BERLAKU adil di
dalam Islam membawa maksud tidak
menyebelahi mana-mana pihak atau memberi hak yang sama rata di antara kedua
belah pihak atau lebih. Di dalam apa juga urusan pembahagian atau keputusan,
keadilan sangat dituntut supaya pihak yang terbabit berpuas hati. Sikap tidak berpuas hati lazimnya
berpunca daripada ketidakadilan dalam memutuskan sesuatu perkara. Berlaku
adil adalah salah satu prinsip Islam yang dijelaskan dalam al-Quran mahupun
hadis. Malah apabila sesuatu perkara dibangunkan atas nama keadilan, tidak akan
timbul sikap diskriminasi.
Perbuatan
supaya sentiasa berlaku adil ada ditegaskan dalam al-Quran surah An-Nahl ayat
90, yang bermaksud, “Sesungguhnya ALLAH menyuruh (kalian) berlaku adil,
berbuat kebajikan dan memberi kepada kaum kerabat. Dan ALLAH melarang dari
perbuatan keji, kemungkaran dan permusuhan. Dia memberi pengajaran kepada
kalian agar kalian dapat mengambil pelajaran.”
Memberi
keadilan terletak di tangan orang yang berkuasa memberi keadilan seperti hakim
misalnya atau mereka yang diberi tanggungjawab untuk memutuskan sesuatu
perkara. Walaupun arahan supaya berlaku adil dalam semua urusan ada dijelaskan
di dalam al-Quran dan hadis tetapi masih berlaku juga sikap ketidakadilan dalam
memutuskan sesuatu perkara.
Perkara
ini terjadi apabila terdapat kepentingan di antara orang yang memberi kata putus
dan orang yang menerima keputusan apabila yang menerima keputusan melebihi
daripada seorang. Oleh sebab itulah, seseorang yang ingin menjadi pemberi
keadilan untuk memutuskan sesuatu perkara supaya tidak menyebelahi mana-mana
pihak.
Ini
ditegaskan dalam al-Quran surah an-Nissa ayat 58, ALLAH berfirman yang
bermaksud, “Sesungguhnya ALLAH menyuruh kalian menyampaikan amanat kepada
yang berhak menerimanya, dan (menyuruh kalian) apabila menetapkan hukum di
antara manusia supaya kamu menetapkan dengan adil. Sesungguhnya ALLAH memberi
pengajaran yang sebaik-baiknya kepada kalian. Sesungguhnya ALLAH adalah Maha
Mendengar lagi Maha Melihat.”
Berlaku
adil dalam memutuskan sesuatu perkara sebenarnya berkait rapat dengan tahap
keimanan seseorang. Seseorang yang beriman sudah tentu akan berlaku adil kepada
orang yang diadili. Belum dikatakan sempurna iman seseorang apabila mereka tidak
berlaku adil atau berat sebelah dalam memutuskan sesuatu perkara.
Apabila
seseorang yang tidak beriman, mereka tidak akan dapat berlaku adil dalam
memutuskan sesuatu perkara. Justeru, hanya mereka yang beriman sahaja layak
untuk menjadi penguasa yang boleh memutuskan sesuatu perkara.
ALLAH
sendiri menegaskan dalam al-Quran surah an-Nisa ayat 135 yang bermaksud, “Wahai
orang-orang yang beriman, jadilah orang yang benar-benar penegak keadilan,
menjadi saksi kerana ALLAH, biarpun terhadap diri sendiri atau ibu bapa dan kaum kerabat kamu.
Jika ia kaya ataupun miskin, sebenarnya ALLAH lebih tahu apa sebenarnya berlaku. Oleh
itu janganlah kamu mengikuti hawa nafsu kerana ingin menyimpang dari kebenaran.
Dan jika kamu memutar belitkan (kata-kata) atau enggan menjadi saksi, sesungguhnya
ALLAH Maha Mengetahui segala apa yang
kamu lakukan.”
Ketika
mengadili, tidak wajar wujud diskiriminasi meskipun orang yang diadili adalah
musuh sendiri kerana mereka juga berhak mendapat keadilan. Selain berkait rapat
dengan soal keimanan, mereka yang memberi
keadilan mestilah orang yang bertakwa, bukan bertindak mengikut hawa
nafsu.
Ini
dijelaskan sendiri dalam al-Quran surah al-Maidah ayat 8 bermaksud, “Hai
orang-orang yang beriman, hendaklah kamu jadi orang-orang yang selalu
menegakkan (kebenaran) kerana ALLAH, menjadi saksi dengan adil. Dan janganlah
sekali-kali kamu membenci terhadap sesuatu kaum, menyebabkan kamu tidak berlaku tidak adil. Berlaku adillah, kerana
adil itu lebih dekat kepada takwa. Dan bertakwalah kepada ALLAH, sesungguhnya ALLAH
Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.”
Tanda
ALLAH meminta supaya berlaku adil kepada
semua, ada dijelaskan pada satu kisah di mana Rasulullah s.a.w pernah
memenangkan Ammar bin Yassar ketika dia berselisih faham dengan Khalid bin
al-Walid sedangkan Khalid al-Walid merupakan orang yang dihormati dan Ammar
seorang bekas hamba. Begitu juga
Rasulullah s.a.w pernah menyalahkan Abu
Zar al-Ghifari ketika beliau bermasalah dengan Bilal bin Rabah sedangkan Abu
Zar juga seorang yang dihormati manakala Bilal juga adalah bekas hamba.
Pada
satu kisah yang lain pula diceritakan, pada satu ketika seorang wanita dari
keluarga bangsawan suku al-Suku
al-Makhzumiyah bernama Fatimah al-Makhzumiyah didakwa mencuri ketulan emas. Ini
membuatkan pembesar suku kaum berkenaan sangat malu dengan perbuatan itu.
Apatah lagi Rasulullah s.a.w akan mengadili masalah itu.
Jika didapati benar Fatimah al-Makhzumiyah
melakukan perbuatan itu, dia akan menerima hukuman potong tangan. Ini sudah
tentu akan mengaibkan lagi suku kaum al-Makhzumiyah kerana mereka beranggapan
kaum bangsawan itu tidak wajar menerima keluarga yang cacat anggota badan.
Justeru itu kedengaran permintaan supaya hukum
potong tangan diringankan atau itu tidak dilakukan. Suku kaum itu kemudiannya
menyediakan sejumlah wang untuk tujuan
itu supaya hukuman itu tidak dilakukan.
Mereka kemudian meminta Usamah bin Zaid, cucu
Rasulullah s.a.w dari anak angkatnya Zaid bin Haritsah digunakan sebagai orang
perantaraan oleh suku kaum al-Makzumiyah
untuk memujuk Rasulullah s.a.w membatalkan hukuman itu. Usamah digunakan
memandang dia merupakan cucu kesayangan Rasulullah s.a.w.
Apabila Rasulullah s.a.w mendapat tahu
perkara ini, ia mengundang amaran keras dari Rasulullah s.a.w sendiri.
Rasulullah s.a.w tetap bertegas jika didapati bersalah hukuman tetap dijalankan
meskipun cuba dipujuk oelh cucu kesayangannya.
Rasulullah s.a.w kemudian
menegaskan,“Rosaknya orang-orang terdahulu, itu kerana ketika yang mencuri
adalah orang yang dihormati, lalu mereka
dilepaskan daripada menerima hukuman. Tetapi jika yang mencuri orang yang
lemah, mereka pasti akan menerima hukuman. Bahkan, sekiranya Fatimah binti Muhammad sendiri yang mencuri,
sudah pasti aku sendiri yang akan
memotong tangannya meskipun Fatimah itu anakku.”
Begitu tegasnya Rasulullah s.a.w menegakkan
keadilan tidak mengira sesiapa sama ada yang melakukan kesalahan itu darah
daging atau kaum kerabat sendiri. Jika mereka bersalah, hukuman tetap
dilaksanakan. Berbanding dengan keadaan akhir zaman ini, mereka yang bersalah
dilindungi dan yang tidak bersalah menerima hukuman.
Kepada mereka yang tidak berlaku adil yakni
mempermainkan hukum ALLAH, hadis yang direkodkan oleh Abu Daud dan at-Tirmizi, ini
perlu dijadikan peringatan. Rasulullah s.a.w berkata, “Penegak keadilan itu ada
tiga golongan, satu di syurga, dan dua di neraka. Adapun yang di syurga, iaitu
orang mengetahui kebenaran dan dia memutuskan berdasarkan kebenaran. Sedangkan
di neraka, adalah orang mengetahui kebenaran, namun dia sewenang-wenang dalam
memutuskan keadilan. Juga orang yang mengadili dengan kebodohan, maka tempat dia
di neraka.”
Sementara itu kepada mereka yang
mempermain-mainkan hukum ALLAH, al-Hakim dan at-Tabrani merekodkan dalam sebuah
hadis daripada Abis al-Ghifari
berkata, “Ada enam perkara yang aku
dengar daripada Rasulullah s.a.w dan aku takut jika aku mengalami
sebahagiannya, mempermainkan hukum, menumpahkan darah sia-sia, penguasa yang
bodoh, banyak melebihkan kaum kerabat,
putusnya silaturahim, dan orang menjadikan al-Quran sebagai seruling yang
dilagukan.”
Konsep
keadilan bukan sahaja memberi hak yang sama rata atau seimbang tetapi dalam hal
meletakkan sesuatu yang kena pada tempatnya yakni orang yang memang berhak
diberi kemenangan dan mereka yang berhak mengalah.
Ini
ditegaskan dalam al-Quran surah an-Nissa ayat 58 bermaksud, “Sesungguhnya ALLAH memerintahkan kamu
menyampaikan amanah kepada yang berhak menerimanya, dan apabila kamu menetapkan
keadilan di antara manusia hendaklah kamu menetapkannya dengan adil dan
saksama. Sesungguhnya ALLAH Maha Mendengar dan Melihat.”
Apa
yang ditunjukkan oleh Rasulullah s.a.w ketika memberi keadilan wajar dicontohi
oleh semua umat Islam. Keadilan sama ada dalam institusi masyarakat ataupun
dalam instiusi keluarga wajar diambil perhatian supaya tidak berlaku
perpecahan.
Sekiranya berlaku perpecahan, mereka yang memiliki kuasa memberi
keadilan wajar untuk mendamaikan mereka yang bersengketa dan mengajak mereka supaya tidak
meneruskannya.
Ini ditegaskan oleh ALLAH dalam al-Quran surah al-Hujerat ayat 9
yang bermaksud, “Dan kalau ada dua
golongan dari mereka yang beriman itu berperang hendaklah kamu damaikan antara
keduanya! Tapi kalau yang satu melanggar perjanjian terhadap yang lain,
hendaklah yang melanggar perjanjian itu kamu perangi sampai
mereka kembali pada perintah ALLAH. Kalau dia telah kembali, damaikanlah antara
keduanya menurut keadilan, dan hendaklah kamu berlaku adil; sesungguhnya ALLAH
mencintai orang-orang yang berlaku adil.”
Mereka yang berlaku adil dalam urusan
hidupnya akan mendapat naungan ALLAH pada hari kiamat kelak. Ini dijelaskan
dalam satu hadis direkodkan okeh Bukhari, Rasulullah s.a.w berkata, “Ada tujuh
golongan yang bakal dinaungi oleh ALLAH
pada hari yang tidak ada naungan kecuali naungan-Nya, iaitu Pemimpin
yang adil, pemuda yang selalu ibadah kepada ALLAH, seseorang yang jatuh hatinya
kepada masjid dan selalu berjamaah, dua orang yang saling mengasihi di jalan ALLAH,
keduanya berkumpul dan berpisah kerana ALLAH, seseorang lelaki yang diajak
perempuan untuk berzina, tetapi ia menolak dan mengatakan, "Aku takut
kepada ALLAH", seseorang yang diberikan sedekah kemudian merahsiakannya
daripada tangan kirinya tidak tahu apa yang dikeluarkan tangan kanannya, dan
seseorang yang mengingati ALLAH ketika bersendirian, lalu menitiskan air mata
dari kedua matanya.”
Dalam hal ini pemimpin yang adil dituntut
untuk memberi keadilan kepada yang
berhak yakni mereka yang dipimpinnya. Begitu berat tanggungjawab seorang
pemimpin lantaran tidak seharusnya kita
berebut-rebut untuk menjadi pemimpin jika berasakan diri tidak mampu membawa
keadilan kepada semua pihak.
Rasulullah s.a.w pernah berpesan, “Kamu semua adalah pemimpin, dan kamu semua akan
dimintai pertanggungjawabkan di atas kepemimpinan kamu.”
Bagaimanakah caranya supaya kita dapat berlaku adil sewaktu berurusan
dengan semua orang? Sememangnya untuk memuaskan hati semua orang bukankah
perkara mudah. Tetapi jika kita mahu keimanan kita sempurna, cubalah lakukan apa yang dijelaskan ini.
Mudah-mudahan kita akan menjadi orang yang beriman dan sempurna iman kita
sebagaimana yang dituntut oleh agama.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan