Rabu, 26 November 2014

MEMAHAMI PENGERTIAN MUSIBAH




KADANG-kadang apabila kita mendengar atau mengetahui seseorang ditimpa musibah, kita akan terus membuat kesimpulan bahawa mereka  sedang diazab Allah kerana banyak melakukan kemungkaran seolah-olah kita tahu dan pasti itulah yang menjadi puncanya. Berhati-hatilah apabila membuat kesimpulan seperti ini.
 
        Allah Maha Mengetahui apa yang sebenarnya berlaku dan kita sebagai hamba-NYA tidak layak sama sekali untuk mendahului dalam memberikan jawapan terhadap sesuatu musibah yang menimpa.

       Sebelum kita membuat pelbagai tanggapan yang tidka baik terhadap mereka yang ditimpa musibah, ada baiknya kita mengetahui apakah maksud musibah dan perkataan-perkataan yang seumpamanya dan memberikan pengertian yang hampir sama. 
 
       Musibah ialah sesuatu yang tidak disukai yang ditimpakan oleh Allah  ke atas manusia akibat daripada kesalahan besar yang mereka lakukan. 

       Bala ialah ujian yang Allah beri kepada seseorang demi kebaikan dirinya sendiri sekali pun orang itu pada asalnya tidak menyedarinya. 

       Fitnah ialah ujian yang Allah timpakan kepada manusia tanpa dibezakan sama ada disebabkan oleh kesalahan manusia itu atau untuk kebaikan manusia tersebut.

       Sementara itu fitnah adalah sesuatu yang umum manakala musibah dan bala’ adalah khusus. Fitnah boleh merangkumi musibah atau bala’.

       Perlu diketahui apa sahaja bentuk musibah yang berlaku, semunya dengan izin Allah. Ini dijelaskan dalam surah Al-Taghabun ayat 11 yang bermaksud, "Tidak ada musibah yang menimpa melainkan dengan izin Allah."

      Walaupun Allah mengizinkan sesuatu musibah itu berlaku, bukan bermakna Allah meredai, tetapi  Allah tetap mengizinkan sebagai satu sebab untuk memberikan hikmah atau sebaliknya akibat kejadian musibah itu. 

      Meskipun kebiasaannya musibah memang tidak disukai manusia tetapi adakalanya ia disukai oleh manusia yang beriman kerana ada hikmah atau kesenangan di sebalik musibah itu. Allah tidak memungkiri janjinya apabila ia dinyatakan dalam surah al-Insyirah ayat 5-6  yang bermaksud, “Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan  itu ada kemudahan. Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.”

      Ayat ini diulang dua kali sebagai meyakinkan, ia bukan hanya sekadar pernyataan tetapi Allah benar-benar menunaikan janjinya. Kita lihat orang-orang di sekeliling kita yang sebelum ini ditimpa pelbagai kesusahan dan penderitaan tetapi akhirnya Allah memberikan kesenangan dan kelapangan setelah mereka sabar dan redha dengan musibah yang diterimanya.
           
       Apabila kita melihat parut pada tubuh kita, kita akan teringat apakah peristiwa yang menyebabkan parut itu.  Begitulah juga dengan musibah yang menimpa seseorang atau sekelompok masyarakat, manusia akan segera mudah ingat kepada Allah. Mereka akan muhasabah  diri apakah kemungkaran yang sudah dilakukan sehingga Allah menimpakan musibah ke atasnya.

       Bandingkan dengan seseorang yang menerima sesuatu yang disukainya. Contohnya apabila diberikan kekayaan dan kemewahan, mereka akan lupa kepada Allah, lalai beribadah, selalu sibuk dengan urusan keduniaan dan banyak melakukan kemungkaran.

       Berbeza dengan mereka yang ditimpakan musibah kemiskinan, kelaparan, kesakitan dan seumpamanya, mereka sentiasa ingat kepada Allah sebagai pemberi musibah. Mereka sentiasa berdoa kepada Allah supaya segera dibebaskan daripada musibah yang membaluti hidup mereka.

       Para ahli agama berpesan, lebih baik ditimpakan musibah yang berupakan keburukan adalah lebih baiknya daripada kenikmatan kerana jumlah yang lulus dalam ujian keburukan lebih tinggi berbanding yang lulus ujian kenikmatan.  Sebagai manusia yang sentiasa beriman kepada Allah wajar sekali redha dengan apa juga bentuk musibah yang Allah tentukan untuk kita.

Tiada ulasan: