Khamis, 27 November 2014

PERBEZAAN DI ANTARA MUSIBAH DAN IBTILA'



MUSIBAH atau disebut juga sebagai ‘ibtila’  merupakan satu bentuk musibah dariapada Allah kepada para hamba-NYA. Allah tidak sesuka hati menurunkan musibah kepada sesiapa sahaja tetapi hanya ditimpakan ke atas hamba-hamba-NYA yang terpilih dan disayangi.

        Sebagai hamba apakah kita berasakan diri kita sudah cukup bagus dan taat kepada perintah-NYA? Apa buktinya? Memang sukar hendak ditunjukkan buktinya. Pada mata kasar, kita sudah melakukan sebaik mungkin segala perintah dan menjauhi larangan-NYA. Tetapi apakah itu sudah mencukupi?

            Ya, kita berasakan apa yang kita lakukan itu sudah mencukupi tetapi pada pandangan Allah tidak begitu. Justeru untuk mengetahui sama ada kita benar-benar beriman atau tidak, dugaan atau musibahlah yang akan memberikan jawapannya. Lihatlah apakah reaksi seseorang apabila ditimpa musibah.      
             
            Sekiranya seseorang itu redha, dia akan menerimanya dengan rasa syukur dan sabar tanpa ada alasan kerana mereka yakin, selain darjat mereka akan dimuliakan, mereka juga akan diberikan ganjaran yang setimpal dengan musibah itu. 

              Ini  dijelaskan dalam surah Al-Kahfi ayat 7 yang bermaksud, “Sesungguhnya Kami telah menjadkan apa yang ada di bumi sebagai perhiasan baginya agar Kami menguji mereka siapakah  di antara mereka yang terbaik perbuatannya.”

            Mungkin ramai di antara kita tidak mengetahui apa sahaja kurniaan Allah di muka bumi ini sebenarnya alat untuk menguji manusia. Manusia diuji dengan kekayaan, kemewahan, pangkat, kuasa, harta benda dan sebagainya. Manusia juga diuji dengan kemiskinan, kelaparan, kehinaan, kemelaratan dan sebagainya.

            Mereka yang diuji itu akan dinilai oleh Allah berpandukan tindak tanduknya sebaik sahaja diberikan musibah sama ada mereka   bersyukur dengan nikmat Allah atau mereka menjadi kufur atau lupa diri. Dalam surah Muhammad ayat 31, Allah menegaskan, “Sesungguhnya Kami benar-benar akan menguji kalian agar Kami mengetahui orang-orang yang berjihad dan bersabar di antara kalian, dan agar Kami menyatakan (baik buruknya) keadaan kalian.”

            Perbezaan di antara musibah dan ibtila’ tidaklah begitu ketara sangat. Musibah sesuai yang tidak disukai yang lazimnya dikaitkan dengan mala petaka manakala ibtila’ merupakan satu kejelekan dan tidak disukai tetapi pada masa yang sama, ia juga baik menurut pandangan manusia seperti kenikmatan dan kesenangan hidup.

            Di dalam al-Quran, Allah ada menjelaskan mengenai perkara ini, di antaranya dalam surah al-Anbiya ayat 135 bermaksud, “Setiap yang berjiwa akan merasakan mati. Kami akan menguji kalian dengan keburukan dan kebaikan sebagai cubaan dan hanya kepada Kamilah kalian dikembalikan.”

            Surah Al-A’araf ayat 168 bermaksud, “Kami bahagi-bahagi mereka di dunia ini menjadi beberapa golongan, di antaranya ada orang-orang yang soleh dan di antaranya ada yang tidak demikian. Kami cuba mereka dengan (nikmat) yang baik-baik dan (musibah) yang buruk-buruk agar mereka kembali (kepada kebenaran).”

            Surah Al-Fajr ayat 15-16 bermaksud, “Adapun manusia apabila Rabbnya mengujinya dengan memuliakannya dan memberinya kenikmatan, maka dia akan berkata, “Rabbku telah memuliakanku.” Adapun apabila Rabbnya mengujinya dengan membatasi rezekinya, maka dia berkata, “Rabbku telah menghinakanku.”

            Surah An-Nahl ayat 40 bermaksud, “Maka tatkala Sulaiman melihat singgahsana itu terletak di hadapannya, dia pun berkata: Ini termasuk kurnia Rabbku untuk mencuba aku, apakah aku bersyukur atau mengengkari (akan nikmat-NYA). Barangsiapa yang bersyukur maka sesungguhnya dia bersyukur untuk (kebaikan) dirinya sendiri dan barangsiapa yang ingka, maka sesungguhnya Rabbku itu Ghaniy (Maha Kaya) lagi Karim (Maha Mulia).”

            Di sini, musibah lebih berupa hukuman sama ada di dunia ataupun akhirat manakala ibtila’ lebih berbentuk ujian sama ada sesuatu yang buruk atau kenikmatan. Bagaimanapun kadang-kadang ‘ibtila’ itu wujud hasil redhanya Allah berbeza dengan musibah yang wujud hasil kemarahan dan kemurkaan Allah.

            Rasulullah SAW bersabda, “Sesungguhnya besar pahala diiringi dengan besarnya cubaan. Sesungguhnya Allah apabila mencintai suatu kaum akan menguji mereka. Barangsiapa yang redha maka dia akan mendapat redha Allah dan barangsiapa yang marah maka dia mendapat kemarahan Allah,” – Hadis At-Tirmizi dari Anas bin Malik. 




Tiada ulasan: