Selasa, 19 Januari 2016

BERSEMANGATLAH KETIKA DIUJI



SAMA ADA kita suka atau tidak, redha atau tidak, kita akan tetap diuji. Terpulanglah kepada ALLAH SWT, apakah bentuk ujian yang akan diberikan bergantung kepada-NYA. Mungkin ujian itu kecil tetapi kita menganggapnya terlalu besar. Tidak mustahil ujian itu terlalu besar tetapi dirasakan kecil oleh mereka yang menerimanya.

Ujian itu pasti. Cuma manusia tidak tahu bilakah ujian itu akan datang. Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya: Rasulullah SAW bersabda,  “Orang mukmin sama ada lelaki ataupun perempuan akan sentiasa diuji oleh ALLAH SWT, sama ada dirinya, anaknya ataupun hartanya sehinggalah dia menghadap ALLAH SWT tanpa dia membawa dosa sedikit pun.”  - HR  Imam Tirmizi.

Apabila sejak awal kita sudah dimaklumkan  akan diuji sebagaimana hadis di atas, wajar sekali kita sentiasa bersedia menghadapinya. Tujuannya supaya kita tidak hilang pedoman apabila tiba-tiba sahaja ujian itu datang. Kita akan menghadapi ujian itu dengan semangat yang tinggi.

Dalam al-Quran surah al-Baqarah, ayat 214, ALLAH SWT sudah mengingatkan bermaksud, “Apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu (ujian) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam ujian) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya: “Bilakah datangnya pertolongan Allah?” Ingatlah, sesungguhnya pertolongan ALLAH itu amat dekat.” 

Sebagai mukmin beriman, kita wajib yakin dengan janji ALLAH SWT. Apabila ALLAH SWT menurunkan ujian, ALLAH SWT tidak akan membiarkan hamba-NYA itu terbiar sendirian. Perhatikan  ayat terakhir surah berkenaan. “Ingatlah, sesungguhnya pertolongan ALLAH itu amat dekat.”

Justeru apabila diuji, jangan mudah patah semangat atau putus asa. Sebagaimana ALLAH SWT memberikan penyakit, ALLAH SWT juga menyediakan penawarnya. Begitu juga apabila ALLAH SWT menurunkan ujian, sudah pasti ALLAH SWT sudah menyediakan jalan keluarnya. Untuk itu, mengapa harus menyalahkan ALLAH SWT apabila diuji?

Ingatlah, ALLAH SWT sangat mencintai orang yang sabar dengan ujian-NYA. Mungkin kita sendiri akan tertanya-tanya, apakah dinamakan cinta sekiranya ujian datang silih berganti? Lazimnya orang bercinta akan merasai yang manis sahaja. Tetapi bukan begitu caranya ALLAH SWT mencintai hamba-NYA.

Buktinya, perhatikan surah al-Imran ayat 146 bermaksud, “Dan berapa banyaknya nabi yang berperang bersama-sama mereka sejumlah besar dari pengikut (nya) yang bertakwa. Mereka tidak menjadi lemah kerana bencana yang menimpa mereka di jalan Allah, dan tidak lesu dan tidak (pula) menyerah (kepada musuh). Allah menyukai orang-orang yang sabar.”

Ibnu Qoyyim Aljauzi dalam kitab Madarijus Salikin mengatakan, “Sabar adalah menahan jiwa dari berkeluh kesah dan marah, menahan lisan dari mengeluh, serta menahan anggota badan dari berbuat tashwisy (yang tidak lurus). Sabar ada tiga jenis, sabar dalam berbuat ketaatan kepada Allah SWT,  sabar dari melakukan maksiat, dan sabar dari ujian ALLAH SWT.”

Alangkah beratnya ujian ini? Tidak termampu olehku untuk menanggungnya! YAALLAH, mengapakah ini yang harus saya terima!

Tidak mustahil, kata-kata di atas mungkin kita pernah lafazkan ketika ditimpa ujian. Apa yang penting jangan mudah menyalahkan ALLAH SWT. DIA lebih mengetahui apa yang tidak diketahui hamba-NYA.

Yakinlah, ALLAH SWT tidak akan membebankan hamba-NYA dengan ujian yang tidak tertanggung oleh mereka. Buktinya, ALLAH SWT sudah menjelaskan dalam surah al-Baqarah ayat 286 bermaksud, “Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdo′a): “Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri ma′aflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir.

ALLAH SWT sangat memuji hamba-NYA yang ditimpakan ujian tetapi tetap bersangka baik malah bersyukur dengan ujian itu. Rasulullah SAW bersabda, “Sungguh mengagumkan urusan seorang mukmin. Sesungguhnya seluruh perkara adalah baik baginya. Dan tidak lah didapati seorang pun hal tersebut melainkan pada diri seorang mukmin. Jika dia merasakan kesenangan maka dia bersyukur. Dan itu lebih baik baginya. Jika kesusahan menerpanya maka  dia bersabar. Dan itu lebih baik baginya.” - HR Muslim. 

Orang yang berjaya keluar daripada ujian akan mendapat perlindungan daripada ALLAH SWT sebagaimana yang dijelaskan dalam sebuah hadis. Rasulullah SAW bersabda, “Sesungguhnya Allah akan menguji dan mencuba salah seorang di antara kamu dengan cubaan sebagaimana salah seorang kamu menguji kadar emasnya dengan api. Maka sebahagian mereka akan keluar dari ujian itu bagaikan emas kuning berkilat; maka itulah orang yang dipelihara Allah daripada bermacam syubhat. Dan sebahagian mereka akan keluar bagaikan emas hitam, dan itulah orang yang tergoda fitnah.” – HR At-Tabrani. 

Banyak ayat-ayat dalam al-Quran dan hadis yang meminta kita supaya banyakan bersabar dan meminta pertolongan kepada-NYA apabila diumpa sesuatu ujian. Tujuannya supayankita kita lemah semangat kerana ALLAH SWT sebenarnya tepat bergantung harapan.





Tiada ulasan: