Selasa, 23 Disember 2014

UTAMAKAN ALLAH BILA DITIMPA MUSIBAH



RAMAI beranggapan apabila kita ditimpa sesuatu musibah, jawapannya bukan pada Allah sedangkan pada hakikatnya pemberi musibah itu Allah, sudah tentu Allah memiliki jalan penyelesaiannya dan kepadanya memohon pertolongan. Oleh kerana beranggapan seperti itu, tidak hairanlah ada manusia hilang pertimbangan kerana tidak tahu kepada siapa mahu mengadu.
      Manusia sering lupa, apabila ditimpa musibah jangan terus cuba selesaikan musibah itu.  Cara yang betul ialah bertaubat dahulu, memohon keampunan kepada Allah seraya memohon pertolongan. Bukankah musibah itu sebagai teguran atau peringatan supaya kita kembali kepada-Nya?
      Setelah kita bertaubat dan memohon keampunan, barulah kita selesaikan masalah atau musibah itu dan pasti Allah akan menunjukkan jalan keluar setelah berdoa memohon pertolongan. Perlu diingat, dalam hal ini jangan sekali-kali pinggirkan Allah sebagai pemberi musibah.
      Sebagai contoh apabila kita ditimpa sesuatu penyakit serius. Iktikad kita hanyalah terus berjumpa doktor kerana mereka berpendapat hanya doktor sahaja yang boleh memberikan ubat dan menyembuhkan penyakitnya. Mereka lupa, yang memberikan penyakit adalah Allah dan Allah jugalah yang berkuasa menyembuhkan penyakit.
      Di dalam minda mereka, Allah tidak ada kaitan dalam perkara ini lalu mendahulukan doktor dan mengenepikan Allah dalam urusan menyembuhkan penyakitnya. Tidak salah untuk mendapatkan rawatan doktor kerana doktor hanyalah perantara Allah untuk menyembuhkan penyakit, bukannya doktor penyembuh penyakit.
      Apabila kita mendahulukan yang lain selain Allah, itu yang menyebabkan pertolongan Allah lambat sampai atau dalam erti kata lain musibah atau ujian itu lambat untuk diselesaikan sedangkan Allah itu yang lebih dekat dengan manusia. Ini dijelaskan dalam surah al-Qaaf ayat 16 bermaksud, “Sesungguhnya Kami telah jadikan manusia dan Kami ketahui apa-apa yang ada di dalam hati (bisikan hati) mereka dan Kami lebih hampir kepadanya dari urat lehernya.”
      Dari segi logiknya apabila rumah kita dimasuki perompak atau pencuri, kepada siapakah kita memohon pertolongan kalau bukan jiran-jiran yang berdekatan. Tidak mungkin kita akan meminta tolong kepada mereka yang tinggal berjauhan. Begitulah juga apabila kita ditimpa musibah, tempat pertama mengadu ialah Allah.
      Contoh lain,  seseorang akan dipenjarakan atau dihadapkan ke mahkamah lalu diisytiharkan muflis sekiranya gagal membayar hutang-hutangnya. Di dalam pemikiran mereka, jalan penyelesaikan ialah dengan menyediakan wang ringgit untuk melunaskan hutang dan mengelakkan dari di penjara atau diisytiharkan muflis.
       Ya, sememangnya mustahil Allah akan menggugurkan wang dari langit untuk melunaskan hutang  orang berkenaan sekiranya dia bertaubat, mengadu dan memohon pertolongan daripada Allah kerana jawapan daripada penyelesaikan ini ialah wang. Tetapi bukan mustahil jika Allah mengirimkan malaikat lalu memberikannya wang untuk menyelesaikan hutangnya itu.
       Persoalannya di sini, jangan berkiblatkan wang untuk mencari jalan penyelesaikan tetapi berkiblat dahulu kepada Allah dan Allah akan memberikan pertunjuk bagaimana supaya hutang itu dapat diselesaikan. Kalaupun tidak semestinya hutang itu mesti diselesaikan pada tempoh tertentu, apabila meminta pertolongan Allah, bukan mustahil jika si pemberi hutang lembut hatinya supaya hutang dibayar beransur ansur atau dikurangkan jumlahnya.
      Perancangan Allah tidak ada sesiapa pun tahu. Walaupun jika orang yang berhutang itu tidak dapat menyesaikan hutangnya, dan ia dipenjara atau muflis, hikmahnya akan memberi keinsafan kepadanya supaya jangan suka berhutang. Pengalaman merengkok di penjara atau muflis akan mematangkan dirinya kemudian bangkit semula selepas dibebaskan.
     Mereka menjadi manusia baru bahawa perancangan atau pertolongan Allah dikemudiankan dengan orang yang berhutang ini lebih berhati-hati lalu berusaha bangkit semula mengumpul kekuatan dengan memperbaiki kehidupannya semula.
     Bukan mustahil, orang yang sudah jatuh tertiarap akhirnya perlahan-lahan bangun semula dan kemudian mampu berlari dan menjadi gagah, lebih gagah daripada sebelum dia jatuh tertiarap.
     Sebenarnya perancangan Allah kepada hamba-hamba-Nya yang memohon pertolongan dan mendahulukan Allah daripada segala-galanya sangat unik dan tidak terjangkau oleh pemikiran  manusia.  Berapa ramai orang yang ditimpa musibah tetapi mereka istiqamah bersabar dan redha, akhirnya mereka berjaya bangkit semula dengan kejayaan yang luar biasa.
      Itulah juga yang dijanjikan oleh Allah dalam al-Quran setiap kesusahan yang dilalui akan ada kesenangan pada akhirnya. Cuma apa yang penting di sini, jadikan Allah sebagai rujukan pertama sekiranya ditimpa sesuatu musibah.        








Tiada ulasan: