Ahad, 30 November 2014

MUSIBAH TANDA ALLAH SAYANG HAMBANYA



JIKA seseorang pelajar diberikan ujian oleh guru yang mengajar, tujuannya untuk menguji sejauh mana anak-anak muridnya memahami apa yang diajarkan dan untuk mengetahui sejauhmana prestasinya menerima pelajaran. Daripada ujian itu dapatlah diketahui siapakah  yang mendapat markah tertinggi dan siapakah yang gagal.

       Bagi Allah, untuk mengetahui sejauh manakah tahap keimanan hamba-hamba-Nya, diturunkanlah musibah dengan harapan musibah itu akan menjadi kayu ukur sejauh mana kesabaran, redha dan syukurnya umat manusia. Mereka yang bersyukur, sabar dan redha dengan setiap musibah akan menerima darjat dan ganjaran yang tinggi.

            Sebenarnya banyak hikmah selepas menerima sesuatu musibah itu di antaranya menjadikan seseorang itu lebih tabah, kuat, yakin dan bersemangat jika dibandingkan dengan sewaktu belum menerima musibah. Mereka yang pernah ditimpa musibah pasti mengakui keyakinan mereka terhadap Allah semakin meningkat serta bertambah sabar serta yakin musibah yang Allah timpakan bukan satu kezaliman tetapi tanda bukti kasih sayangnya.

            Allah menurunkan musibah kepada hamba-hamba-Nya pada waktu yang lain kemudian mngurniakan hikmahnya pada waktu yang lain pula. Jarak waktu di antara menerima musibah dengan waktu Allah memberikan hikmahnya, sudah ditentukan oleh Allah pada masa yang sesuai. Tidak mungkin ketika itu ditimpakan musibah, ketika itu juga akan menerima hikmahnya.

            Pada masa perbezaan jarak inilah, Allah melihat sikap dan tindak-tanduk hamba-hamba-Nya menerima musibah. Sudah pasti ada yang bersyukur, sabar dan redha  dan ada juga yang memberontak, sukar menerima kenyataan, buruk sangka dan menyalahkan Allah.

            Ketika inilah Allah menilai siapa-siapakah para hamba-Nya yang berharap sepenuhnya kepada Allah dan siapa yang berpaling. Sesiapa yang mengharapkan pertolongan, Allah akan memberikan pertolongan dan sesiapa yang kufur akan merasai balasan Allah yang pedih.
           
            Jika besar musibah yang menimpa, semakin besar dan banyak pula pahala dan ganjaran yang diterimanya. Jika kecil musibah itu, kecil jugalah pahala yang diterimanya. Ini berdasarkan hadis  daripada Anas bin malik, Rasulullah SAW bersabda, “ Sesungguhnya besarnya ganjaran itu diilai pada besarnya bala yang menimpa.  Dan sesungguhnya  Allah itu apabila mencintai sesuatu kaum , maka akan mereka itu diberi dugaan. Oleh sebab itu barangsiapa yang redha dengan ujian yang menimpa, dia akan memperolehi keredhaan Allah dan barangsiapa yang tidak, maka padanya kemurkaan Allah.” – Hadis  riwayat At-Tirmizi dan Al-Albani.              

            Meskipun besar atau kecilnya ganjaran yang diberikan oleh Allah bergantung kepada besar atau kecilnya sesuatu musibah, kita jangan sekali-kali beranggapan kasih sayang Allah terhadap para hamba-Nya sama dengan kasih sayang di antara manusia dengan manusia lain.

           Kasih sayang Allah terhadap para hamba-Nya bukan sahaja ditimpakan anugerah dan kurniaan nikmat hidup tetapi termasuk juga musibah yang berupa kesakitan, kelaparan, kematian, penderitaan, ketakutan, kehilangan harta benda, pangkat, kuasa dan sebagainya.

            Bezanya kasih sayang manusia terhadap manusia terhad hanya kepada pemberian anugerah atau nikmat yang berupa kebaikan atau kegembiraan tetapi kasih sayang Allah terhadap para hamba bukan sahaja berupa nikmat tetapi juga keburukan. Untuk itu bukanlah mudah untuk meraih kasih sayang Allah selagi tidak  diuji dengan musibah atau penderitaan.

    Bukan sahaja mendapat ganjaran pahala, mereka yang redha dan bersabar akan memasuki syurga. Ini berdasarkan janji allah dalam surah al-Baqarah ayat 214 bermaksud, “Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga padal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan)  seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu sebelum kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan harta benda)  dan serangan penyakit serta digoncangkan (dengan ancaman bahaya musuh) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya: “Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?” Ketahuilah sesungguhnya pertolongan itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada agama Allah.

         Justeru apabila diuji dengan pelbagai musibah di dalam hidup, anggaplah ia satu peluang mendapatan kaish sayang Allah dan laluan untuk menuju ke syurga asalkan sahaja kita dan bersyukur dengan musibah yang diterima meskipun ia menjengkelkan hati.

         Jika di dalam hidup ini, kita mendapat secara percuma semua nikmat Allah, apabila tiba masanya kita diuji dengan musibah, buktikan dengan kesyukuran apabila ditimpa ujian yang menyakitkan. Semoga kita menjadi manusia yang meletakkan Allah di tingkat paling atas berbanding perkara-perkara lain.

        



Tiada ulasan: