DI DALAM solat fardu yang kita tunaikan, lima kali sehari kita
akan membaca surah al-Fatihah yang menjadi salah satu syarat sah solat kita.
Dalam surah berkenaan ayat kelima yang
bermaksud, “Hanya Engkaulah yang kami
sembah dan hanya Engkaulah kami memohon pertolongan.”
Pada hakikatnya, kita hanya membaca tanpa memahami apakah maksud
yang terkandung di dalam ayat berkenaan. Sebanyak 17 kali kita mengulang
membaca, tetapi kita tidak merasai apa-apa kelebihan maksud ayat berkenaan.
Secara mudah, ayat ini membawa maksud, kita tidak akan menyembah yang lain
selain ALLAH dan kita tidak akan memohon kepada yang lain selain ALLAH.
Tetapi apa yang berlaku sekarang, benarkah kita tidak menyembah
selain ALLAH dan tidak memohon pertolongan selain ALLAH? Secara amnya, kita
masih menyembah ALLAH tetapi bukan perkara pelik apabila ada yang memohon
pertolongan selain ALLAH.
Jika perbuatan ini berlaku,
di manakah letaknya keikhlasan
hati seseorang terhadap ALLAH setelah
mengucapkan kalimah itu? Seseorang hamba
yang ikhlas terhadap ALLAH akan ikhlas juga dengan amal perbuatannya. Begitu
juga dengan kalimah yang bermaksud, “Sesungguhnya
solatku, ibadahku, hidupku, matiku, semuanya hanya untuk ALLAH?”
Ucapan itu juga yang kita lafazkan
sewaktu menunaikan solat lima waktu. Tetapi
apakah kalimah itu dihayati sepenuhnya di dalam kehidupan kita? Ternyata
ucapan itu hanyalah di bibir sahaja tetapi tidak melekat di hati kerana apa
yang kita lakukan serta tindakan tidak sama dengan apa yang kita lafazkan.
Tidak ikhlas melakukan ibadah, ternyata
dilakukan bukan dengan mencari reda ALLAH tetapi kerana kepentingan dunia atau
melakukannya kerana terpaksa, ingin dipuji atau untuk membanggakan diri. Dalam
sebuah hadis, Rasululah s.a.w pernah menyatakan, ALLAH tidak akan menerima amalan seseorang kecuali jika dilakukan
dengan ikhlas dan mendapat redha ALLAH.
Perlu diketahui, nilai ibadah bagi
seseorang hamba akan diukur berpandukan keikhlasannya di dalam beramal. Setiap
amal ibadah yang dilakukan tanpa ikhlas tidak akan memberi makna apa-apa
walaupun di mata orang lain mendapat pujian tetapi pujian itu akan menghasilkan
rasa riak sekaligus memadamkan rasa ikhlas.
Mereka yang melakukan amal ibadah
dengan ikhlas hati dan dengan reda ALLAH akan merasakan ketenangan dalam
hidupnya. Ini kerana tidak ada sifat
untuk menunjuk-nunjuk atau membanggakan diri melainkan untuk mendapat reda ALLAH
semata-mata. Mereka tidak pernah memikirkan apakah amal ibadahnya selama ini
dipuji orang atau tidak, apa yang penting amal ibadahnya diterima ALLAH.
Mereka yang ikhlas dalam ibadah akan
melakukan secara berterusan manakala mereka yang tidak ikhlas hanya melakukan
apabila ada orang melihat dan orang memujinya.
Pada satu ketika Rasulullah s.a.w
pernah didatangi oleh seorang lelaki yang bertanyakan mengenai ikhlas.
“Ya
Rasulullah, beritahulah kepadaku yang bodoh ini, apakah Rasulullah dapat
jelaskan apakah yang dimaksudkan dengan ikhlas itu?”
Rasulullah s.a.w menjawab, “Berkaitan
dengan ikhlas itu, aku bertanya kepada Jibril a.s, apakah ikhlas itu?” Lalu
Jibril a.s menjawab, “Aku bertanya kepada TUHAN Yang Maha Pengasih tentang
ikhlas, apakah ikhlas itu sebenarnya?” ALLAH menjawab, “Ikhlas itu adalah satu
rahsia dari rahsia-KU yang AKU tempatkan di hati hamba-hamba-KU yang Kucintai.”
Hadis di atas menjelaskan kepada
kita, hanya mereka yang ALLAH cintai sahaja dapat mengetahui apakah maksud
ikhlas yang sebenarnya. Namun bagi kita
sebagai hamba ALLAH, ikhlas itu membawa maksud membersihkan hati untuk
melakukan amal ibadah semata-mata hanya kerana
ALLAH.
Dalam
erti kata lain, ikhlas ditafsirkan sebagai membersihkan atau menyucikan hati dalam beribadah dan beramal semata-mata
hanya kerana ALLAH dan bukan kerana selain ALLAH. Seseorang yang dikatakan
ikhlas didorong oleh niat untuk berbakti
kepada ALLAH dan apa yang dilakukan itu sesuai dengan syariat Rasulullah s.a.w.
Selain
itu ikhlas ini dilakukan didasarkan oleh tiga perkara.
Pertama
: Ikhlas kerana rasa takut terhadap
siksaan ALLAH dan mengharapkan pahala yang
melimpah.
Kedua
: Ikhlas melakukan ibadah kerana
didorong oleh rasa ingin mendekatkan diri kepada ALLAH.
Ketiga:
Ikhlas beribadah kepada ALLAH
semata-mata didorong oleh suatu kesedaran bahawa segala sesuatu yang ada di
dunia ini adalah milik ALLAH dan hanya ALLAHlah yang berhak disembah.
Ikhlas
yang dilakukan pada tingkat pertama dan kedua masih mengharapkan balasan pahala
dari ALLAH sementara yang ketiga dilakukan dengan hati yang tulus suci tanpa
mengharapkan apa-apa pun ganjaran ALLAH.
Bagaimanakah untuk kita mengetahui
sama ada ibadah seseorang hamba itu dilakukan ikhlas dilakukan kerana ALLAH
atau dilakukan semata-mata untuk mengharapkan pujian sesama manusia?
Ciri-ciri berikut boleh dijadikan panduan bagi orang yang ikhlas:
1 Tidak suka menonjolkan diri atau
mencari nama ketika melakukan satu amal perbuatan yang baik.
2 Tidak hairan dengan pujian
orang-orang di sekelilingnya kerana mereka tahu hanya ALLAH yang layak menerima
pujian.
3 Tidak mengharapkan apa-apa balasan
hasil amal ibadahnya dan berasakan amal ibadah itu merupakan satu tanggungjawab seorang hamba
kepada penciptanya.
4 Tidak mudah putus asa apabila
mengalami kegagalan meskipun dengan tujuan yang baik kerana apa yang dilakukan semata-mata
kerana ALLAH.
5 Semua amal kebajikan dilakukan tanpa
mengira sama ada amal ibadah yang besar ataupun sekecil-kecilnya.
Redha dan marahnya bukan kerana ditujukan terhadap seseorang.
7 Rindu untuk melakukan amal kebajikan
dan tidak ingin meninggalkannya.
8 Tidak mementingkan diri sendiri sebaliknya
apa yang dilakukan untuk kebaikan semua orang.
9 Tidak membataskan pergaulan sama ada
dari golongan yang setaraf atau tidak.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan