakit. Dalam kepayahan menahan sakit, keikhlasan menerima musibah dapat dijelmakan apabila tetap teguh melakukan ibadah tanpa sebarang alasan.
     Inilah yang Allah mahukan sebenarnya. Walaupun diuji dengan kesakitan dan kepayahan perintah Allah tetap dilaksanakan kerana hati yang ikhlas dan bertambah dekat dengan Allah. Orang seperti ini, Allah sedang mengatur rancangan untuk menyediakan satu kehidupan yang lebih baik selepas berakhir musibah ini.      
     Orang yang sakit sebenarnya lebih dekat dengan Allah. Sungguh nikmat kesihatan tidak boleh dibeli dengan wang ringgit. Justeru apabila ditimpa musibah penyakit, manusia sanggup berhabisan wang ringgit asalkan kesihatannya dapat diperolehi semula.
     Apakah caranya untuk mendapatkan nikmat kesihatan? Caranya ialah berdoa dan memohon keampunan Allah. Allah yang memberikan musibah penyakit, dengan izin Allah juga sesuatu penyakit dapat disembuhkan. Bukan mustahil jika seseorang yang ditimpakan penyakit yang tiada harapan sembuh tetapi kerana dia ikhlas dan redha serta tidak putus asa berusaha, Allah akan memberikan keringanan penyakitnya.
     Kuasa Allah tidak ada sesiapa yang mampu menolaknya.  Inilah yang dikatakan sesudah kesulitan ada kesenangan, iaitu penyakit itu disembuhkan setelah puas diuji.