KADANG-kadang apabila kita mendengar atau
mengetahui seseorang ditimpa musibah, kita akan terus membuat kesimpulan bahawa
mereka sedang diazab Allah kerana banyak
melakukan kemungkaran seolah-olah kita tahu dan pasti itulah yang menjadi
puncanya. Berhati-hatilah apabila membuat kesimpulan seperti ini.
Allah
Maha Mengetahui apa yang sebenarnya berlaku dan kita sebagai hamba-NYA tidak
layak sama sekali untuk mendahului dalam memberikan jawapan terhadap sesuatu
musibah yang menimpa.
Sebelum
kita membuat pelbagai tanggapan yang tidka baik terhadap mereka yang ditimpa
musibah, ada baiknya kita mengetahui apakah maksud musibah dan
perkataan-perkataan yang seumpamanya dan memberikan pengertian yang hampir
sama.
Musibah ialah sesuatu yang tidak disukai yang ditimpakan oleh Allah ke atas manusia akibat daripada kesalahan
besar yang mereka lakukan.
Bala’ ialah ujian yang Allah beri kepada seseorang demi kebaikan dirinya sendiri
sekali pun orang itu pada asalnya tidak menyedarinya.
Fitnah ialah ujian yang Allah
timpakan kepada manusia tanpa dibezakan sama ada disebabkan oleh kesalahan
manusia itu atau untuk kebaikan manusia tersebut.
Sementara itu fitnah adalah sesuatu
yang umum manakala musibah dan bala’ adalah khusus. Fitnah boleh merangkumi musibah atau bala’.
Perlu diketahui apa sahaja bentuk musibah yang berlaku, semunya dengan izin Allah. Ini dijelaskan dalam surah Al-Taghabun ayat 11 yang bermaksud, "Tidak ada musibah yang menimpa melainkan dengan izin Allah."
Walaupun Allah mengizinkan sesuatu musibah itu berlaku, bukan bermakna
Allah meredai, tetapi Allah tetap
mengizinkan sebagai satu sebab untuk memberikan hikmah atau sebaliknya akibat
kejadian musibah itu.
Meskipun kebiasaannya
musibah memang tidak disukai manusia tetapi adakalanya ia disukai oleh manusia
yang beriman kerana ada hikmah atau kesenangan di sebalik musibah itu. Allah
tidak memungkiri janjinya apabila ia dinyatakan dalam surah al-Insyirah ayat
5-6 yang bermaksud, “Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Sesungguhnya sesudah
kesulitan itu ada kemudahan.”
Ayat ini diulang dua kali
sebagai meyakinkan, ia bukan hanya sekadar pernyataan tetapi Allah benar-benar
menunaikan janjinya. Kita lihat orang-orang di sekeliling kita yang sebelum ini
ditimpa pelbagai kesusahan dan penderitaan tetapi akhirnya Allah memberikan
kesenangan dan kelapangan setelah mereka sabar dan redha dengan musibah yang
diterimanya.
Apabila kita melihat parut pada
tubuh kita, kita akan teringat apakah peristiwa yang menyebabkan parut
itu. Begitulah juga dengan musibah yang
menimpa seseorang atau sekelompok masyarakat, manusia akan segera mudah ingat
kepada Allah. Mereka akan muhasabah diri
apakah kemungkaran yang sudah dilakukan sehingga Allah menimpakan musibah ke
atasnya.
Bandingkan dengan seseorang yang
menerima sesuatu yang disukainya. Contohnya apabila diberikan kekayaan dan
kemewahan, mereka akan lupa kepada Allah, lalai beribadah, selalu sibuk dengan
urusan keduniaan dan banyak melakukan kemungkaran.
Berbeza dengan mereka yang
ditimpakan musibah kemiskinan, kelaparan, kesakitan dan seumpamanya, mereka
sentiasa ingat kepada Allah sebagai pemberi musibah. Mereka sentiasa berdoa
kepada Allah supaya segera dibebaskan daripada musibah yang membaluti hidup
mereka.
Para ahli agama berpesan, lebih baik
ditimpakan musibah yang berupakan keburukan adalah lebih baiknya daripada
kenikmatan kerana jumlah yang lulus dalam ujian keburukan lebih tinggi berbanding
yang lulus ujian kenikmatan. Sebagai
manusia yang sentiasa beriman kepada Allah wajar sekali redha dengan apa juga
bentuk musibah yang Allah
tentukan untuk kita.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan