Selasa, 23 Disember 2014

MUSIBAH ITU SATU AMANAH



WALAUPUN musibah seringkali dikaitkan dengan sesuatu keburukan, tetapi perlu diingatkan musibah bukan sahaja satu bentuk pembalasan tetapi kenikmatan, kemewahan, kekayaan, kuasa dan sebagainya juga merupakan satu musibah berbentuk 'Ibtila.’ Apa pun bentuk musibah, ia sebenarnya satu amanah yang wajib dipertanggungjawabkan.
    Apabila musibah dalam bentuk ibtila’ ini diberikan,  Allah akan memerhatikan ke manakah nikmat ini disalurkan sama ada ke jalan yang diredhai Allah ataupun digunakan untuk tujuan kemaksiatan. Yakinlah, apabila kenikmatan ini disalahgunakan ia akan mengundang kemurkaan Allah.
   Rasulullah SAW pernah mengingatkan, sabdanya, “Tidaklah tergelincir  kaki seorang anak Adam pada hari kiamat di sisi Tuhannya sehingga ditanya mengenai lima perkara: Tentang umurnya, dalam perkara apa dia habiskan; tentang masa  mudanya, dalam perkara apa dia habiskan; tentang hartanya, dari mana ia perolehi dan untuk perkara apa dihabiskan; dan apa yang sudah dia amalkan dari ilmunya,” – Hadis oleh At-Tirmizi dan Abdullah bin Mas’ud ra.
   Sementara jika seseorang ditimpakan musibah seperti kehinaan, kehilangan, kematian, ditimpa penyakit dan seumpamanya, wajar sekali untuk bersabar kerana kesabaran itu nanti akan membenihkan pahala.
    Ini dijelaskan dalam surah Al-Imran ayat 186 bermaksud, “Kalian sungguh-sungguh akan diuji terhadap harta dan diri kalian. Kalian sungguh-sungguh akan mendengar dari orang-orang yang diberi kitab sebelum kalian dan dari orang-orang musyrik gangguan yang banyak. Jika kalian bersabar dan bertakwa maka sesungguhnya  yang demikian itu termasuk urusan yang patut diutamakan.”
   Sebenarnya Allah menguji hamba-hamba-Nya bukan sahaja perkara keburukan tetapi juga perkara kebaikan. Ini dijelaskan dalam surah Al-A’araf  ayat 168 bermaksud, “Dan Kami bagi-bagi mereka di dunia kepada beberapa golongan, di antaranya ada orang-orang yang soleh dan di antaranya ada yang tidak demikian. Dan Kami Cuba mereka dengan kebaikan dan keburukan agar mereka kembali.”
    Bezanya musibah dalam bentuk kebaikan jarang disebut ‘musibah’ tetapi kenikmatan atau anugerah manakala perkara keburukan sering disebut sebagai mala petaka atau bencana. Ramai di antara kita sukar hendak menerima musibah kerana selama ini sudah mendapat pelbagai nikmat Allah.
     Siapakah yang mahu menerima musibah berbentuk kehilangan harta benda, kehilangan  nyawa, kecacatan, penyakit kronik, dihina dan difitnah, kegagalan hidup, hilang pekerjaan, tidak memiliki anak dan seumpamanya?
   Bentuk  musibah yang dinyatakan, di luar kemampuan manusia untuk mengawalnya manakala musibah yang berlaku di dalam diri berpunca daripada sikap angkuh, sombong, malas, suka berdengki dan menfitnah, pendendam, rakus, zalim dan seumpamanya.
   Musibah dalam bentuk kenikmatan atau anugerah ini akan menyebabkan tumbuhnya sifat-sifat yang disebutkan di atas. Sebagai contoh, apabila mereka dikurniai kemewahan, pangkat dan harta, mereka mahu dihormati, dipuji dan disanjung.
   Sangat sedikit mereka yang dikurniai nikmat seperti ini sudi bermusahabah diri sebaliknya ingin menunjukkan mereka berkuasa dan berbanga-banga dengan nikmat yang  mereka perolehi hasil usaha sendiri sedangkan pada hakikatnya Allah yang mengurniakan nikmat itu.
    Allah sebenarnya mahu melihat sejauh mana kesyukuran mereka menerima nikmat itu. Sekiranya mereka masih bergelumang dengan maksiat, yakinlah musibah dalam bentuk mala petaka akan menimpa. Tetapi jika terus bersyukur dengan nikmat itu, Allah akan mennambahkan lagi nikmat yang diperolehi itu.
   Sesiapa sahaja yang melakukan kebaikan, sudah tentu manfaatnya akan kembali kepada pelakunya. Manakala mereka yang melakukan kejahatan, musibah akan menimpa sama ada ketika di dunia atau di akhirat.
 Allah menegaskan dalam surah Al-Mukminun ayat 40 bermaksud, “Barangsiapa mengerjakan perbuatan jahat, maka dia tidak akan dibalas melainkan sebanding dengan kejahatan itu. Dan barangsiapa mengerjakan amal yang soleh baik laki-laki atau perempuan sedangkan ia dalam keadaan beriman, maka mereka akan masuk syurga, meeka diberi rezeki di dalamnya tanpa hisab.”
   Oleh kerana musibah itu satu amanah, mereka yang ditimpa tidak sewajarnya  ‘lari’ atau mengelak malah bertanggungjawab untuk memikul sekaligus  menerima dan menyelesaikan musibah itu sebaik mungkin. Bagi orang yang beriman, mereka sangat rindukan musibah kerana musibah itu akan menguji sekalgus akan meningkatkan darjat mereka di sisi Allah.






Tiada ulasan: